مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

یکی از حیاتی‌ترین ابزارها برای آهنگری، انبر است. انبر وسیله‌ای است که با آن می‌توانید فلزات داغ و حرارت دیده را نگه دارید و روی آن‌ها کار کنید. بهتر است انواعی از انبرها با سایزها و شکل‌های مختلف در دسترس داشته باشید تا قادر باشید فلزات با ضخامت‌های متفاوت را نگه دارید. 

image.png

در این مقاله قصد داریم که شما را با آموزش ساخت انبر آشنا کنیم. اگر شما اندکی تجربۀ آهنگری دارید و هنوز دست به ساخت انبر نزده‌اید، این مقاله می‌تواند شما را با پروسۀ ساخت انبر آشنا کند. احتمالاً خودتان بتوانید از پس کار برآیید پس ناامید نشوید و شروع کنید.

به طور کلی انبرها، از سه قطعۀ فلزی ساخته شده‌اند. این قطعات شامل دو قطعۀ کناری و یک قطعۀ مرکزی می‌شوند که قطعۀ مرکزی به عنوان یک میخ پرچ عمل می‌کنند. قطعات کناری همانند دو تیغۀ قیچی هستند. قطعۀ مرکزی اجازه می‌دهد که قطعات کناری حول محور آن تکان بخورند. هر قطعۀ کناری سه جزء اصلی دارد؛ گیره، قسمت برجسته و قسمت کنترل کننده. همانطور که اشاره شد، قطعات کناری کاملاً شبیه هم هستند. اگر دو قطعه را روی هم قرار دهید، کاملاً روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

در این پروژه،  از قطعات فولاد نرم آهنگری به ابعاد ۳.۵ در ۸.۵ در ۲۰ سانتی‌متری استفاده می‌کنیم. کار با فولاد نرم راحت است و همچنین در نهایت انبرهایی سبک وزن خواهید داشت. انواع مختلفی از انبر در شکل‌های گوناگون وجود دارند که مثلاً می‌توانید با آن‌ها قطعات مربعی شکل یا صاف را نگه دارید. در نهایت می‌توانید با توجه به نیاز خود، قسمت آزاد و گیره مانند انبر را تغییر دهید. در ادامه با مراحل کار آشنا می‌شوید.

مراحل ساخت انبر آهنگری:

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت آهنگری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال یافتن آهنگری در تهران باشید می‌توانید سفارش برای آهنگری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

  1. قطعۀ فولادی را علامت گذاری کنید:

با صابون علامت گذاری، حدود ۳ سانتی متر از انتهای فولاد را برای گیره و ۲.۵ سانتی متر را برای قسمت برجسته علامت گذاری کنید.

۲. قسمت‌های علامت گذاری کرده را با پانچ سوراخ کنید:

از آنجایی که قسمت‌های علامت گذاری شده هنگام حرارت دیدن، مشخص نمی‌شوند؛ لازم است آن‌ها را با پانچ سوراخ کنید.

۳. قسمت برجستۀ انبر را معلوم کنید:

با استفاده از چکش، قسمت برجسته را روی سندان بکوبید. بعداً این قسمت برجسته شکافته می‌شود در آن میخ پرچ قرار بگیرد.

۴. حالا نوبت لبه‌ها است:

لبه‌های انبر را که به عنوان گیره عمل می‌کنند، با چکش ضربه بزنید تا به شکل موردنظرتان دربیایند. گوشه‌ها را چکش کاری کنید تا به صورت گرد یا مورب دربیایند. بعد از مشخص کردن شکل لبه‌ها، با استفاده از چکش در دمای پایین‌تر، شروع به صافکاری کنید. یعنی علامت‌های حاصل شده از چکش‌کاری را به آرامی محو کنید تا سطح یکدست شود.

۵. دو قطعۀ کناری را باهم مقایسه کنید:

دو قطعۀ کناری را بغل هم نگه دارید و اندازۀ آن‌ها را باهم مقایسه کنید. اگر دیدید که کوتاه بلند هستند و هم اندازه نیستند، قطعۀ کوتاه‌تر را دوباره چکش کاری کنید تا هم اندازه شوند.

۶. لبۀ انبر را بچرخانید:

یک قطعۀ کناری را در گیرۀ آهنگری جا بزنید و یک چرخش نود درجه‌ای بین لبه و قسمت برجسته بدهید. همین مرحله برای قطعۀ دوم نیز تکرار کنید.

۷. لبه‌ها را چکش کاری کنید:

ساخت انبر برای آهنگری با سنجاق

به آرامی لبه‌های انبر را چکش بزنید تا صاف و یکدست شود.

۸. محل اتصال میخ پرچ را مشخص کنید:

با استفاده از پانچ، محل اتصال میخ را مشخص کنید تا در مراحل بعدی بتوانید به راحتی میخ را وصل کنید.

۹. شکاف ایجاد کنید:

با استفاده از شکاف تراش، محل اتصال میخ را سوراخ کنید. بهتر سایز شکاف تراش از سایز محل اتصال بزرگ‌تر باشد. به این دلیل که با سرد شدن انبر، شکاف ایجاد شده کوچک‌تر می‌شود و میخ پرچ نمی‌تواند به خوبی قطعات را تکان دهد.

۱۰. شکاف را آن طرف قطعه مشخص کنید:

بعد از اینکه با شکاف تراش، قسمت اعظم شکاف را برش دادید، قطعه را برگردانید. مشخصاً قسمتی براق خواهید دید که از آن شکاف تراش بیرون می‌آید. با دادن اندکی حرارت، شکاف را مشخص کنید.

۱۱. حالا نوبت ایجاد سوراخ میخ است:

بعد از اینکه محل ایجاد شکاف از دو طرف مشخص شد، با شکاف تراش سوراخ را ایجاد کنید.

۱۲. سوراخ ایجاد شده را بازتر کنید:

با استفاده از یک دریفت، سوراخ میخ پرچ را باز و گرد کنید تا برای قرار گیری میخ آماده شود.

۱۳. میخ پرچ را حرارت دهید:

از میخی استفاده کنید که ضخامت دو طرف قطعه را پوشش دهد. علاوه بر این حدود ۴ سانتی متر به ضخامت دو قطعه اضافه کنید تا حدودی طول میخ مشخص شود. دقت کنید که میخ در کوره گم نشود و یا نسوزد.

۱۴. میخ پرچ را متصل کنید:

حالا میخ را از کوره خارج و در محل اتصال، چکش کنید.

۱۵. دو قطعۀ کناری را تکان دهید:

ساخت انبر برای آهنگری با سنجاق

بعد از اتصال میخ پرچ، دو قطعه هنوز به محکمی بهم وصل هستند و تکان دادن آن‌ها دشوار است. به دو قطعه حرارت دهید و آن‌ها را باز و بسته کنید تا جا بیفتند و بتوانید بعداً به راحتی آن‌ها را باز و بسته کنید.

۱۶. انبر را تنظیم کنید:

انبر را در گیرۀ آهنگری قرار دهید و قسمت‌های کنترل‌کننده را تنظیم کنید.

۱۷. انبر را سرد کنید:

هنگام سرد کردن انبر، مدام آن را باز و بسته کنید در غیر این صورت، قطعات بهم می‌چسبند و باز و بسته کردن آن‌ها مشکل خواهد شد.

۱۸. و تمام!

بعد از سرد کردن انبر، حالا می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. بعد از اینکه در ساخت انبر حرفه‌ای شدید، می‌توانید شروع به ساخت انبر در اندازه‌های دیگر بکنید.

کد خبر 644910

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha