دو سال پس از پیروزی‌های چشمگیر و پیاپی «انگل» در فصل جوایز سینمایی، «ماشین مرا بران» ریوسوکه هاماگوچی درست همان راه همتای کره جنوبی خود را در سینمای جهان پیش گرفته است.

فيلم سينمايى ماشين من را بران

همشهری آنلاین – مهدی فروتن: «ماشین مرا بران» که رقیب «قهرمان» اصغر فرهادی در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن بود، از همان زمان اسب خود را برای درخشیدن در فصل جوایز زین کرد. نماینده ژاپن از اسکار نود و چهارم در کن سه جایزه بهترین فیلمنامه، فیپرشی و کلیسای جهانی را برد و حالا در کارنامه‌اش چهار نامزدی اسکار ۲۰۲۲، ۶۶ جایزه و ۱۰۰ نامزدی دیگر دیده می‌شود. هر چند برای رسیدن به چهار جایزه اسکار، ۳۰۸ جایزه دیگر و ۲۷۱ نامزدی «انگل» بونگ جون-هو شاید دیر شده باشد.

«ماشین مرا بران» داستانی از ژاپن امروز را روایت می‌کند. یوسوکه کافوکو که بازیگر و کارگردان سرشناس تئاتر است، یک روز شاهد بی‌وفایی و خیانت همسر نمایشنامه‌نویس خود اوتو می‌شود اما چیزی نمی‌گوید. درست همان روزی که اوتو می‌خواهد با یوسوکه حرف بزند، مرد در بازگشت به خانه همسر خود را مرده می‌یابد. دو سال پس از مرگ ناگهانی اوتو، یوسوکه می‌خواهد روی صندلی کارگردانی «دایی وانیا» آنتوان چخوف بنشیند. جست‌وجوهای مرد به فاش شدن ماجراهایی از زندگی همسر فقید و گذشته خودش می‌انجامد و...

هاماگوچی همراه دو همکار دیگر خود فیلمنامه «ماشین مرا بران» را بر اساس داستانی کوتاه از هموطنش هاروکی موراکامی نوشت که در ۲۰۱۴ در مجموعه «مردان بدون زنان» منتشر شده بود. قرار بود ماجراها در بوسان کره جنوبی بگذرد اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا روایت به هیروشیما منتقل شد و کارگردان که می‌خواست از یک دستگاه خودرو ساب ۹۰۰ زردرنگ استفاده کند، برای هماهنگ شدن با چشم‌انداز شهر هیروشیما سراغ یک ساب ۹۰۰ توربو قرمز رفت.

سینمای ۲۰۲۱ | درباره فیلم ماشین مرا بران | روایتی تلخ از زیستن در ژاپن امروز

«ماشین مرا بران» پس از بردن جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان، حالا یکی از رقیبان جدی در چهار رشته اصلی و مهم نود و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار است؛ بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم بین‌المللی. فیلم در متاکریتیک از ۴۱ نقد منتقدان امتیاز بسیار خوب ۹۱ از ۱۰۰ گرفته (از جمله ۱۳ نقد ۱۰۰ امتیازی) و در راتن تومیتوز هم ۹۸ درصد گوجه تازه بر اساس ۱۸۰ نقد و یادداشت دریافت کرده است.

هاماگوچی در تازه‌ترین گفتگوی خود با اسکرین‌دیلی اعتراف کرده است که هرگز گمان نمی‌کرده یک روز همنشین بزرگان تاریخ سینما از جمله استیون اسپیلبرگ، جین کمپیون، کنث برانا و پل تامس اندرسن باشد؛ کارگردانانی که باید با آنها برای بردن جایزه اسکار رقابت کند. او در عین حال فرآیند کوتاه کردن «ماشین مرا بران» را تا دو ساعت و ۵۹ دقیقه بسیار سخت دانسته و به این نکته اشاره کرده است که نسخه نهایی فیلمی زیبا و قوام‌یافته شده است.

کد خبر 663311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha