ذرات ریز پلاستیک یا میکروپلاستیک که از بطری‌های نوشابه، غذاهای بسته‌بندی‌شده و کیسه‌های پلاستیکی منشا می‌گیرند، برای نخستین بار در خون انسان یافت شدند.

microplastic

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از «یواس‌ تودی» پژوهشگران هلندی یافته‌هایشان در این باره در ژورنال Enviromental International منتشر کرده‌اند. نمونه‌های خونی گرفته‌شده از ۲۲ نفر آنالیز شد و ۸۰ درصد این افراد (۱۷ نفر) ذرات پلاستیک در خون‌شان داشتند.

پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که ما در هر هفته مقدار کافی ذرات میکروسکوپی پلاستیک استنشاق می‌کنیم یا می‌بلعیم که بتوان با آنها یک کارت اعتباری ساخت، اما تا به حال خون افراد از لحاظ وجود این ذرات آزمایش نشده بود.

پرسش‌هایی که با توجه به یافت شدن این ذرات در خون مطرح می‌شود، این است که آیا این ذرت از طریق خون در اندام‌های معینی تجمع می‌یابند و آیا این تجمع می‌تواند به ایجاد بیماری منجر شود؟

آنالیز خون این افراد وجود پلیمرهای متفاوتی را که واحدهای ساختمانی پلاستیک‌ها هستند، نشان داد. بیشترین پلیمر یافت‌شده «پلی‌اتیلن ترفتلات» (PET) بود که نوع رایجی از پلاستیک مورد استفاده در بطری‌های نوشیدنی، بسته‌بندی غذا و پارچه و حتی برق لب است.

دومین پلیمر یافت‌شده از لحاظ شیوع در نمونه‌ها «پلی‌استیرن» بود که برای ساخت بسیاری از فراورده‌های خانگی از ظروف یکبار مصرف، بشقاب‌ها و ظرف‌های غذا و آنچه ما یونولیت یا آکاسیف می‌نامیم به کار می‌رود.

شایع‌ترین پلیمر در رده سوم هم پلی‌اتیلن بود که ماده‌ای است که به فراوانی در تولید رنگ‌ها، کیسه‌های خرید، کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار، رول پلاستیک، بطری‌های مواد پاک‌کننده و خمیردندان به کار می‌رود.

پلی‌پروپیلن که برای ساخت ظرف‌های غذا و زیرانداز به کار می‌رود، هم در خون این افراد یافت شد، اما میزان آن برای اندازه‌گیری دقیق بسیار پایین بود.

به گفته این پژوهشگران، غلظت این ذرات پلاستیک در خون این افراد به طور میانگین ۱۶ میکروگرم یا میلیونیوم گرم که معادل غلظت یک قاشق چایخوری پلاستیک در آب در ۱۰ وان بزرگ حمام است.

گرچه این میزان بسیار کم به نظر می‌رسد، اما این پژوهشگران فقط معدودی از پلیمرهای پلاستیکی را جستجو کردند و ذرات پلاستیک ممکن است در غلظت‌های متفاوت در بخش‌های متفاوت بدن وجود داشته باشند.

پژوهشگران به خصوص می‌خواهند بدانند که میکروپلاستیک‌ها و حتی ذرات کوچکتر پلاستیک یعنی «نانوپلاستیک‌ها» چه اثری می‌توانند بر مغز، دستگاه گوارش و سایر بخش‌های بدن بگذارند، برای مثال آیا ممکن است این ذرات باعث ایجاد سرطان یا تشدید رشد آن شوند.

کد خبر 666177

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha