شهرداری منطقه۱۸ در هفته گذشته با حمایت دستگاه قضایی و برای باز پس‌گیری زمین‌های کشاورزی و زراعی اشغال شده در ناحیه۷، حکم تخریب چندین سوله و بنای غیر قانونی را گرفت و اجرا کرد.

تخریب

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه ۱۸ حفظ و صیانت از زمین های کشاورزی از جمله کارهای مهم شهرداری است، گفت: «دیگر سودجویان و زمین‌خواران خواب راحتی ندارند و می‌دانند که اگر دست از پا خطا کنند در نهایت خودشان متضرر می‌شوند. چون شهرداری برای گرفتن حق شهروندان به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید و با کسی هم مدارا نمی‌کند.»

شیرزادیان، معاون شهردار منطقه۱۸ در ادامه از شناسایی انواع‌ترفندها و شگردهای رایج برای تغییر کاربری زمین‌های زراعی و کشاورزی صحبت کرد و گفت:«معمولاً این افراد برای محصور کردن دور و بر زمین و ایجاد نقطه کور در آن، شبانه با استفاده از تنه و سر شاخه درختان اقدام به درست کردن پرچین‌های سبز می‌کنند و حتی به‌صورت سوری چندین نهال در داخل و اطراف آن می‌کارند تا وانمود کنند که هیچ اتفاقی نیفتاده و به مرور زمان با انتقال مصالح ساختمانی به داخل محوطه ساخت‌وسازهای مخفیانه آغاز می‌شود. اما شهربانان و حریم بانان همه جا را ۲۴ ساعته و در شیفت‌بندی‌های ۸ ساعته زیر نظر دارند تا به موقع و آنی با این تخلفات برخورد کنند.»

شناسایی همه‌ترفندها برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی | برای احقاق حقوق مردم کوتاه نمی آییم

ارزش حریم کمتر از بافت شهری نیست

«فکر می‌کنید که اگر کشاورزان زحمتکش در روستاهای تهران منابع درآمدی مناسبی داشته باشند به واگذاری و فروش زمین‌هایشان به افراد غیر بومی و دلال هاتن می‌دهند؟ به نظر من باید دولت بسته های تشویقی و حمایتی برای آن دسته از تهرانی هایی که در روستاها به کشت و زراعت مشغولند در نظر بگیرد.» فرشته حضوری، کارشناس شهری منطقه۱۸ با بیان این مطلب گفت:«اهمیت حریم تهران کمتر از بافت داخل شهر نیست گرچه خواسته ها، نیازها، نقاط ضعف و قوت متفاوتی بین محدوده حریم و داخل بافت شهری وجود دارد.»

او ادامه داد: «باید بیش از گذشته به اقتصاد روستایی و نیاز کشاورزان توجه شود. ساکنان بیشتر روستا از کمبود امکانات درمانی، رفاهی و اجتماعی رنج می‌برند و از طرف دیگر با کار سخت کشاورزی و زراعت نمی‌توانند از عهده مخارج زندگی برآیند. این مسائل باعث می‌شود که مجبور شوند زمین‌هایشان را که تنها دارایی‌شان است با قیمت ارزان به دیگران بفروشند و از دیارشان کوچ کنند یا اینکه به فکر تغییر کاربری زمین‌ها بیفتند و خطر برخورد قانونی شهرداری و خسارت‌های مالی را بپذیرند. اما هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها درست نیست. دولت باید حمایت‌هایش از روستاییان را بیشتر کند. وزارت کشاورزی باید برای این اقشار تسهیلات و امتیازهایی در نظر بگیرد تا با انگیزه بیشتری کار کنند. مثلا بذر و کود با قیمت پایین در اختیارشان بگذارند و یا وام کم بهره و بلند مدت به آنها بدهند در این صورت سایه شوم و دست دلال ها از اراضی کشاورزی کوتاه می شود.»

کد خبر 661000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha