سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

آزاده بهشتی: وقتی که می‌گفت «تنها صداست که می‌ماند» نمی‌دانست یک زمانی ماندگاری این صدا به قیمت از میان رفتن چیزهایی تمام می‌شود که از صدا مهمترند.

حالا مدت‌هاست پرنده‌ها پرواز را از خاطر برده‌اند و از آنها جز نقطه‌های سیاه که هر روز کمرنگ‌تر می‌شود چیزی به جا نمانده است.
صدای پرنده و شرشر آب و آرامش یک بعدازظهر پاییزی پیش‌کش. در تهران برای یافتن منطقه‌ای که بیشتر از همیشه برای دقایقی از صدای هیاهو و رفت وآمد ماشین‌ها که گوش را آزار می‌دهد، زیاد به خودتان زحمت ندهید، در پایتخت تنها می‌توان یک آرزو کرد، کاش صداها بروند و همه چیز صامت شود.

بر اساس نتایج اندازه‌گیری‌ها و مدلسازی‌هایی که از سوی بخش سنجش و مدلسازی آلودگی صوتی در شرکت کنترل کیفیت هوا صورت گرفته، تمام خیابان‌های تهران دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز هستند.
آلودگی صوتی بالاتر از dB 70 در تهران برای منازل مسکونی و مراکز آموزشی و درمانی خارج از استانداردهای پذیرفته شده‌است. برای جلوگیری از اثرات سوء آلودگی صدا بر روی شهروندان باید به استفاده از روش‌های کنترل مناسب اقدام به کنترل صدا در مراکز بحرانی کرد. انحراف از استاندارد سر و صدا در شب بیشتر از روز بوده که می‌توان علت آن را پایین‌تر بودن استاندارد صدا در شب و همچنین تردد خودروهای سنگین در هنگام شب به علت محدودیت تردد آنها در روز دانست.
 این در حالی است که حد مجاز آلودگی صوتی که به صورت استاندارد برای خودروهای تولید داخل مصوب شده، 74 dB است که بر این اساس پراید و رنو (سپند 1و 2) آلودگی صوتی پایین‌تر از 72 dB و پیکان بسیار بالاتر از حد استاندارد یعنی بیشتر از 81 dB آلودگی صوتی دارد. خودروهای دیگر به ترتیب افزایش آلودگی صوتی پژو آردی، پژو 405 و پژو پرشیا است که در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
البته پرشکان نیز معتقدند آلودگی صوتی تنها موجب عدم تمرکز حواس فرد نمی‌شود، بلکه شواهد، حاکی از آن است که احتمال بروز انواع بیماریهای قلبی - عروقی نیز بر اثر زندگی در محیطهای پر سر و صدا افزایش می‌یابد. محققان حدس می‌زنند علت افزایش ریسک مشکلات قلبی بر اثر سر و صدا، ناشی از سوء تاثیرات روانی آلودگی صوتی است.
قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی، خصوصا در محل کار بیشترین تاثیر را بر افراد دارد و تنها با حذف این عامل می‌توان سلامت فرد را حفظ کرد.
براساس گزارشهای سازمان بهداشت جهانی، سرو صدای ناشی از ترافیک و یا کارکردن با دستگاههای سنگین، ریسک بروز اختلالات قلبی را مخصوصا در مردان تا 50 درصد افزایش می‌دهد. از سوی دیگر عامل سرو صدا در حال حاضر از مهمترین ریسک فاکتورهای بیماری قلبی در کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود.حد مجاز آلودگی صوتی مراکز مسکونی55  dB، درمانی45 dB و آموزشی55 dB است و بر اساس نتایج اندازه‌گیری‌ها و مدلسازی‌هایی که توسط بخش سنجش و مدلسازی آلودگی صدا در شرکت کنترل کیفیت هوا صورت گرفته است، اکثر خیابانهای شهر تهران دارای آلودگی صوتی بالاتر از70 dB هستند و این حد برای منازل مسکونی و مراکز آموزشی و درمانی خارج از استاندارد است.

کد خبر 6530

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز