مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

این روزها کلیشه افزایش جمعیت شهرهای جهان بارها و بارها به گوش همگان می‌رسد، با این حال، کمتر سخنی از کاهش تعداد ساکنان بعضی از نقاط دنیا و تبدیل شدن آن‌ها به متروکه به میان می‌آید.

شهرهاي متروكه دنيا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، همیشه شهرنشینی فرصت‌های بیشتری را در اختیار مردم قرار داده و به رفاه بیشتر آن‌ها منجر شده است. به همین دلیل، همه روزه بر گرایش بشر به سکونت در مناطق شهری به منظور بهره‌مندی از امکانات مختلف نظیر یافتن شغل بهتر، دسترسی به آموزش پیشرفته‌تر و غیره افزوده شده است. به همین دلیل، شهرها با رشد وصف ناشدنی جمعیت به ویژه طی چند دهه اخیر مواجه بوده و همین امر تبعات مثبت و منفی بسیاری را در پی داشته است. در این میان، شهرهایی نیز در جهان وجود دارد که در گذر زمان و به دلایل مختلف مانند بی‌کیفیتی طراحی شهری یا فساد زیرساخت‌ها به تدریج جمعیت خود را از دست داده و به متروکه تبدیل شده است. در ادامه به معرفی این دسته از شهرهای جهان پرداخته می‌شود.

سسنیا؛ اسپانیا

فرنسیسکو هرناندو کنتراس که در میان مردم اسپانیا اغلب با نام پاکو ال پوچرو معروف است از تاجران پرآوازه کشور به شمار می‌رود که در صنعت ساختمان نیز فعالیت می‌کند. مهم‌ترین پروژه‌ای که وی از خود تاکنون به جای گذاشته است، سسنیا نام دارد که معمار معروف به هنگام طراحی، رؤیای احداث مقرون به‌صرفه‌ترین خانه‌های اسپانیا را در سر پروراند. متأسفانه فرنسیسکو به هنگام طراحی ساخت امکاناتی نظیر آب و گاز را فراموش کرد و همین امر مانع از سکونت مردم در این منطقه شد. در واقع، نبود طراحی درست شهری، بهره‌وری از سازه‌های زیبا این شهرک را بی‌نتیجه گذاشت به طوری که امروزه هیچ صدایی از حیات در آن به گوش نمی‌رسد.

تصاویر | ۵ شهر پر رونقی که متروکه شدند

اوردوس جدید؛ چین

گروهی از معماران چینی در نظر داشتند شهری شبیه دبی در امارات متحده عربی به نام نیو اوردوس یا اوردوس جدید را در کشور خود و صحرای منطقه خودمختار مغولستان داخلی احداث کنند اما متأسفانه با ناکامی تمام مواجه شدند. این منطقه بزرگ برای جای دادن بیش از یک میلیون نفر طراحی شد اما امروزه تنها چند هزار نفر در آن سکونت گزیده‌اند. در ابتدا، نیواوردوس از رونق اقتصادی زیادی به واسطه معدن‌کاری برخوردار بود اما به تدریج با کاهش منابع آبی، افزایش شدید تغییرات اقلیمی و فرصت‌های شغلی بسیار کم، کاهش تدریجی جمعیت را برای آن در پی داشت. از دیگر عواملی که به کاهش قابل توجه جمعیت شهر منجر شد، ناتوانی ساکنان به پرداخت هزینه‌های بالا در ازای خانه‌های مجلل و همچنین مالیات‌های سنگین بود. جالب است بدانید که نیو اودروس تنها شهر چینی نیست که به تدریج و در پی وقوع رویدادهای مختلف به شهر نسبتاً متروکه تبدیل شده است بلکه نقاط مختلفی از کشور جوامع خود را به مرور زمان از دست داده است.

تصاویر | ۵ شهر پر رونقی که متروکه شدند

پریپیات؛ اوکراین

اگرچه در بسیاری از نقاط دنیا، ضعف طراحی شهری منجر به ترک شهروندان از آن شده با این حال کاهش جمعیت در بعضی از شهرهای جهان نیز در پی شرایطی غیر قابل کنترل در طول تاریخ بارها به وقوع پیوسته است. پریپیات شهر متروکه‌ای در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، واقع در استان کیف در شمال کشور اوکراین محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۰ به عنوان محل سکونت کارکنان نیروگاه احداث شد و در سال ۱۹۷۹ رسماً عنوان شهر را از آن خود کرد. متأسفانه جمعیت ۴۹ هزار نفره پریپیات در سال ۱۹۸۶ و پس از وقوع فاجعه مخرب چرنوبیل شهر را به طور کامل ترک و آن را به یک متروکه همیشگی تبدیل کردند.

تصاویر | ۵ شهر پر رونقی که متروکه شدند

پلیموث؛ مونتسرات

امروزه در بسیاری از نقاط دنیا مدیران تلاش می‌کنند اقداماتی پیشگیرانه برای کاهش حداکثری اثرات محیطی نظیر بالا رفتن سطح آب دریا اعمال کنند که اثرات درازمدت مثبت زیادی از خود به جای می‌گذارد. با این حال، در بسیاری از نقاط دنیا نیز سهل‌انگاری برنامه‌ریزان و نادیده گرفتن اثرات طبیعت بر زندگی منجر به تخلیه شدن دائمی آن‌ها نیز می‌شود. پلیموث در جزیره مونتسرات، واقع در دریای کارائیب در دسته شهرهای متروکه جهان قرار دارد که از دست دادن جمعیت آن در پی فوران کوه آتشفشان در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد که البته در این مورد، سهل انگاری مدیران هیچ نقشی در وقوع حادثه ایفا نکرد.

تصاویر | ۵ شهر پر رونقی که متروکه شدند

ورشا؛ قبرس

ورشا منطقه‌ای مسکونی در قبرس، زمانی شهری بسیار مجلل به شمار می‌رفت که میزبان گردشگران ثروتمند و ستاره‌های معروف دنیا بود. این روزها به نظر می‌رسد که سالن‌های بسیار باشکوه هتل‌ها و رستوران‌های شهر را تنها ارواح اشغال کرده است و نشانی از وجود انسان در کوچه پس کوچه‌ها به چشم نمی‌خورد. حمله نظامیان یونان در سال ۱۹۷۴ به این جزیره به منظور تصرف آن باعث گریز تمام ساکنان آن شد و پس از آن نیز اجازه ورود به منطقه به هیچ فردی داده نشد. امروزه همچنان ورود به ورشا ممنوع و شهر را تنها سازه‌های بی‌شمار فرا گرفته است.

تصاویر | ۵ شهر پر رونقی که متروکه شدند

کد خبر 645833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha