سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افت دمای بدن، سرمازدگی، بیماری‌های تنفسی، مشکلات بهداشت روانی و نبود داروهای بیماری قلبی و سرطان از جمله بزرگترین مشکل‌های بهداشتی در حال حاضر در اوکراین است.

Ukraine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی سازمان جهانی بهداشت در حال پایش شیوع‌های احتمالی بیماری‌های عفونی در اوکراین است که مردم برای در امان ماندن از حملات در ایستگاه‌های مترو، زیرزمین‌ها و سایر جاها پناه گرفته‌اند.

مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری گفت «بدون شک» موارد کووید-۱۹ درون اوکراین افزایش خواهد یافت. اختلال در روند آزمایش‌ها و واکسیناسیون، نبود دسترسی به درمان‌ و میزان پایین واکسیناسیون حدود ۳۵ درصد پیش بروز جنگ علت این افزایش است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین هر گونه افزایشی در موارد سرخک، فلج اطفال و وبا را زیر نظر دارد.

رایان گفت که شرایط فعلی در اوکراین بدترین ترکیب عوامل ممکن برای تقویت یا انتشار بیماری عفونی را ایجاد کرده است.

البته به گفته رایان انتظار نمی‌رود آوارگان اوکراینی وارد شده به کشورهای مجاور اروپایی باعث افزایش بیشتر شمار موارد کرونا در آنها شوند، چرا هم اکنون هم شمار عفونت‌های کرونا در اروپا بسیار بالا هست.

  کشورهای همسایه اوکراین همچنین آزمایش‌های غربالگری، واکسیناسیون، خدمات بهداشت روانی و سایر مراقبت‌های بهداشتی را برای پناهندگان اوکراینی در نقطه ورود فراهم می‌کنند. مقامات بهداشتی همچنین بر نیازهای کودکان و زنان که اغلب ۲ میلیون نفر پناهنده را تشکیل می‌دهند، متمرکز هستند.

گروهی که از آوارگان گریخته به کشورهای همسایه آسیب‌پذیرتر هستند، افرادی هستند که مجبور شده‌اند درون اوکراین بمانند. این افراد که به علت جنگ امکان تخلیه‌شان فراهم نشده است، شامل سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند که نمی‌توانند داروهای‌شان را به طور منظم دریافتند و در وضعیت پرخطری باقی مانده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت تا به حال ۱۸ مورد حمله به تاسیسات بهداشتی از جمله بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و آمبولانس‌ها را در اوکراین ثبت کرده است. این حملات به مرگ ۱۰ نفر و زخمی شدن ۱۸ نفر از کارکنان بهداشتی انجامیده است.

گزارش‌ها از بمباران بیمارستان‌ها از جمله مورد حمله روز پنجشنبه به یک بیمارستان کودکان و مادارن در شهر ماریوپول است.

حدود ۱۰۰۰ مرکز بهداشتی با ابعاد متفاوت یا در خطوط مقدم جنگ یا تا فاصله ۱۰ کیلومتری از آن قرار دارند.  به گفته رایان، رساندن ملزومات پزشکی به این بیمارستان‌های ضروری است، اما این بیمارستان‌ها همچنین به برق، آب پاک و سوخت برای ژنراتورها نیاز دارند.

رایان گفت که علاوه بر حملات به تاسیسات بهداشتی، کارکنان مراقبت بهداشتی هم در معرض حمله قرار دارند.

رایان در پاسخ به پرسشی درباره نیاز به توزیع قرص‌های ید در میان مردم در اوکراین با توجه به تهدید قرار گرفتن در معرض پرتوهای رادیواکتیو در وضعیت شکننده رآکتورهای هسته‌ای در اوکراین گفت سازمان جهانی بهداشت هر حمله یا آسیبی به تاسیسات شیمیایی و هسته‌ای زیرنظر دارد. به گفته او کشورهای از هنگام حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ طرح‌هایی برای آمادگی در برابر حوادث هسته‌ای تهیه کرده‌اند.

رایان گفت فکر نمی‌کند که در حال حاضر نیازی به ذخیره قرص‌های ید برای حفاظت در برابر بیماری ناشی از پرتوتابی باشد، اما به دولت‌ها توصیه کرد برای حوادث احتمالی آماده باشند.

تدروس آدهانوم فبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز گفت با وجود تلاش‌های این سازمان در جبهه‌های متعدد تنها راه‌حل واقعی برقراری صلح است و از روسیه خواست به راه‌حلی صلح‌آمیز برای این بحران متعهد شود.

رایان نیز اذعان کرد که چشم‌انداز بهداشتی در اوکراین بدتر خواهد شد، مگر اینکه آتش‌بس برقرار شود تا بتوان مرهمی بر زخم‌های اخلاقی ایجاد شده به علت جنگ گذاشت.

کد خبر 664760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha