شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

موجی از انفجارها در 4 شهر هند در ماه‌های اخیر، توجه همه را به پدیده جدید تروریسم در هند که با نام «مجاهدین» بروز کرده‌، جلب کرده‌است.

این گروه در کمتر از یک سالی که از عمرش می‌گذرد، حملات زیادی را انجام داده  و در کمتر از 4 ماه در 4 شهر هند با 43 انفجار بمب بیش از 140 نفر را به کام مرگ فرستاده ‌است. تعداد و شدت این حملات، هند را در حیرت فروبرده است.

نکته‌ای که این روزها باعث دردسر هند شده تنها توانایی بیش از حد این گروه نیست بلکه بروز این حقیقت است که گروه مجاهدین، هندی است. این گروه برخلاف دیگر گروه‌های عامل ناآرامی و بمب‌گذاری مانند جیش محمد یا حرکت جهاد اسلامی که در مرز بین پاکستان و بنگلادش فعال بوده، کاملا هندی است. ممکن است بخشی از بودجه این گروه خارج از هند تامین شود، این موضوع اخیرا و بعد از دستگیری یک تبعه سعودی در فرودگاه دهلی به اتهام تامین مالی گروه مجاهدین هند معلوم شد، اما اعضای این گروه تماما هندی هستند.

گروه مجاهدین هند نخستین بار در ماه نوامبر سال گذشته، خود را نشان داد. در آن زمان این گروه ای‌میلی به یک شبکه تلویزیونی فرستاد و دقایقی بعد چند بمب، دادگاه‌های مدنی شهر واراناسی در استان فیصل‌‌آباد اوتار پرادش را ویران کرد. در ماه می‌سال‌جاری میلادی هم این گروه یک ای‌میل دیگر فرستاد و در آن مسئولیت 7 انفجار در شهر جیپور را به‌عهده گرفت. این انفجارها 63 کشته و بیش از 200 مجروح به جا گذاشت.  در ماه جولای این گروه در بنگلور و احمد‌آباد فعال شد. 4دقیقه قبل از اینکه 17 بمب در شهر احمد‌آباد منفجر شود، ای‌میلی به نام گروه مجاهدین هند منتشر شد که در آن هشدار داده شده‌بود، هند به‌زودی وحشت مرگ را احساس خواهد کرد.

سپس در 13 سپتامبر گروه مجاهدین هند در دهلی با انفجار 5 بمب اعلام موجودیت کرد. این انفجارها در مناطق تجاری و شلوغ این شهر صورت گرفت و 8 کشته و 130 مجروح به جا گذاشت. بعد از این انفجارها مجاهدین یک بار دیگر با ارسال ای‌میلی مسئولیت آن را به‌عهده گرفت و گفت که می‌خواهد قلب هند را از تپیدن متوقف کند.

منابع اطلاعاتی هند می‌گویند، شیوه کار گروه مجاهدین هند نوعی الگوی خاص را نشان می‌دهد. بمب‌های این گروه از موادی تشکیل شده که به راحتی در دسترس است مانند نیترات آمونیم که در کودهای شیمیایی به کار می‌رود و آهن. این بمب‌ها به ساعتی مجهز هستند تا آنها را در شلوغ‌ترین زمان ممکن فعال کند و بیشترین خسارت را به جا بگذارند. همچنین این گروه همیشه چند دقیقه قبل از انفجارها به دفاتر رسانه‌ها ای‌میل می‌فرستد و مسئولیت کار را به‌عهده می‌گیرد. مجاهدین هند از ای‌میل نه تنها برای اعلام مسئولیت بمب‌گذاری‌ها بلکه برای اعلام شعار و پیام خود هم استفاده می‌کند. محتوای این ای‌میل‌ها نشان می‌دهد که هدف این گروه نه شعارهای اسلامی بلکه خود دولت هند است.

دورنمای هدف و فعالیت این گروه بیش از هر زمان در ای‌میلی مشخص شد که قبل از انفجارهای احمد‌آباد ارسال شد. در این پیام اعلام شد که هدف این انفجارها، گرفتن انتقام درگیری‌های گوجرات در سال 2002 بوده که در آن بیش ‌از 2500 نفر که اکثرا مسلمان بودند، کشته شدند. در این پیام همچنین خواسته شد که به بی‌عدالتی‌های اعمال شده علیه جامعه مسلمانان توسط دولت، پلیس و دادگاه‌ها توجه بیشتری شود.  این خشم نسبت به نظام قضائی کشور هند در اولین ای‌میل گروه مجاهدین هم بیان شد.

در این ای‌میل دلیل حملات به اوتارپرادش انتقام‌گیری از وکلا به خاطر خودداری از دفاع از سه بی‌گناه دستگیر شده به اتهام ربودن نماینده پارلمان و عضو حزب کنگره هند عنوان شد. در ای‌میل‌های بعدی، مجاهدین هند از اقدامات پلیس هند، رسانه‌ها و دستگاه قضائی در مقابله با تروریسم انتقاد کرده و این سیاست‌ها را دوگانه خوانده‌اند. این گروه پرسیده‌است که چرا با اقدامات هندوهای افراطی با همین شدت مقابله با مسلمانان، برخورد نمی‌شود و واژه تروریسم هیچ‌گاه برای توصیف اقدامات هندوها به کار نمی‌رود؟

گروه مجاهدین هند کمتر از یک سال پیش ظهور کرد اما اعضای آن از قدیم به اینگونه فعالیت‌ها آشنا بوده‌اند. مقامات اطلاعاتی هند می‌گویند: بعضی از اعضای این گروه از تروریست‌های قدیمی هستند که در قالبی جدید و با عنوانی تازه فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. تندروی‌های این گروه‌ها به قرن 16 و تخریب مساجد آن دوره و همچنین وقایع دهه 1990 بازمی‌گردد. در این مدت این افراد در انفجار بمب و ساخت آن آموزش دیده‌اند.

مجاهدین هند اکنون خواستار آزادی  فعالان سابق این گروه است که در سال‌های اخیر دستگیر شده‌ و اکنون در زندان هستند.  منابع اطلاعاتی هند می‌گویند که رهبران ارشد مجاهدین هند اکثرا تحصیل‌کرده هستند. یکی از آنها یک مهندس کامپیوتر است که در نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری تبحر بسیار دارد. با این حال سرویس‌های اطلاعاتی هند اعتراف می‌کنند که اطلاعات چندانی درباره این گروه، اعضا و رهبران آن ندارند.

اما آنچه باعث نگرانی مقامات هندی شده، اندازه و قدرت یا حتی تعداد اعضا و هواداران این گروه نیست بلکه شناسایی روش‌های پلیس و سیستم قضائی هند است که چنین خشم پنهانی را درون جامعه هند رشد داده‌است. بعد از انفجارهای اخیر در هند، گروه‌های حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی به دستگیری بدون دلیل جوانان مسلمان در این کشور اعتراض کرده‌اند. این موضوع به یکی از مسائل بحث‌برانگیز انتخابات پارلمانی آینده در هند تبدیل شده‌است. حزب مخالف بهاراتیا جاناتا از همین حالا از این موضوع استفاده کرده و به انتقاد از دولت پرداخته است.

آسیا تایمز- 28 سپتامبر 2008

کد خبر 65453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز