همشهری‌آنلاین: موسسه فرانسوی تحقیقات کشاورزی اعلام کرد فعالیت حشرات گرده افشان که درپی کاهش شمار زنبورهای عسل مورد تهدید قرار گرفته است

در سال 2005، صد و سی و پنج میلیارد یورو ارزش مادی داشت و نابودی انها افزایش قیمت میوه ها و سبزیجات را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس این رقم 9 و 5دهم درصد ارزش کل تولید کشاورزی جهانی را تشکیل می دهد.

از نظر وزنی 35 درصد تولید جهانی و به طور عمده میوجات، ‌سبزیجات و گیاهان روغنی و در سطح کمتری قهوه‌، ‌کاکائو، ‌میوه‌های دانه دار (فندق و گردو ) و ادویه جات به حشرات گرده افشان وابسته هستند.

در مقابل غلات که 60 درصد تولید کشاورزی جهانی را تشکیل می‌دهند به این حشرات وابسته نیستند. درباره وابستگی 5 درصد از کشت‌ها به گرده افشانی نیز ابهاماتی وجود دارد.

این موسسه فرانسوی در بیانیه ای اعلام کرد در این شرایط کاهش شمار حشرات گرده افشان نگرانی عمده ای به شمار می رود زیرا در صورت نابودی کامل حشرات گرده افشان موازنه های غذایی جهانی عمیقا تغییر خواهد کرد.

به عقیده سه محقق فرانسوی و یک المانی که نتیجه تحقیقات خود را در مجله اکولوژیکال اکونومیکز منتشر کرده اند تولید سه دسته از محصولات یعنی میوها ، سبزیجات و محرک‌ها ( قهوه و کاکائو) در آن هنگام به طور چشمگیری به پائین تر از سطح فعلی مصرف در مقیاس جهانی خواهد رسید و در برخی مناطق مانند اروپا بسیار کمتر خواهد شد.

برنار وسیر، ‌ژان میشل سال، ‌نیکولا گالی و یوزف استل افزودند با این فرض،‌ مصرف کننده مجازات خواهد شد زیرا او مقدار کمتری با قیمت بسیار بیشتری مصرف خواهد کرد.

آنها خسارت مصرف کنندگان را از این مسئله بین 190 میلیارد یورو تا 13 و ده میلیارد یورو باتوجه واکنش قیمت‌ها به کاهش تولید محاسبه کرده‌اند.

علل کاهش جمعیت زنبورهای عسل به ویژه در اروپا و آمریکا سال های اخیر هنوز زیاد مشخص نیست اما استفاده گسترده از افت کش ها در کشاورزی ،‌گسترش تک کشاورزی و ظهور بیماری های غیرعادی انگلی می تواند از جمله این دلایل باشد.

کد خبر 63770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز