چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کسری بودجه در آمریکا در پی بحران مالی در پایان سال جاری مالی تقریبا سه برابر شد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، وزارت دارایی آمریکا در واشنگتن اعلام کرد، پس از 162 میلیارد دلار در سال مالی گذشته، میزان کسری تا پایان سال مالی 2007 – 2008 در ماه سپتامبر به 455 میلیارد دلار افزایش یافته است.

این رقم آشکارا بیشتر از تخمین دولت است. [سال 2009؛ رکورد کسری بودجه آمریکا شکسته می‌شود] جانت یلن، رییس بانک مرکزی منطقه‌ای آمریکا (فدرال رزرو) در سانفرانسیکوگفت اقتصاد دچار رکود شده است.

هنری پائولسون، وزیر دارایی آمریکا اعلام کرد، این ارقام انعکاسی از بحران بازار مسکن آمریکا و پیامدهای آن برای بخش مالی و رشد اقتصادی است.

آمریکا برای مقابله با بحران مالی بسته اضطراری را به ارزش 700 میلیارد دلار تدارک دیده تا اعتبارات از دست رفته را خریداری کند. جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و پائولسون پیش از این اعلام کرده بودند دولت حدود 250 میلیارد دلار از سهام بانک‌های این کشور را می‌خرد. 9 موسسه مالی با ورود اینچنینی دولت موافقت کرده‌اند.

یلن در شهر پالو آلتو کالیفرنیا گفت اطلاعات کنونی صراحتا به این مساله اشاره دارد که اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال ضعیف‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، شده است و احتمالا هیچ رشدی وجود نخواهد داشت. رشد اقتصادی در سه‌ماهه چهارم سال جاری هم احتمالا کمتر خواهد شد و شاید با انقباض مواجه شود. به نظر می‌رسد اقتصاد آمریکا به واقع در رکود فرو رفته است.

بورس نیویورک پس از رکورد مثبت روز دوشنبه، روز سه‌شنبه را اندکی در جهت منفی سقوط کرد. شاخص داو جونز هم تا پایان معاملات به 9311 واحد سقوط کرد.

پس از آنکه آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه بسته اضطراری پیشنهاد برای بانک‌ها را تصویب یا اعلام کردند، داو جونز با 938 واحد (11.11 درصد) بیشترین افزایش را در تاریخ خود ثبت کرد.

کد خبر 65878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز