جلسه هفته گذشته شورای شهر تهران یک میهمان ویژه داشت که حضورش باعث شد بحث‌ها ناخودآگاه به حجم معابر تهران و ساختن یا نساختن گذرگاه‌های پهن برای خودروها در پایتخت کشیده شود.

 در میان همین بحث‌ها بود که مهدی چمران،  رئیس شورای شهر تهران هم گفت: در حال حاضر 250 کیلومتر مسیر و معبر در تهران وجود دارد و طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک باید 115 کیلومتر مسیر و معبر دیگر ساخته شود، اما دیگر نمی‌توانیم خانه‌ها و محله‌های مردم را خراب کنیم و اتوبان بسازیم، لذا باید از زیر گذر یا روگذر از خیابان‌ها عبور کنیم. چمران اظهار داشت: هزینه ساخت هرکیلومتر بزرگراه در تهران 35 میلیارد تومان است.

صحبت‌های رئیس شورای شهر به همین جا ختم نشد و او در ادامه به برخی اظهارات در مورد 2 طبقه کردن اتوبان‌ها اشاره کرد و افزود: این بحث را برخی افراد و رسانه‌ها، کاملا بی‌معنی مطرح کرده‌اند و باید به آن خاتمه بدهند؛ چرا که در حال حاضر هم به اندازه ظرفیت خودروها معبر و مسیر نداریم و خیابان‌های موجود پاسخگوی ورود روزانه ‌هزار تا هزار و400 دستگاه خودروی جدید نیستند.

رئیس شورای شهر تهران برای توضیح گفته‌های خود مثال زد و  تصریح کرد: برخی از دیدگاه‌ها بر این حرف استوار بود که چون امام زمان(عج) در اوج ظلم و جور ظهور می‌کند، پس باید به گسترش این ظلم و جور کمک کنیم تا امام زمان(عج) ظهور کند و این حرف که خیابان و اتوبان‌ها را اضافه نکنید، چون ممکن است مردم ترغیب به خریدن و استفاده از خودروی شخصی شوند هم به همین اندازه بی‌معنی است.

چمران به سیاستگذاری و هدف‌گذاری شهرداری برای خطوط ریلی مترو اشاره کرد و  بیان داشت: با توجه به حجم اعتبارات اختصاص یافته و مشکلات تحقق فاینانس‌های خارجی  معلوم نیست که بتوانیم تا پایان سال، حتی 10 تا 12 کیلومتر مترو را هم تمام کنیم.

او ادامه داد: با این وضعیت اگر مترو نسازیم، اتوبان هم نسازیم، در شرایطی که خودروسازان بدون درنظرگرفتن فضای لازم برای تردد خودروها صرفا به تولید فکر می‌کنند، چکار باید بکنیم؟  رئیس شورای شهر تاکید کرد: به عنوان یک مهندس شهرساز می‌بینم در برخی از نقاط شهر چاره‌ای جز استفاده از اتوبان‌های 2طبقه نداریم. چمران اقدام مربوط به اتوبان امام علی را به معنای 2طبقه کردن این بزرگراه ندانست و گفت: این بزرگراه 2طبقه نمی‌شود بلکه به دلیل کمبود فضا و گران بودن هزینه تملک، مسیر رفت و برگشت روی هم احداث می‌شود و این طرح به معنای گسترش معبر نیست.

ظرفیت پر شده است؛ هم داخل شهر و هم بیرون شهر در آن جلسه خسرو دانشجو، عضو دیگر کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم با تأکید بر ضرورت اتخاذ تصمیم جدی در رابطه با ورود خودروها به شهر گفت: مسئله دیگری که در رابطه با آن در حال رسیدن به یک نقطه بحرانی هستیم، ترافیک جاده‌ای است. هر وقت با تعطیلات یکی دوروزه مواجه هستیم، با ترافیک سنگین جاده‌ای نیز مواجه می‌شویم. در واقع ظرفیت جاده‌های کشور نیز سال‌هاست به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: ترافیک تنها مشکل تهران نیست بلکه به یک مشکل کشوری تبدیل شده است. سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: با توجه به وضعیت موجود و فرایند تولید و ورود خودروهای جدید حتی اگر کل بودجه شهرداری برای توسعه معابر هزینه شود باز هم نمی‌توان پاسخگوی مشکل ترافیک تهران بود.

کد خبر 65473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز