عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باوجود اینکه متن اصلی توافقنامه احتمالی آماده شده است اما سر یکی دو موضوع هنوز اختلاف نظر وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود ایران آمادگی برای امضای هیچ توافقنامه‌ای را نخواهد داشت.

مذاكرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین خبرها از مذاکرات وین گفت: مذاکرات فعلی در وین چند مبنا و موضوع باقی‌مانده دارد.

وی افزود: مبنای اول این است که آمریکایی‌ها چه اقداماتی را باید انجام دهند تا مجدداً بتوانند در جایگاه سابق خود به‌عنوان عضو برجام مطرح باشند، در همین راستا خواسته اساسی ایران در این مرحله لغو تحریم‌ها و امکان ایجاد همکاری‌های بین‌المللی بر اساس پاراگراف ۲۹ توافقنامه برجام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر دریافت تضمین از آمریکا خاطرنشان کرد: نکته‌ای که اخیراً طرف روس مطرح کرده مطالبه‌ای است که روسیه از آمریکا دارد و ایران در این زمینه درخواستی مطرح نکرده است و در حقیقت موضوعی است که باید روسیه و آمریکا بین خودشان حل‌وفصل کنند چرا که مرتبط با مناسبات دوجانبه‌ای است که امروز بین این دو کشور در اوکراین در جریان است.

عمویی گفت: ایران نهایت تلاش خود را کرده است تا مذاکرات وین از مناسباتی که در اوراسیا، شرق اروپا و تحولات اوکراین در جریان است دور کند و از این جهت آمریکایی‌ها باید بتوانند همه طرف‌ها را به نیت‌های خودشان راضی کنند.

وی ادامه داد: واقعیت این است امروز نگرانی نسبت به اجرای تعهدات آمریکا یک نگرانی فراتر از ایران است و کشورهای مختلفی نگران این هستند که آیا در صورت احیای برجام آمریکایی‌ها به تعهدات خود ذیل این توافقنامه عمل خواهند کرد یا خیر، در همین راستا نیز خواسته ایران برای گرفتن تضمین مطالبه‌ای منطقی است و از این بابت جمهوری اسلامی بر گرفتن تضمین برای اجرای پایدار برجام اصرار و تأکید دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: با وجود اینکه متن اصلی توافقنامه احتمالی آماده شده است اما سر یکی دو موضوع هنوز اختلاف نظر وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود ایران آمادگی برای امضای هیچ توافقنامه‌ای را نخواهد داشت.

کد خبر 662254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مجتبی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 12
    برجام یه توطئه هست برای فروپاشی بلوک شرق برای نابودی اتحاد ایران روسیه. اول به ایران چراغ سبز نشون میدن بعد از تضعیف روسیه برجام رو همانند ترامپ پاره می کنند.ولی الان با اتحاد، ایران-روسیه اهرم فشار دستشونه.گازوانرژی.فرصت طلاییه که غرب رو مجبور به شکستن تحریم ها کنند. گاز اروپا توسط روسیه تامین میشه .نزدیک هفتاد درصد انرژی جهان از تنگه هرمز رد میشه اگه ایران با اتحاد بلوک شرق روسیه وچین تنگه هرمز رو کمتر از یکماه ببنده غرب مجبور به شکستن تحریم ها خواهد شد ولی اگه ایران اتحادشو با روسیه از دست بده و برجام رو تایید کنه شاید تا زمان تضعیف روسیه غرب به تعهداتش عمل کنه ولی بعد از اون همانند قذافی ایران رو نابود می‌کنند آسیاب به نوبت .و ایران هم با از دست دادن متحدانش دیگه قدرت تحریم انرژی رو نخواهد داشت.برجام حالت مسکن موقت رو خواهد داشت این ها نقشه شوم ایه که با توافق موقت برجام تا نابودی روسیه کمبود انرژی رو از طریق ایران تامین کنند.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 1
    همشهری ، پیاز داغشو زیاد نکن . بذار تمومش کنن .
    • کامی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      4 0
      تو دنیایی که قانون جنگل حکم میکنه مگه اجازه میدن چیزی به نفع جهان سومی ها یا بقول خودشون چرکین پوست ها تموم بشه!