سرولات یکی اززیباترین روستاهای گیلان در منطقه چابکسر است که چشم‌اندازی زیبا و سرسبز رو به دره‌ای جنگلی و باغ‌های میوه دارد. نزدیکی این روستا به جنگل، رودخانه و دریا در کنار غذاهای محلی خوشمزه، آن را مقصد گردشگری کرده است.

سرولات

همشهری آنلاین - مریم ورشو: دیدنی‌های گیلان تمامی ندارد. به هر جای این استان که سر بزنید طبیعت زیبایش هوش از سرتان می‌برد. یکی از این جاها سرولات است که در سرسبزی و زیبایی بی‌همتاست. جایی که از ارتفاعاتش دریای خزرخودنمایی و جنگل‌های انبوه و درختان سر به فلک کشیده‌اش روح شما را تازه می‌کند. پس اگر دلتان می‌خواهد سر به کوه و جنگل بگذارید به سرولات بروید. روستایی که بر فراز یک دره و میان دو رودخانه آچی‌رود و کورئه واقع شده است.

برای رسیدن به سرولات باید از یک مسیر جنگلی، اما کوهستانی با شیب تند عبور کنید. این جاده باریک آنقدر زیبا و سرسبز است که ذهن شما را آرام می‌کند. صدای آچیرود و کورئه و گله گوسفندان که در دل جنگل می‌پیچد، ناخودآگاه شما را از صدای بوق ماشین‌ها و آلودگی صوتی شهرها را دور می‌کند.

اما به جز جاده جنگلی، کشتزارها و جلگه‌های سرسبز، آنچه سرولات را بر سر زبان‌ها آورده و به شهرتش دامن زده، نام زنی است که دستپخت بی‌نظیرش سبب آبادی روستایش شده است. در واقع سرولات این روزها میان تمام روستاهای ایران، به‌خاطر غذاها و رستوران‌هایش شناخته می‌شود. حتی گردشگران خارجی نیز برای خوردن غذاهای محلی گیلان به سرولات می‌آیند.

خوشمزه‌ترین روستای کشور | خاور خانم ؛ زنی که با دستپختش یک روستا را معروف کرد | کوه و جنگل و دریا را در سرولات ببینید

تصور کنید در ارتفاع نشسته‌اید و روبه‌رویتان یک منظره سرسبز و جنگلی قرار دارد، در عین حال غذای محلی محبوبتان را نیز میل می‌کنید؛ بی‌شک لذت‌بخش است.

بنابراین اگر شما هم مثل من به غذاهای محلی گیلان مثل باقالی قاتوق، میرزا قاسمی و مرغ شکم‌پر با سبزی‌های بی‌نظیر محلی‌اش، برنج شمالی با ته‌دیگ بی‌نظیرش در کنار ماست کوزه‌ای و زیتون پرورده علاقه‌مند هستید، حتما سری به سرولات و خاور خانم بزنید.

اینکه چه چیزی باعث شد تا خاور خانم سبب شهرت روستایش شود، ماجرای جالبی دارد. در سال ۱۳۴۷ خاور خانم در خانه خود به کارهایش رسیدگی می‌کرد که ناگهان باران شدیدی گرفت. مسافرانی که در نزدیکی خانه وی برای تفریح آمده بودند از وی خواهش کردند تا بند آمدن باران در بالکن خانه‌اش بنشینند. اما باران همچنان تند می‌بارید و دیگر شب شده بود. خاور خانم برای پذیرایی از مهمانان برایشان کته و ماهی پخت. آنها آنقدر از دستپخت خاور خانم خوششان آمده بود که گفتند بارهم پیش شما می‌آییم و مبلغی هم به او بابت طبخ غذا پرداخت کردند. همین باعث شد کم کم پای مسافران دیگر هم به این روستا باز شود. آنقدر که وی مجبور شد کشاورزی را رها و رستوران باز کند و بسیاری از محلی‌ها را در رستوران خود استخدام کند.

این روزها در رستوران خاور خانم جای سوزن انداختن نیست. آنقدر که مجبور می‌شوید برای نشستن در رستوران به ویژه بالکن زیبایش در صف بمانید.

برخی زنان روستایی نیز برای این رستوران ماست کوزه‌ای می‌زنند و به‌ دلیل افزایش گردشگران، برخی دیگر از افراد بومی نیز رستوران‌های دیگری در سرولات باز کرده‌اند که آنها هم پر رونق هستند.

اگر شما هم به  شمال سفر می‌کنید سرولات را از دست ندهید. به ویژه در اوایل بهار و تابستان که زیبایی‌های مسیرش چشم‌نواز است.

مسیر دسترسی | چگونه به روستای سرولات برویم؟

برای رسیدن به روستای سرولات در چابکسر اگر از سمت رامسر وارد چابکسر می‌شوید باید تا میدان سرولات بروی و از آنجا بعد از دور زدن میدان به سمت کوه حرکت کنید. پس از سه کیلومتر به روستا می‌رسید.

اگر از سمت گیلان حرکت می‌کنید باید از رودسربه چابکسر و تا میدان سرولات بروید. در نزدیکی میدان دو پمپ بنزین و گاز را می‌بینید. راه را ادامه دهید و در میدان به دست راست و سمت کوه بپیچید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

• نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 68
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • مظاهری IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    104 3
    قبل عید، اواخر زمستان 1400 رفتم. بیشتر از همه سلاخی باغها و خانه‌سازی بود و نه طبیعت سابق؛ هشت نه سال پیش که رفته بودم منطقه، منطقه روستاهای کم خانوار شمالی بود و باغ. حالا اما همه روستاها پر شده بود از مثلا خانه‌های غیر اصولی و غیر مهندسی و بسیار بی‌کیفیت با کاربری اجاره سوئیت به مسافران. روستای خاور خانم هم شده بود سرای رستوران و کافه. خود خاور خانم کارش را کاملا کسترش داده، پخت و پز را کنار گذاشته و نشسته بود پشت صندوق. و غذاهایش؛ گران، بی‌مزه و بی‌کیفیت. مثل بیشتر کسب و کارهای مشابه که کمی بعد از شهرت و اطمینان از داشتن مشتری بی‌کیفیت و گران می‌شوند. متاسفانه.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      59 2
      خاور خانم غذاهاش مفت هم کرانه پول خود را حرام نکنید ترافیک و اعصاب خوردی و بی توجهی به مشتریان هم جای خود.
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      50 2
      من هم با خانواده رفتم افتضاح به تمام معنا چیه همش تبلیغ الکی
  • مسعود IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    106 5
    یه روزی خاور خانم خوب بود الان دیگه بازاری شده و این رستوران‌ها فقط بخاطر چشم انداز مشتری دارند البته باعث ترافیک های ساعتی برای مسافران و ساکنین هم شده اند و معضل پارکینگ هم که دیگه نگو
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    82 4
    متاسفانه مثل سابق نیست کاش دیگه تبلیق نمی کردید اینقدر مسافر میاد جاده و شهر شلوغه که ما اینجا هیچوقت اسایش نداریم الان هم که همه یاد گرفتند اومدن گیلان زمین خریدن که پنج شنبه و جمعه هم ندارن شمالی ها
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      52 3
      سلام درست فرمودید دیگه فکر پوله امکاناتش کمه نه پارکین داره نه جاده باید کلی انتظار بکشی یه غذای سرد بخوری اونم چند نفر بالاسرت نمیدانم ما چرا هرچی گران باشه بیشتر علاقه نشون میدم رستورانهای هستن غذای خوب کیفیت خوب کسی سراغش نمیره
    • حمید DE ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      39 4
      کاملا درسته.
  • ناشناس IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    73 4
    بخاطر منافع طبیعت را به ویرانی ونابودی سوق میدهند شمال به جنگل ودریا شماله اگر این دوعنصر حیاتی رو بخاطر سود وهوسهای نابجای ادمها ازدست بدهیم صدها نفر مانند خاور خاله هم نمیتوانند کاری انجام بدهند پس اول طبیعت بعد کسب وکار
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      37 2
      گل گفتین
  • علی زمردیان IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    65 1
    سلام در ایام عید سال جاری برای اولین بار به پیشنهاد مادر خانم به منطقه زیبای سرولات رفتیم روستا که چه عرض کنم مثل دربند خودمان شلوغ و بی برنامه و رستوران خام. خانم هم شلوغ اما کباب ترش انتخاب من وکباب چنجه انتخابی دخترم در بازگشت نصیب گربه های کنار خیابان شد چون هم سرد بود و هم سفت باید اول میز انتخاب میکردی و سپس در صف میماندی و سفارش می‌دادی و بعد غذا. ا می‌آوردند چون از قبلاطلاع رسانی نمیشد عده زیادی اول در صف بودند وقتی نوبت سفارش می‌رسید صندوق دار آنان را هدایت میکرد که بروند اول میز خالی پیدا کنند سپس مجدد بیایند در صف بمانند جالب این بود که من و خانواده ام که در حال خوردن غذا بودیم دو الی سه نفر هم بالای سرمان بودند که تند تر ناهار خورده و میز را به آنان بدهیم و این به لحاظ احساسی چون آنها هم خانواده و دارای فرزند کوچک بودند م گرسنه بودند باعث عذاب. وحی شده و لذت میل کردن غذا و استفاده از طبیعت را از میهمانان رستوران میگرفت و بی‌نظمی در آنجا در آن لحظه کاملا عریان بود و از همه مهمتر کبابه از قبل پخته شده و سرد بود و متاسفانه این عملیات عدم صداقت و غیر مسولانه بود
    • ناشناس IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      54 2
      من هم سه سال پیش همراه خانواده بخاطرتبلیغ که کرده بودن رفتیم ولی کاش نمیرفتیم یک ساعت فقط منتظرصندوق بودیم بعدازاون هم منتظرغذا که سرآخر غذای بدمزه سفت مرغ ترش کباب ترش افتضاح بود کلی هم پول دادیم درصورتی که اول جاده چه رستورانی خوبی بودن که هیچ کس داخلش نبود برگشتنی از رستوران خاورخانم چون نخورده بودیم و‌گشنه بودیم از یه رستوران معمولی غذا گرفتیم عاااالی بود حیف پول نرین به هیچ عنوان تبلیغ باعث‌شده چه درآمدی چه پولی به جیب میزنه خااانم کاش ۱۰درصد کیفیت داشت
  • محسن IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    64 3
    ما۳سال پیش کرمانشاه وسنندج رفتیم بخداآنقدرخونوادگی صفاکردیم تابمیریم یادمون نمیره ولی امسال سرولات رفتیم کاش اصلانمیرفتم غذاشونم براسگ وگربه خوبه فلافل صدشرف به اون غذاهاداره
  • حسن نیک رو IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    54 3
    سلام متاسفانه کیفیت غذا خیلی پائین بودمن و همسرم کباب ترش و جوجه ترش گرفتیم البته بعد از ساعتها در صف و گرفتن میز اصلا کبابها جویده نمیشد البته فکر کنم به خاطر شلوغی زیاد اینجوری شده بود وقت خواباندن در مواد را ندارن تند تند سیخ میکنن میزارن رو اتیش من که راضی نیستم
    • امید IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    مثل گذشته نیست.بسیار شلوغ و بی کیفیت . وقتتون رو هدر ندید
  • تاج IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    39 2
    متاسفانه ارزش همه چی درهرجایی فقط مادی یعنی پول شده پول خوبه درکناروجدان وشرافت کاری بعضی به خاطرصدهزارتومان یه درخت صدساله رامیبرن نابودی طبیعت وجنگلهاازجنایت جنگی بدتره
  • فرید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    33 0
    اشغالترین غذای که تا حالاخوردم
  • شمالی RO ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    35 1
    دیگه از شما چیزی نموده ، به داد جنگل و دریا ی شمال برسید.درختان قطع و زمین ها خانه و ویلا ساخته میشه و جنگل و دریا هم پر از زباله ...😔😔😔
  • افشین IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    49 2
    اگر جدیدا حوس پاره شدن و دیدن نابودی جنگل و خوردن غذای بی کیفیت رو دارید بفرمایید . اینقدر الان وضع خاله خوب شده دیگه دست به سیاه و سفید نمیزنه و کارها رو فقط اینترنتی و تلفنی هماهنگ میکنه . یه چهار تا فک و فامیل هم آورده که واسه مردم غذا درست کنند .
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      26 2
      درود بر شما کاملا درست میفرمایید. افسوس که متاسفانه با نادانی طبیعت زیبای شمال رو نابود کردیم 😔
  • علیرضا IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    25 3
    با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات نسبت به گذشته بی کیفیت و گران، اصلأ ارزش رفتن ندارد.
  • علب IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    20 0
    اولش خوب بود ولی الان دیگه نه
  • مهدی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    20 1
    افتضاح بود .کلی باسختی رفتیم پارک کردیم.کلی صف واستادیم. کلی منتظر غذا شدیم. گفتیم الان چه غذایی میدن چند نوع غذا و پیش غذا سفارش دادیم در حد رستوران درجه ۲ بود با پرداخت مبلغ ریتوران ممتاز شاید قبلا غذاش خوب بوده که تونسته اینقدر معروف بشه و مشتری جلب کنه ولی الان که ما رفتم تا سرویس بهداشتیش هم بد بود.و احتمالا اکثرا مثل ما اولین بارشون بوده و فقط به خاطر معروفیتش رفتیم
  • فاضل IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    27 1
    من خودم آشپز هستم فقط یه آشپز میدونه که غذاهای ایشون چیه یه دفعه رفتم باقلا قاتق سفارش دادم واقعا قابل خوردن نبود خانم خاور خانم شما تو گیلان هستین و این خورشت رسمی شماره گند زدین به خورشت اولا که له شده بود دوم ترش بود میدونین چرا بخاطر اینکه مونده بود
  • معظمی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    11 15
    سلام من رفتم خیلی خیلی غذاهاشون خوشمزه س و شلوغ
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    19 12
    دراین چند سال اخیر کیفت غذا هاش خیلی افت کرده
  • عاطفه IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    32 1
    دوست داشتم برم ولی نظرات وخوندم پشیمون شدم .....نظرات منفی زیادبود.....
  • ناشناس IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    26 2
    مانرفتیم که😕😕
  • محمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    8 4
    بله غذاهای خیلی خوبی داره ولی قیمتهای غذاها رو هم بفرمایید شاید خیلیها از رفتن به اونجا پشیمون بشن
  • ناشناس IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    23 0
    متاسفانه ویژگی همه ی ایرانی ها که وقتی مشتری شون زیاد میشه به سرعت کیفیت رو میارن پایین
  • سامان صفاری IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    5 8
    خیلی دوس دارم برم🙃
  • باقری IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    22 7
    به هیچ وجه پیشنهاد نمیکنم بسیار خانم بد اخلاق و ... فقط وقت هدر دادن است .
  • علی مسافر IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    7 20
    باسلام ، از اول ایجاد این مکان که با سینی داخل اتاق غذا سرو میشد من و خانواده ام مشتری ایشون هستیم و سالی سه چهار بار خدمتشون می‌رسیم . بسیار خانم‌فهمیده و همسر مهربونشون اکبرآباد عزیز.