«کووید–۱۹» که از راه رسید، باعث اضطراب مضاعف کادر درمان و به‌ویژه پرستاران شد

جنگ با کرونا

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: . پرستاران، این زحمتکشان بی‌ادعای حوزه درمان، بر حسب وظیفه شغلی و ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی در خط مقدم مبارزه با ویروس مرموز قرار گرفتند. این حضور مستمر پرفشار، دشواری اجباررعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، دلتنگی‌های مکرر دوری از خانواده، همراهی با رنج بیماران و شاهدجان باختن آنها بودن تبعات و آسیب‌های روانی بسیاری برای پرستاران به همراه داشت.   تحمل شبانه‌روزی سختی و مشکلاتی از این دست، بی‌ تردید لطماتی به دنبال دارد که ضرورت حمایت روانی و ارائه تسهیلات صنفی از جمله خدمات مشاوره‌ای روانپزشکی به پرستاران را برجسته و بارز می‌کند.   «اصغر فتایی»، رئیس انجمن پرستاران ایران، می‌گوید: «در روزهای نخست شیوع «کووید–۱۹»، درجامعه پرستاری نیز به تبع جامعه، وحشت کار در بخش کرونایی مشهود بود. در واقع، کادر درمان در برابر حجم سنگین مراجعات و کمبود نیرو غافلگیر شده بود، اما به مرور زمان، با تقسیم‌بندی کارها و شیفت‌بندی، وضعیت کمی سر و سامان گرفت و تقریباً کارها در حوزه پرستاری به روال منظمش بازگشت.» از رئیس انجمن پرستاران ایران در موردسابقه و چگونگی ارائه خدمات مشاوره روانپزشکی به این قشر زحمتکش که زیر ضربه‌های مداوم اضطراب و تنش‌های روانی مستمر حرفه‌ای هستند، می‌پرسیم. پاسخ چنین است: «ارائه خدمات مشاوره روانپزشکی به پرستاران به‌صورت صنفی تا امروز اجرا نشده است، اما در حوزه کاری، تا جایی که مقدورات سازمان اجازه دهد، پرستاران از شرایط مرخصی‌های استعلاجی و استحقاقی می‌توانند استفاده کنند.

در واقع، اینکه مشاوره فردبه‌فرد داشته باشیم؛ خیر! بیشتر سعی و تلاش ما حمایت‌های غیرمستقیم بوده است.»
پرستاران در دوران کرونا سربازان بی‌نشان و جان‌برکف خط مقدم جبهه بودند و همین موضوع باعث محبوبیت چند برابری آنها در جامعه و میان افکار عمومی شد. فتائی می‌گوید: «مردم و تشویق‌های آنها، کمک و حمایت‌هایشان از کادر درمان، به‌ویژه پرستاران، برای این جامعه مانند یار دوازدهم در تیم فوتبال بود؛ این همراهی گرم و قدردانی‌های مردمی روزنه‌های امید، تلاش و پویایی در روزهای سخت را در دل پرستاران زنده کرد و مایه قوت و دلگرمی آنها در این روزهای سخت بود. این پشتیبانی فراگیر، بخش مهمی از حمایت‌های روانی از پرستاران محسوب می‌شود.»
پیگیری مطالبات قدیمی مانند اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران شرکتی و در نظر گرفتن سهمیه برای مدافعان سلامت از سوی مجلس شورای اسلامی از جمله خدمات و حمایت‌های روانی برای پرستاران در این روزهای کرونایی بود که اصغر فتایی به آن اشاره می‌کند.

کد خبر 641755

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha