شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه بورس: سال 87 امروز در حالی برای بورس تهران به نیمه می‌رسد که سهامداران بعد از بهاری پررونق، تابستان سراسر افت و خیزی را پشت سر گذاشته‌اند

به عبارت بهتر در روزهای داغی که دولت و سازمان خصوصی‌سازی‌ ساعت را برای ورود شرکت‌های صدر و ذیل اصل 44 سعد نمی‌دیدند و صاحبان سهام بعد از افزایش بهره مالکانه چشمشان به گرانی سنگ آهن روشن شده بود شاخص کل بورس که از رونق 3‌ماه اول سال هیجان زده به‌نظر می‌رسید تا مرز امیدوارکننده 13هزار واحد هم بالا رفت و سرمایه‌گذاران را بار دیگر به صرافت خرید سهام انداخت اما در ادامه آنگونه نشد که امید می‌رفت و روزهای طلایی بازار 26تیرماه به آخر رسید و دوران نوسان آغازشد.

به این ترتیب سهام شرکت‌هایی که بورس تهران بهار امسال سوار بر موج افزایش قیمت آنها به اوج رسیده بود تابستان گرفتار تیر غیب شدند و بازار را به رکود کشاندند.

سهامداران حقیقی و حقوقی بورس به خاطر دارند  وقتی خبر افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن در تالار حافظ پیچید اگرچه از سوی دولت به‌شدت هرچه تمام‌تر تکذیب شد اما صاحبان سهام شرکت‌های فولادی را واداشت در صف فروش بایستند در نتیجه سهام پرطرفداری که امسال رونق را به بورس آورده بود یک‌شبه از چشم مشتریان بازار افتاد و شاخص را روی سراشیبی قرارداد.

اما این پایان داستان نبود چون وقتی دولت بالاخره رسما خبر افزایش قیمت سنگ آهن را تایید کرد فولادی‌ها که پیشاپیش گرفتار توفان شده بودند به همراه شرکت‌های ذینفع از جمله چادرملو، گل گهر و توسعه معادن و فلزات از دور معاملات خارج شدند هرچند که تا آخرین روز تابستان وضعیت قیمت سنگ‌آهن درصورت‌های مالی این شرکت‌ها به سرانجام نرسید.

پرطرفدارترین سهم

به هر صورت در تابستان 87 با وجود افت و خیز بسیار، مخابرات ایران از راه نرسیده پرطرفدارترین سهم بازار شد و 22هزار و385 نفر دستور خرید این سهم را روی میز کارگزارانشان گذاشتند.

بعد از شرکت تازه وارد مخابرات در فهرست تابستانی پرطرفدارهای بورس تهران، شرکت خودروسازی سایپا و کشتیرانی قرار دارند که هرکدام از آنها به‌ترتیب 17 هزار و681 و14 هزار و594 سهامدار را متقاعد کردند که سهام این شرکت‌ها را به سبد دارایی‌هایشان اضافه کنند.

اما رتبه چهارم پرطرفدارهای بورس هم در روزهای گرم تابستان در اختیار فولاد مبارکه قرار دارد، شرکتی که اگر گرفتار داستان دنباله دار سنگ آهن نمی‌شد و روند رو به رشد 4 ماه سال را ادامه می‌داد قطعا در آستانه پاییز کماکان بیش از هر شرکت صاحب نماد دیگری مورد توجه بازار بود. با این همه در همین مدت بیش از 24هزار نفر سهام این شرکت را خریده‌اند.

سرمایه‌گذاری غدیر هم که به لطف افزایش دست و پا شکسته قیمت سیمان بالاخره این روزها از حاشیه خارج شده، تابستان امسال چشم بازار را گرفت و بعد از مدت‌ها سهامداران برای خرید سهام این شرکت در صف خرید ایستادند.

به‌این ترتیب سرمایه‌گذاری غدیر درمیان شرکت‌های پرطرفدار 3 ماه گذشته حائز رتبه پنجم شد. در ادامه فهرست پرطرفدارهای بورس هم، چادرملو در کنار شرکت‌های فولادی خوزستان و خراسان و شرکت تازه وارد پالایش نفت اصفهان در رتبه‌های بعدی ایستاده است. شرکت چادرملو با وجود 2 بار توقف نماد، ظرف تنها 11 روز در دومین فصل سال، توسط 10 هزار و 137 نفر خریداری شده است.

بیشترین سود

در تابستان امسال شرکتی که بیش از دیگران از محل رشد قیمت سهام، سود عاید سهامداران خود کرد، سیمان بجنورد بود. آمار و ارقام نشان می‌دهد قیمت هر برگ از سهام این شرکت ظرف 3 ماه گذشته 106 درصد افزایش را تجربه کرده است.

با این حال در همین مدت سهام کشتیرانی بیش از همه مورد توجه سهامداران خرد قرارداشت و خریداران هم بیش از دیگران از محل افزایش قیمت، سود عاید خود کردند و مزد اطمینان خود را گرفتند هر چند که این روزها نماد کشتیرانی روی تابلوی معاملات تالار حافظ بسته شده است و سهامداران بیم از آن دارند که مجموعه‌ای از بداقبالی‌ها نظیر دزدیده شدن یکی از کشتی‌ها و اعلام تحریم آمریکا در کنار پس‌لرزه‌های کنار کشیدن از ماراتن خرید تایدواتر ارزش سهام این شرکت را بعد از رشد 95 درصدی تابستان دچار نزول پاییزی کند.

به جز این در رتبه سوم پرسودترین شرکت‌های 3‌ماه گذشته هم شرکت پارس شهاب قرار دارد که قیمت هر سهمش شاهد رشد 85 درصدی بوده است.

سود سیمان

نکته دیگر هم اینکه ظاهرا افزایش قیمت سیمان تابستان امسال یکی از مؤثرترین عوامل در رشد قیمت سهام بوده است چون در میان 10 شرکت پرسود این مدت نام 4 شرکت سیمانی به چشم می‌خورد.

براساس آمار و ارقام منتشر شده در تابستان87، سیمان صوفیان چهارمین شرکت سودآور بازار بوده که ارزش سهام آن 67 درصد رشد را پشت سر گذاشته در رتبه‌های بعدی این فهرست هم شرکت‌های ایتالران، سیمان هگمتان، کاشی الوند، فارسیت اهواز و سیمان ایلام قرار دارند.

در نهایت اینکه با توجه به فروش بلوک 51درصدی سهام سرمایه‌گذاری غدیر از سوی بانک صادرات و خرید آن توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح باعث شد بیشترین ارزش معاملات تابستانی نصیب این شرکت شود.

ارزش معاملات سهام سرمایه‌گذاری غدیر که مدت‌هاست سبد دارایی‌هایش را به سیمانی‌ها اختصاص داده در 3 ماهه دوم امسال به هزار و374 میلیارد ریال رسید.

در همین مدت مس ایران و مخابرات، دیگر شرکت‌هایی بودند که بیشترین تاثیر را در ارزش معاملات بورس تهران به همراه داشته‌اند.

کد خبر 63896

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز