سکوت صبح جمعه در اراضی عباس‌آباد با حضور کارآفرینان و هنرمندان صنایع‌دستی شکسته می‌شود

بازار پروانه

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی: .هنوز آفتاب پاییزی چنان که باید و شاید خود را به دل آسمان نکشانده که غرفه‌داران یکی پس از دیگری به «جمعه بازار پروانه» می‌رسند. بساط خود را می‌چینند و در چشم برهم زدنی دنیای رنگارنگی از انواع و اقسام صنایع‌دستی، وسایل قدیمی، عتیقه‌جات و در یک کلام از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، به جمعه بازار پروانه جان می‌دهد. عمر برپایی جمعه بازار پروانه در اراضی عباس‌آباد هنوز به یک سال نرسیده، اما برای سحرخیزان صبح جمعه که قید خواب تا لنگ ظهر را زده‌اند، حسابی جا باز کرده. جمعه بازار پروانه پاتوق کسب و کارهای کوچک و بزرگ است؛ چه هنرمندان و کارآفرینانی که در خانه مشغول کسب و کارشان هستند و چه افرادی که سال‌هاست در حرفه خود مشغولند، روز جمعه را فرصتی مغتنم برای رونق کار خود می‌دانند. در این گزارش به نوستالژیک‌ترین بازار پایتخت سرک می‌کشیم و یادی از گذشته‌های خاطره‌انگیز می‌کنیم.

بازار نوستالوژیک صبح‌های جمعه پایتخت یا همان جمعه بازار پروانه چندان نیاز به معرفی ندارد. عمر این بازار به دهه ۸۰ برمی‌گردد و خوب یادمان است که چطور طبقات پارکینگ پروانه در چهارراه استانبول روزهای جمعه با فروشندگان عتیقه‌جات پر می‌شد. بعد هم صنایع‌دستی و بسیاری دیگر از کسب و کارها از خوراکی تا زیورآلات کنار هم جا گرفتند و یک ترکیب دوستداشتنی برای جمعه بازار پروانه رقم زدند؛ جایی که برای مخاطبان پروپاقرص جمعه بازار پروانه از مگامال‌های مدرن و لوکس خیلی جذاب‌تر بود.

قدم زدن در جمعه بازار پروانه با حدود هزار و ۳۰۰ غرفه، سفری کوتاه در زمان بود؛ سفر به خانه مادربزرگ با چینی‌های گلسرخی، سفر به عصر گرامافون و فوتوگراف. سفری که سوغات ارزشمندش حال خوش بود. داستان خاطره‌انگیز جمعه بازار پروانه در چهارراه استانبول به دلیل مسائل ایمنی پارکینگ پروانه با ۲۷ اخطار از سوی سازمان آتش‌نشانی روبه‌رو شد. بعد هم کرونا گریبانگیرمان شد و امکان برپایی جمعه بازار در پارکینگ پروانه در فضایی سرپوشیده با سقف‌های کوتاه و حضور مراجعان زیاد که به استناد آمار ۲۳ هزار نفر از صبح تا بعدازظهر در جمعه بازار تردد می‌کنند، امکانپذیر نبود. قرار شد با برپایی چادرها و غرفه‌ها در فضای باز ضلع غربی پارک شهر، دوباره فروشندگان دورهم جمع شوند. در تصمیم جامع‌تر اما جمعه بازار پروانه به باغ هنر در اراضی عباس‌آباد نقل مکان کرد؛ درست در نیمه دی ماه سال گذشته. خبر خوشی که مخاطبان را از چشم‌انتظاری درآورد و غرفه‌داران را دلگرم کرد.

  •  رونق دوباره کسب و کارهای هنری

اگر می‌خواهید صبح اول وقت به جمعه بازار پروانه بروید و در میان لوازم عتیقه، چینی‌های گل‌سرخی، لاله‌ها، سماورهای زغالی، صفحه‌های گرامافون، فرش و گلیم و نمدبافی، مانتوهای سنتی و دست سازه‌های تزیینی، گشت بزنید و خرید کنید در جریان باشید که جمعه بازار از ساعت ۸ و نیم به بعد سر و شکل می‌گیرد و غرفه‌ها با هنر و سلیقه غرفه‌داران چیده می‌شود. یکی از غرفه‌داران می‌گوید: «برای اینکه زمان ورود نخستین مراجعه غرفه ما آماده‌باشد تقریباً ۲ ساعت زودتر باید کارمان را شروع کنیم. جابه‌جایی و چیدن غرفه را از ساعت ۶ صبح شروع می‌کنیم.» غرفه‌داران جمعه بازار پروانه از زمان شروع کرونا و تعطیلی جمعه بازار در چهارراه استانبول تا راه‌اندازی آن در اراضی عباس‌آباد، یک سال بیکاری را تجربه کردند و با راه‌اندازی دوباره جمعه بازار، کسب و کارهای هنری جان گرفت. مراجعان جمعه بازار پروانه فقط از پایتخت نیستند. این بازارچه به قدری در این سال‌ها شناخته شده که برای خودش برند محسوب می‌شود و گردشگران و مسافرانی که به تهران سفر می‌کنند مشتاق هستند یکبار هم شده به این بازار خوش آب و رنگ سری بزنند و برای خود خاطره‌ای بسازند.

جمعه‌های نوستالژیک پـروانـه | بزرگ‌ترین بازارچه هنری خاورمیانه در اراضی عباس‌آباد

  •  غرفه‌داران جدید در کنار قدیمی‌ها

یکی از دغدغه‌های غرفه‌داران در روزهای نخستین راه‌اندازی جمعه بازار پروانه در اراضی عباس‌آباد، کمبود فضا برای برپایی غرفه‌ها بود. آنها معتقد بودند که جمعه بازار پروانه با حضور همگی آنها در کنار هم و نه فقط تعدادی از آنها معنا دارد. مخاطب هم به عشق جمعه بازار پروانه پرشور و رنگ به رنگ راهی این بازار می‌شود. «میثم اخباری» مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل اراضی عباس‌آباد می‌گوید: «تلاش ما این بود تا جایی که امکان دارد از حضور حداکثری غرفه‌داران بهره‌ببریم. انتخاب غرفه‌داران طبق نظر هیأت اجرایی و مدیریت جمعه بازار پروانه است و ما فقط بر سهولت انجام کار نظارت داریم. هدف اصلی و اجرایی ما برای بازگشایی جمعه بازار پروانه حمایت از صنوف بود. به همین دلیل اسم بازار هم تغییر نکرد و همان جمعه بازار پروانه است که فقط در یک مکان جدید برگزار می‌شود.»

  • چطور به جمعه بازار پروانه برویم؟

قبل از اینکه شال و کلاه کنید و راهی جمعه بازار پروانه در اراضی عباس‌آباد شوید خوب است بار دیگر مسیر را مرور کنید. بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، بعد از بزرگراه مدرس، بلوار کتابخانه ملی، نشانی سرراست جمعه بازار پروانه است. به بلوار کتابخانه ملی که وارد شدید، راهنمای مسیر به شما می‌گوید که باغ هنر که جمعه بازار پروانه در آن برگزار می‌شود، در چند قدمی‌تان است. اراضی عباس‌آباد حالا دیگر یک مرکز گردشگری تمام‌عیار است. می‌توانید علاوه بر جمعه بازار با گشت‌وگذار در باغ کتاب، دریاچه هنر، کوشک باغ هنر و موزه نادر ابراهیمی یک روز جمعه فرح بخش را کنار خانواده سپری کنید.
 ساعت کار: ۸ تا ۱۷

کد خبر 641814

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha