ترجمه - سیمیندخت گودرزی: برخی صاحب‌نظران تا چندی پیش بر این باور بودند که کاهش ارزش سهام، بورس اوراق بهادار و ارزش پول بسیاری از کشورها در جهان، می‌تواند تا حدی میزان فرآیند گردشگری را بالا ببرد.

 اما گویا ضعف‌هایی که به‌طور همه‌جانبه اقتصاد دنیا را تحت‌تأثیر قرار داده، قدرت بروز تغییرات چشمگیر را از صنعت گردشگری سلب کرده است. یکی از این عوامل، کاهش سهام هتل‌هاست.

به گزارش یکی از منابع خبری انگلستان (RightSide Advisors, CA) قیمت سرسام‌آور بنزین و بلیت هواپیما به نوعی مردم را خانه‌نشین کرده است و این امر هتلداران را بیش از دیگر دست‌اندرکاران گردشگری متضرر می‌کند. مسلما گردشگرانی که اهل کمپینگ هستند هتل‌ها را به‌عنوان محل اقامت خود انتخاب نکرده و نمی‌کنند، در نتیجه مهم‌ترین منبع درآمد هتلداران مربوط به اقامت کسانی است که برای کار، استراحت و یا گردشگری‌های متمولانه سفر می‌کنند که با اوضاع اقتصادی اخیر، سفر این گروه‌ها به حداقل رسیده و با این روند هتلداران حتی برای سال آینده نیز نمی‌توانند منتظر خبرهای خوبی باشند!

مشکل دیگری که برای آنها وجود دارد این است که چطور سرمایه اصلی‌شان را حفظ کنند آن هم در شرایطی که مبالغ بدهی‌شان(بابت وام‌ها و خریدها) با توجه به سودآوری اندک، روز به روز بیشتر می‌شود. برخی از آنها مجبورند با تعدیل نیرو و کم کردن حقوق و مزایای کارکنان این زیان‌ها را تاحدی جبران کنند.

یک کمپانی بسیار مشهور هتلداری به نام (Fel Cor Lodging Trust)  که مسئولیت 85 هتل سطح بالا در جهان، از جمله هتل هیلتون را به‌عهده دارد، قیمت سهام خود را 57 درصد کاهش داده، در حالی که این سهام سال گذشته ارزشی معادل 22 دلار داشت. در مجموع درآمد و سرمایه  حاصل از سهام این کمپانی در نیمه دوم سال، 70 درصد کاهش داشته درصورتی که درآمد آن تنها 13 درصد افزایش یافته است.

به گفته تحلیلگران اقتصادی هتل‌ها سرمایه‌های کلانی هستند که خرید و فروش و نقل و انتقال آنها بسیار دشوار است و به همین علت هنگامی که روند اقتصادی دچار افول می‌شود و اعتبارات مالی مردم پایین می‌آید، هتل‌ها بیش از هر جای دیگر دچار زیان و نقصان می‌شوند. نتایج چنین اوضاعی برای کمپانی FCH که 60 درصد از هتل‌های مشهور و گرانقیمت را تحت پوشش خود دارد و در سال 2011 موعد پرداخت وام 500 میلیون دلاری‌اش می‌رسد، چندان خوشایند نیست.

یکی دیگر از این کمپانی‌ها به نام (HST (Host Hotels & Resorts که فعالیتش نسبت به FCH محدودتر است با داشتن تعدادی هتل در اروپا و آمریکا از جمله مریوت(Marriott) و ریتز کارلتون (Ritz-Carlton) زیان کمتری را متحمل شده است. ارزش سهام این کمپانی 10 درصد و سود سالانه‌اش 14 درصد کاهش داشته و این در حالی است که مدیران HST انتظار زیان‌های بیشتری را می‌کشیدند.

به‌طور کلی کسانی که به هر شکل دست اندرکار هتلداری هستند امیدی به بهبودی اوضاع در آینده نزدیک ندارند و به اعتقاد آنان در این شرایط باید روح و قلبی از آهن و جسارتی فراوان داشت تا به سمت خرید سهام هتل رفت. این روزها بارقه‌های امید آنان تنها وعده‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی است که معتقدند این شوک به سرعت رفع خواهد شد.

منبع: WTO

کد خبر 66757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز