پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

محسن مهدیان در یادداشتی تاکید کرد که جنگ روسیه و اوکراین تلخ بود... اما سراسر عبرت تاریخی بود.

محسن مهدیان

به گزارش همشهری آنلاین، محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری در یادداشتی نوشت: 

 این ۳خبر از اوکراین در تاریخ ثبت خواهد شد

خبر یکم:
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با ال‌سی‌ای اعلام کرد: ما چیزهایی را پیشنهاد دادیم که نمی‌توانستیم تضمین کنیم. به‌ویژه پیوستن اوکراین به ناتو... .
این در حالی است که سران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا اواخر هفته گذشته نیز در نشست ورسای فرانسه هرگونه الحاق سریع کی‌یف به اتحادیه اروپا را رد کردند.

خبر دوم:
سازمان ملل اعلام کرد که ۲میلیون و ۸۰۰هزار اوکراینی از کشور فرار کرده‌اند و هشدار داد که این رقم به ۴میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که از همان روزهای اول بعد از انتشار اخباری که با عنوان تلخ‌ترین تصاویر از فرار مردم از اوکراین منتشر شده بود، دولت اوکراین خروج مردان ۱۸تا ۶۰ساله را ممنوع اعلام کرد؛ اما باز هم فرار کردند.
جنگ روانی رسانه‌های آمریکایی با انتشار اخبار فانتزی از حضور سلبریتی‌ها در میدان نبرد علیه روسیه نیز نتیجه نداد و در نهایت تنها ۱۳۰هزار نفر از مردم اوکراین به دامن روسیه گریختند.

و حالا خبر سوم:
زلیسنکی اعتراف کرد: «شنیده شده است اوکراین به ناتو نخواهد پیوست. درست است. باید بپذیریم.»
او این را هم گفت که رویدادهای اخیر باعث شد دوستان واقعی خود را بشناسیم. نخستین واکنش زلینسکی به بدعهدی اروپایی‌ها آنفالو کردن غربی‌ها بود و چند روز بعد زبان گلایه گشود که «تنها وعده می‌شنویم». او در حساب فیسبوک خود اعلام کرد «اوکراین مقابل روسیه تنهاست» و امروز بعد از ۳هفته خسارات فراوان جنگ و چندین هزار کشته و زخمی به یک اعتراف بزرگ از یک شکست عبرت‌آموز تاریخی رسیده است.

 و اما...
تحلیل راهبردی رهبری از جنگ روسیه و اوکراین چند گزاره ساده بود.
اول: موضع ما این است: این جنگ خطاست.
دوم: آتش این جنگ را غربی‌ها با وعده‌های غلط افروختند.
سوم: جایی که مردم نباشند شکست قطعی است.

هر چند خفت و خواری برای خوش‌رقصی آقای بازیگر قابل پیش‌بینی بود اما این جنگ برای غرب‌زده‌های وطنی ایران سراسر درس بود و عبرت.
ماجرا تنها بی‌اعتنایی به مردم و شیفتگی مقابل غرب نیست...
سال‌ها چماق آزادی بیان را بر سر ملت ایران زدند اما همان روزهای اول گاردین نوشت اتحادیه اروپا پخش شبکه‌های خبری روسیه را ممنوع کرده است و ان‌بی‌سی به نقل از ۴مقام آمریکایی گزارش داد که آمریکا اینترنت روسیه را مختل می‌کند.

 سال‌ها از جدایی علم از سیاست گفتند اما دانشگاه ایتالیایی واحد درباره داستایوفسکی ادیب بزرگ روس را حذف کرد و احدی از رسانه‌های مدعی به روی مبارک نیاورد.
عمری از جدایی هنر از سیاست و ایدئولوژی گفتند اما آلمان در روز روشن هنرمندی که پوتین را محکوم نکرد، اخراج ‌کرد و خم به ابرو نیاورد.

سال‌ها عدم ‌مذاکره با آمریکا را بی‌منطقی دانستند و به‌سادگی سران اروپایی و آمریکایی دیدار با لاوروف و دیگر مقامات روس را  لغو کردند.
گفتند ورزش جای سیاست نیست و غیرت ایرانی مقابل آدم‌کش‌های صهیونیست را تمسخر کردند اما بی‌آنکه خجالت بکشند فیفا و یوفا تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه را محروم کردند و لهستان و سوئد اعلام کردند که مقابل روسیه بازی نمی‌کنند.

جنگ روسیه و اوکراین تلخ بود... اما سراسر عبرت تاریخی بود.

کد خبر 664825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ح.م IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    13 10
    درود بر نویسنده. بسیار سخن منطقی و قابل درنگی بود.
  • علی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    12 1
    این تحلیل برای یکی دو روز اول جنگ خوب بود الان چیزی که دااریم میبینیم خلاف این گفته هارو ثابت میکنه ازحمایتهای تسلیحاتی مختلف و پیشرفته غرب تاحمایتهای مالی واطلاعاتی متنوع وحتی انسانی. وهمچنین استقبال مردم اوکراین ازمقاومت وپیوستن به ارتش