کلیپی جالب با این مضمون"برج میلاد بعد از دو روز که به دلیل طوفان شدید در تهران پایین آورده شده بود، امروز مجددا بر افراشته شد" در شبکه‌های مجازی دست به دست شد و حیرت همگان را بر انگیخت. اما حقیقت ماجرا چه بود؟

برج میلاد

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : همان‌طور که می‌بینید کلیب مورد نظر، محوطه اتوبان و محل تردد خودروها را در حالی نشان می‌دهد که گنبد برج میلاد در یک لحظه به آسمان بلند می‌شود و ستون‌های بتنی آن درکنارش جفت می‌شوند. شاید شما هم درهمان لحظه اول با تماشای این فیلم کلی تعجب کنید. اصلا این سوال پیش می‌آید که آیا در ایران و در جهان چنین برج‌هایی با قابلیت استتار و مقابله با حوادث طبیعی مثل طوفان و تند باد وجود دارند؟ در واقع این کلیپ یک شوخی بامزه با برج میلاد است و با کامپیوتر و به صورت جالبی درست شده. بنابراین بهتر است در این فرصت با ویژگی‌های واقعی این برج دیدنی تهران بیشتر آشنا شوید. روزهای باقی مانده از تعطیلات نوروزی زمان خوبی است تا از این برج دیدنی تهران بازدید و از امکانات آن استفاده کنید.

آسمان‌های تهران زیر سلطه یک برج زیبا و نمادی متفاوت از تهران است که در غرب تهران قرار گرفته ولی از همه‌جای تهران به‌راحتی قابل مشاهده است. برج میلاد تهران برجی چند منظوره است که امروز عنوان ششمین برج بلند دنیا و هفدهمین سازه بلند و مسنقل در دنیا را در اختیار دارد. ارتفاع برج میلاد با آنتنی که بالای آن نصب شده به ۴۳۵ متر می‌رسد.

ارتفاع این برج در حدود نصف برج خلیفه است. جالب است بدانید که ارتفاع برج خلیفه به ۸۲۸ متر می‌رسد.

معماری و الگوی برج میلاد بسیار شبه برج منارا در کوالالامپور در مالزی است. بیشترین قطر برج میلاد مربوط به ساختمان راس آن است که در ارتفاع ۲۸۰ متری زمین قرار گرفته و قطر آن ۶۰ متر است.

این برج نه‌فقط عملکردهای مخابراتی و تلویزیونی در تهران را تقویت کرده، بلکه کاربردهای تفریحی، فرهنگی، هنری، تجاری و خدماتی بسیاری دارد.

سکوی دید باز، گنبد آسمان، موزه سکه و مشاهیر، فودکورت و رستوران‌های بسیار خوب، سالن همایش و… از جمله مکان‌هایی است که در داخل یا محوطه کناری این برج زیبا قرار گرفته است.

مقاومت در برابر تندباد با سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت

برج میلاد تهران به عنوان یکی از جذاب‌ترین سازه‌های ایران، از معماری منحصربه‌فرد و دقت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. هر بلاک بتنی به کار رفته در این ساختمان و هر جوش انجام شده، شناسنامه مخصوص خود را دارد. وزن این سازه در حدود ۱۵۰ هزار تن است و ۱۷ هزار مترمکعب شیشه در استفاده از آن به کار رفته است.

دقت ساخت این برج منجصر به‌فرد است. ابزارهایی درپی و بدنه این برج به کار رفته که تا به صورت دقیق عملکرد نیروهای وارد شده بر ساختمان را بررسی کنند. این برج دربرابر جریان‌های هوا تا سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت و تندبادهای لحظه‌ای تا سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت مقاوم است.

معماری و شکل برج میلاد طوری است که از سه ساختمان اصلی تشکیل شده. ساختمان پای برج که به ساختمان لابی هم معروف است، شفت یا بدنه اصلی که با آسانسورهای پرسرعتی که داخل آن نصب شده، ارتباط با بالای برج را برقرار می‌کند و بالاخره ساختمان بالای برج که به «راس» معروف است و جذابیت اصلی برج میلاد به بودن در این ساختمان خلاصه می‌شود.

برج میلاد چند پله دارد؟

احتمالا این سوال در ذهن شما شکل گرفته که چنین برج بلندی چند پله دارد؟ برج میلاد ۱۶۹۳ پله دارد. رکورد مدت زمان طی کردن این پله‌ها ۱۰ دقیقه و ۴۱ ثانیه است که توسط آقای احد اسدی ورزشکار ماراتن ایران شکسته شد. رکورد قبلی هم متعلق به خود آقای اسدی بود که در سال ۱۳۹۰ توانسته پود پله‌های برج را طی ۱۰ دقیقه و ۴۹ ثانیه طی کند.

کد خبر 666606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha