ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۳۳۷ میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده که از این محل ۲۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. هر بشکه نفت ایران به چین در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۵۶ دلار و امسال به قیمت هر بشکه ۹۷ دلار به فروش رسیده که با توجه به میانگین قیمت نفت، ارزان‌فروشی اتفاق نیفتاده است.

صادرات نفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یک رسانه آمریکایی در روزهای گذشته از میزان صادرات نفت ایران به چین و درآمد ایران از این محل از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون گزارشی ارائه کرده است.

بر اساس اعلام این رسانه آمریکایی، ایران از زمانی که دونالد ترامپ از مسند ریاست جمهوری آمریکا کنار رفت تاکنون بیش از ۳۳۷ میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده و از این محل ۲۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

بر اساس همین گزارش در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲، ایران روزانه به طور میانگین ۸۲۹ هزار و ۲۶۰ بشکه نفت به چین صادر کرده بود که با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ تا پایان ماه مارس ۷۴ میلیون و ۶۳۳ هزار بشکه برآورد می‌شود. صادرات ایران به چین در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۲۶۳ میلیون بشکه بوده است.

بنابراین حدود ۲۱ درصد از صادرات نفت ایران به چین از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون در ۳ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ انجام شده است.

افزایش صادرات نفت ایران به چین در این مدت در حالی اتفاق افتاده که برخی این رشد صادرات را ناشی از ارزان‌فروشی ایران می‌دانند و تخفیف‌های بزرگ را دلیل اقبال چین برای خرید نفت ایران در شرایط تحریم عنوان می‌کنند.

نگاهی به آمارهای اوپک نشان می‌دهد که قیمت میانگین نفت ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۶۰ دلار در هر بشکه بوده است. این رقم در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۹۷.۵ دلار در برآورد می‌شود.

درآمد ۱۴.۷ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت به چین

با توجه به افزایش قیمت نفت در سال جاری میلادی و میزان صادرات نفت ایران به چین، درآمد ایران از صادرات نفت به کشور اژدهای زرد، بیش از ۷.۳ میلیارد دلار است.

بنابراین ایران در سال گذشته میلادی از صادرات نفت خود به چین درمجموع حدود ۱۴.۷ میلیارد دلار درآمد به دست آورده است و با توجه به صادرات ۲۶۳ میلیون بشکه‌ای، قیمت فروش هر بشکه نفت ایران به چین ۵۵.۸۴ دلار برآورد می‌شود.

با توجه به آنکه قیمت نفت ایران بر اساس اطلاعات اوپک در سال گذشته میلادی ۶۰ دلار در هر بشکه بوده، بنابراین ایران هیچ ارزان‌فروشی برای صادرات نفت خود انجام نداده، بلکه با پیدا کردن مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین بازاریابی‌های گسترده، توانسته بزرگترین واردکننده نفت خود را مجاب کند که نفت ایران را بخرد.

کد خبر 670086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • ناشناس IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 3
    نمیدونم واقعا این پول ها کجا میره ؟
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 2
    خوش به حال چین نفت گرفته و پول آن هم به ایران نداده
  • علی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 4
    خب چین هم‌قطنامه های سازمان ملل در مورد ایران وتو میکند اگر وتو نکند که نفتی نمیتوانیم صادر کنیم و حفاظت نفتی که از خیلج فارس چین میبرد دست خودشه میخواد توقیف بشه یا نشه شما خیال میکردید زمان روحانی ما نفت رو چجوری میفروختیم نفت رو به بنادر چین میبردیم دپو میکردیم و میفروختیم کدام کشور برای ایران اینکار رو میکنه
  • علیرضا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 7
    اون اقایی که میگه نمی دونم پولش کجا رفته....پولش خرج اموزش و پرورش فرزندان ما میشه...پولش صرف یارانه کتاب که هر دانش اموز حدود هفتصد هزار یارانه کتاب درسی گرفته...پولش صرف امنیت میشه ..پولش صرف نیروهایی میشه که امنیت در کشور باشه مثل کلانتری و دادگاه....صرف بهداشت میشه که واکسن سیصد هزار تومانی رایگان زده میشه.....پولش صرف پرستاران و بهیارانی میشه که برای من و شما کار می کنند و حقوق می گیرند.....پولش صرف ساخت مدرسه و بیمارستان میشه...پولش صرف پرداخت کم هزینه میشه...صرف کمیته ومداد میشه...صرف حقوق به ارتش میشه که جنابعالی امنیت داشته باشی...صرف یارانه نان که نان ده هزاری را هزار و پانصد بگیری ........و......و.....و....
  • بینام IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 3
    مسئولان کشور ما نفت رو به چینی ها ارزان می فروشند ولی ما رو بیکار و گرسنه نگه داشته اند
  • عباس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 4
    به علیرضا... پس کشوری که نفت ندارد چی؟از کجا پول میاره اینقدر ساده نباش مطالعه کن
  • علیرضا IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 4
    اولا بابت لحن خوب شما بسیار ممنونم و انسان اقایی هستی....اونایی که نفت ندارند اینقدر فرار مالیاتی ندارند و این بی عرضگی دولت است و درست...پزشکان و دندانپزشکش و ارتوپدیهایشان و سونوگرافیها و داروخانه دارش و تراشکارش و لوازم یدکی فروشش صد هزار میلیارد فرار مالیاتی نداره...پزشک ما بیمار را اسیر خیابان کرده برا پول نقدی و اونایی که نفت ندارند هزینه را اینطوری تامین می کنند....من امتحان کردم هر وقت قیمت و فروش نفت بالاست استخدام بیشتر و پرداخت دولت بهتر و کمک بهتر چون وابسته به نفت هستیم و اشکال همین است....من در جواب دوستمان که گفت پول نفت چی میشه بهش اون بالا گفتم که چی میشه ......اونا مالیات به عدالت از همه ولی ایران فقط کارمند و کارگر و کمی هم که ناچیز هست مشاغل دیگر..