چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که دچار شدن به کرونا خطر ابتلا افراد سالمندتر را به زونا افزایش می‌دهد.

VZV

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی پژوهشگران در این بررسی دریافتند که افراد ۵۰ ساله و بالاتر که دچار عفونت کرونا هستند، با احتمال ۱۵ درصد بیشتر نسبت به افرادی که عفونت کرونا گرفته‌اند، در معرض خطر ابتلا به زونا هستند. این خطر در افراد بستری‌شده در بیمارستان به علت موارد شدید کووید تا ۲۱ درصد افزایش می‌یافت.

دکتر آمیت بهاوسار، رئیس شرکت پژوهش و توسعه بالینی شرکت جی‌اس‌کی در بروکسل می‌گوید: «مهم است که کارکنان مراقبت بهداشتی و افراد بالای ۵۰ سال از این افزایش خطر بالقوه آگاه باشند تا بیماران را بتوان به طور زودرس تشخیص داد.»

زونا به صورت دانه‌های پوستی دردناکی در افرادی بروز می‌کند که قبلا دچار آبله مرغان شده باشند.

ویروسی به نام «واریسلا زوستر» که آبله‌مرغان هم ایجاد می‌کند، پس از اینکه عفونت اولیه فروکش کرد در سلول‌های عصبی افراد پنهان می‌شود. در برخی موارد، ویروس واریسلا زوستر بعدها در طول زندگی معمولا به علت ضعف دستگاه ایمنی دوباره ظهور می‌کند و باعث ایجاد زونا می‌شود.

سلول‌های T دستگاه ایمنی این ویروس آبله‌مرغان را مهارشده نگه می‌دارد، هنگامی که این سلول‌ها کارشان را به درستی انجام ندهند- به این علت که شما بیمار، دچار استرس یا سالمند شده‌اید- این ویروس می‌تواند از عصب خارج و به پوست وارد شود و زونا ایجاد کند.

به همین خاطر به گفته کارشناسان معقول است که کووید بتواند زونا ایجاد کند، چرا که کروناویروس بر دستگاه ایمنی تاثیر می‌گذارد.

آنها می‌گویند جای تعجب نیست که کروناویروس که به ایجاد اختلال کارکرد ایمنی و استرس فیزیولوژیکی مشهور است، با زونا ارتباط داشته تباشد. استرس فیزیولوژیکی و اختلال کارکرد ایمنی عوامل شناخته‌شده در بروز زونا هستند.

بهاوسار و همکارانش برای این بررسی داده‌های پزشکی از حدود ۴۰۰۰۰۰ بیمار کووید ۵۰ ساله و بالاتر را با داده‌های بیش از ۱.۵ میلیون نفر که هرگز کووید نگرفته بودند، مقایسه کردند.

هیچکس در این گروه‌ها نه بر ضد کووید و نه زونا واکسینه نشده بود.

یافته‌های این پژوهشگران افزایش خطر زونا در میان بیماران کرونا برای دست کم شش ماه پس از بیماری‌شان نشان داد.

بهاوسار گفت از آنجایی که افراد واکسینه‌شده بر ضد زونا از این بررسی حذف شده بودند، معلوم نیست که آیا واکسن زونا می‌تواند خطر کووید را کاهش دهد یا حذف کند یا نه.

گرچه عفونت شدید کووید حتی ممکن است بر ایمنی ایجادشده بوسیله واکسن کرونا، به خصوص در افراد دچار نقصان دستگاه ایمنی غلبه کند، اما کارشناسان می‌گویند افرادی که نگران گرفتن زونا هستند می‌تواند هر دو واکسن کرونا و زونا را تزریق کنند.

این بررسی جدید در اخیرا در ژورنال Open Forum Infectious Diseases منتشر شده است.

کد خبر 669711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha