جلسه رونمایی و نمایشنامه‌خوانی ۲ نمایشنامه محمد رحمانیان با همراهی مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، اندیشه فولادوند و فرزین محدث ۲۰ فروردین در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود.

محمد رحمانیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی تماشاخانه شهرزاد، جلسه رونمایی و نمایشنامه‌خوانی دو نمایش «دعوت به مراسم اسیدپاشی» و «آدامسخوانی» شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ رأس ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد برپا می‌شود. رحمانیان که در یک دهه گذشته مدتی ساکن کانادا بوده، در باره ۲ متن نمایشی خود توضیح می‌دهد: «دعوت به مراسم اسیدپاشی» سال ۱۳۹۱ در ونکوور کانادا برای یک مونولوگ نوشته شد. اما تنها یک‌بار در تهران، در باغ‌موزه‌ زندان قصر و در روزهای پایانی اسفند ۹۲ روخوانی شد و این دومین بار است که به مناسبت انتشار نمایشنامه، روخوانی می‌شود.

نمایشنامه‌خوانی «دعوت به مراسم اسیدپاشی» و «آدامسخوانی» در تئاتر شهرزاد

او یادآوری می‌کند: نمایشنامه‌ «آدامسخوانی» نیز در زمستان ۱۳۹۴ برای اجرا در گالری آریانا نوشته شد و البته تابستان سال بعد در تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفت. این بار به بهانه‌ انتشار نمایشنامه قطعاتی از آن با حضور مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، اندیشه فولادوند و فرزین محدث بازخوانی می‌شود. رحمانیان اضافه می‌کند: «آدامسخوانی» اساساً به نیت یک اجرانگاری یا «پرفورمنس» نوشته، تمرین و اجرا شد. تلفیقی ساده از نقاشی‌های فرح سلطانی، متنی اپیزودیک و ترانه‌های ایرانی و خارجی. برای همین نخستین بار در یک نگارخانه اجرا شد و بار دوم با تغییراتی در یک تماشاخانه.

او نمایشنامه «دعوت به مراسم اسیدپاشی» را بسیار مدیون ۲ اثر می‌داند؛ «در مضار توتون» آنتون چخوف و «گزارش به آکادمی» فرانتس کافکا و ادامه می‌دهد: اولی یک نمایشنامه است و دومی یک داستان کوتاه. آثاری که از فرط تازگی و بدعت، زمان را پشت سر گذاشته‌اند و همواره درس‌هایی برای آموختن دارند. ۲ نمایشنامه‌ «دعوت به مراسم اسیدپاشی» و «آدامسخوانی» از سوی انتشارات خانه‌ کاغذی زیر نظر الناز اسماعیلی منتشر شده است. در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: ۲ نمایشنامه‌ این کتاب با همه‌ تفاوت‌هایشان در یک چیز مشترک‌اند و آن عبور از اشکال رایج درام‌نویسی برای رسیدن به شگردهای نمایشی غیرمتداول است. ذساخت و تنظیم موسیقی این نمایشنامه‌خوانی را سردار سرمست بر عهده دارد و این جلسه ساعت ۲۰ و سی دقیقه روز شنبه ۲۰ فروردین در تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود.

کد خبر 667776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha