پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه می‌دانند که سیگارکشیدن برای‌شان خوب نیست، اما اکنون پژوهشگران فنلاندی می‌گویند

 مردان سیگاری نه تنها در سن جوانتری می‌میرند، بلکه کیفیت زندگی بدتری هم از افرادی دارند که هرگز سیگار نکشیده‌اند. 

به گزارش هلث‌دی‌نیوز زوال کیفیت زندگی حتی پس از ترک سیگار ادامه پیدا می‌کند. پژوهشگران می‌گویند در واقع سیگاری‌های قهار به طور مشخص از لحاظ سلامتی، کیفیت زندگی مشابه شخصی 10 سال سالمندتر از خودشان را دارند.

دکتر آرتو وای استراندبرگ از دانشگاه هلسینکی فنلاند و سرپرست این پژوهش در این باره گفت: "یک تاثیر به خصوص منفی که در این بررسی دیده شد، این بود که سیگاری‌های قهار [کسانی که بیش از 20 سیگار در روز می‌‌کشند]، حدود 10 سال از میانگین طول عمرشان را از دست می‌دهند و آنهایی که زنده باقی می‌ماند دچار زوال قابل‌توجه در کیفیت زندگی می‌‌شوند."

 این گزارش در شماره 13 اکتبر مجله "آرشیوهای طب داخلی" منتشر شده است.

استراندبرگ برای این بررسی داده‌های مربوط به 1658 مرد را جمع‌آوری کرده است، که میان سال‌های 1919 و 1934 متولد شده بودند و در سال 1974 مورد مصاحبه قرار گرفته بودند.

این پژوهشگران دریافتند که مردانی که هیچگاه سیگار نکشیده بودند به طور میانگین 10 سال بیشتر از مردانی که بیش از 20 سیگار در روز می‌کشیدند، زنده مانده بودند.

غیرسیگاری‌ها همچنین از لحاظ معیارهای کیفیت زندگی، در مقایسه با سیگاری‌ها، نمرات پایین‌تری گرفتند. استراندبرگ می‌گوید: "به خصوص تفاوت‌های قابل‌‌توجهی از لحاظ کارکرد جسمی، سلامتی کلی، سرزندگی و درد بدنی دیده می‌شد. نمره اختلال کارکرد بدنی سیگاری‌ها معادل 10 سال تفاوت سنی در جمعیت عادی بود."

 کیفیت زندگی حتی در میان مردانی که سیگار کشیدن را  ترک کرده بودند، بدتر بود." در سطح فردی، اخبار بد این است که در حالیکه ترک سیگار در مقایسه با ادامه دادن به سیگار کشیدن به طور کلی مفید است، کنار گذاشتن سیگار پس از میانسالی به طور کامل خطر بالاتر مرگ و میر و کیفیت بدتر زندگی از لحاظ سلامتی را که در سیگاری‌ها دیده می‌شود، برطرف نمی‌کند."

 دکتر دیوید ام برنز، استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای سان‌دیه‌گو در سرمقاله‌ای در همین شماره مجله می‌گوید سیگار کشیدن راهی به سوی زندگی نیست.

 برنز می‌نویسد: "بسیاری از افراد، به خصوص جوانان می‌گویند: "می‌خواهم الآن زندگی کنم، و اهمیتی به زودتر مردن در سنین بالا نمی‌دهم. می‌خواهم همینطور زندگی کنم، و به سن بالا هم نرسم".

اما سیگارکشیدن چنین کاری را برای شما انجام نمی‌دهد. آنچه واقعا رخ می‌دهد این است که شما زودتر از موقع پیر می‌شوید."

 برنز می‌افزاید: "سیگار کشیدن سبک زندگی شما را بهبود نمی‌بخشد.سیگارکشیدن مسیری به سوی پیری زودرس است."

کد خبر 65938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز