سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
۱ نفر

آیا می‌دانید نخستین خلبان نظامی ایران ساکن محله یافت‌آباد بوده است؟ درست خواندید، «مصطفی یافت‌آبادی» فرزند مرتضی خان، نخستین خلبان نظامی ایرانی است که در همین محله یافت‌آباد واقع در منطقه ۱۸ بزرگ شده است.

خلبان یافت آبادی

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: شاید تاکنون نام مرتضی خان یافت‌آبادی از طایفه زند را شنیده‌ باشید. او از پیشگامان اصلاحات ارضی بود و بخش عمده‌ای از زمین‌های یافت‌آباد را به‌صورت داوطلبانه به مردم واگذار کرد. مزارش هم در قبرستان یافت‌آباد است.

«مصطفی یافت‌آبادی» نخستین خلبان نظامی ایران!

 شرح عکس: مرتضی خان آخرین خان محله یافت آباد تهران به همراه دو تن از فرزندانش، محمد و مصطفی

او سال ۱۳۳۵ در هفدهمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ایران به مقام نخست دست یافت. گفته می‌شود بزرگ خاندان خانواده یافت‌آبادی‌ها از نوادگان کریمخان زند بوده که پس از سقوط حکومت زندیه به همراه لطفعلی خان زند توسط آقامحمد خان قاجار اسیر و به ناحیه یافت‌آباد تهران منتقل شد و بعدها همانجا را برای زندگی انتخاب کرد. بعضی‌ها معتقدند نامگذاری یافت‌آباد توسط همین خانواده صورت گرفته و فامیلی یافت‌آبادی توسط مرتضی خان، آخرین خان یافت‌آباد برای اعضای خانواده انتخاب شده است.

آن طور که در تاریخ ثبت شده بین خوانین یافت‌آباد و عبدالحسین میرزا فرمانفرما معروف به شازده فرمانفرما از شاهزادگان صاحب نفوذ قاجار درباره مالکیت یافت‌آباد اختلاف وجود داشته که در نهایت پس از نزاعی طولانی و خشونت بار که‌گاه به تیراندازی و کشته شدن ۲ طرف منجر می‌شد، با رأی دادگاه مالکیت یافت‌آباد به خوانین زند رسید.

کد خبر 659106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر خان محمدی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    گزارش جالبی بود