گروه سلامت- سپیده سمائی: مرحله اول از اولین بیمارستان مجازی کشور بهمن‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

اصلاح نحوه مراجعان بیمار کشور به پزشکان، کمک به ایجاد سامانه مدیریت جامع بیمارستانی، جلوگیری از خروج بی‌دلیل بیماران از کشور، کاهش هزینه‌های درمانی و جذب توریسم سلامت از جمله اهداف این طرح عنوان می‌شود؛ طرحی که در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران اجرا می‌شود.

«15 پزشک با تخصص‌های مختلف از استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران و حدود 20 پزشک از معتبر‌ترین مراکز درمانی دنیا در اجرای این طرح با ما همکاری دارند.»

دکتر هومن ریاضی، مدیر طرح بیمارستان مجازی در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این مطلب می‌گوید: این بیمارستان براساس مدل‌سازی یک بیمارستان واقعی طراحی شده و کاربر در هنگام استفاده از آن احساس می‌کند در یک بیمارستان واقعی حضور دارد.

البته ساختار این بیمارستان مبتنی بر فضای فیزیکی نیست و هموطنان در هر منطقه از کشور می‌توانند از آن استفاده کنند و از جدیدترین خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

5 مرحله برای یک بیمارستان

بیمارستان مجازی در واقع یک نرم‌افزار هوشمند مجهز به بانک‌های اطلاعاتی کامل و پیشرفته است که به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اولین بیمارستان مجازی کشور در 5 مرحله طراحی شده و قرار است تا پایان سال 88 به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

استاندارد‌سازی این طرح از 6 ماه قبل با همکاری حوزه IT وزارت بهداشت انجام شده است و با تایید دفتر IT طرح آغاز می‌شود.

دکتر ریاضی در این زمینه می‌افزاید: این نرم‌افزار می‌تواند به کمک پزشکان بیاید تا با وارد کردن نکاتی که در معاینه دیده می‌شود، علائم بیماری و مشکلاتی که از سوی بیمار عنوان می‌شود و وارد کردن نتایج آزمایش‌های بیمار، در نهایت نرم‌افزار در تشخیص بیماری به پزشک کمک کند.

البته برای اعلام نوع بیماری این نرم‌افزار علاوه بر علائم و نشانه‌ها از نقشه اپیدمیولوژی بیماری در ایران نیز کمک می‌گیرد.

حالت دوم استفاده از نرم‌افزار هنگامی است که بیمار به صورت مستقل از پزشک به نرم‌افزار مراجعه می‌کند.

در این حالت بیمار علائم بیماری خود را اعلام می‌کند اما نرم‌افزار نوع بیماری را به فرد اعلام نمی‌کند، بلکه بر اساس تشخیص نوع بیماری به بیمار توصیه می‌کند که به متخصص لازم مراجعه کند.

«این نرم‌افزار قرار نیست جای پزشکان را بگیرد یا نقش آنها را کمرنگ کند فقط از مراجعه غیر‌ضروری به پزشکان متخصص جلوگیری می‌کند.»

مدیر بیمارستان مجازی با بیان این مطلب، به بانک اطلاعاتی شامل اطلاعاتی چون نشانی و شماره تلفن مطب پزشکان، مراکز درمانی دولتی و خصوصی و زمان مراجعه به کلینیک‌های مختلف اشاره می‌کند؛

این کار در مرحله اول برای شهر تهران انجام می‌شود و امکاناتی چون امکان وقت‌گیری آنلاین را برای کاربران فراهم می‌سازد.

به این ترتیب کاربر می‌تواند با استفاده از اطلاعاتی چون هزینه، نزدیکی مطب دکتر یا مرکز درمانی به محل زندگی خود، پزشک مورد نظر را انتخاب کند و به صورت آنلاین وقت مراجعه بگیرد.

مشاوره بین‌المللی آنلاین

یکی دیگر از مزیت‌های این طرح امکان مشاوره آنلاین با استادان خارجی در مورد بیماران خاص است.

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان یک بیمار را با شرح حال کامل و اعلام نتایج تمام آزمایش‌ها به استادان داخلی و خارجی معتبر که قول همکاری با ما را داده‌اند، معرفی کرد.

به این ترتیب هر‌یک از پزشکان برای بیمار یک مکانیسم درمانی تعریف می‌کنند و نظرات تمام پزشکان جمع‌آوری می‌شود و در نهایت یکی از استادان داخلی به‌عنوان راهنمای کلی نظرات را با توجه به درجه علمی استادان تحلیل و درمان نهایی را به بیمار پیشنهاد می‌کند.

طراحان طرح بیمارستان مجازی امیدوارند با این شیوه از خروج بسیاری از بیماران از کشور جلوگیری شود؛ ضمن اینکه با توجه به هزینه‌های درمانی پایین در ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه می‌توان امیدوار بود که بیمارستان مجازی نقش مؤثری در جذب گردشگران سلامت برای کشور داشته باشد.

ریاضی همچنین از هماهنگی با کرسی آموزش پزشکی یونسکو در ایران خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: بحث آموزش پزشکی با استفاده از فناوری اطلاعات محور دیگری است که در این طرح دیده شده است و چون این طرح مصوب یونسکو است می‌توانیم به مقبولیت جهانی آن و همکاری تعداد بیشتری از استادان خارجی با این طرح در آینده امیدوار باشیم.

مدیر طرح بیمارستان مجازی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تاسیس این بیمارستان امکان تحقیق و تبادل اطلاعات در سطح بین‌المللی را فراهم می‌کند، می‌گوید: علاوه بر این، کاربران امکان استفاده از کتابخانه دیجیتال شامل انواع کتب جدید و به روز را دارند.

همکاری با پرونده سلامت الکترونیک

در حالی‌که سازمان تامین اجتماعی چندی پیش از صدور کارت هوشمند سلامت برای تمام بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تا پایان سال‌جاری خبر داد و مسئولان وزارت بهداشت به دلایل متعدد از قبیل آماده نبودن زیر‌ساخت‌ها از ارائه زمان دقیق برای اجرایی شدن طرح پرونده سلامت الکترونیک به‌صورت کامل در کشور خودداری می‌کنند، مدیر بیمارستان مجازی از امکان پایلوت شدن طرح بیمارستان مجازی به‌عنوان پرونده سلامت الکترونیک خبر می‌دهد و می‌گوید: درصورت تصویب این پیشنهاد اطلاعات سلامت تمام کاربران مجازی در پرونده سلامت الکترونیک‌شان ثبت می‌شود.

دکتر ریاضی با بیان این مطلب به امکان خودگردان شدن بیمارستان مجازی در آینده اشاره می‌کند و می‌افزاید: در مراحل بعدی اطلاعات دیگر شهر‌های کشور را به طرح اضافه می‌کنیم و پس از افتتاح مرحله اول طرح در بهمن‌ماه با رایزنی با بیمه‌ها می‌توانیم بیمارستان را به صورت خودگردان اداره کنیم.

کد خبر 63769

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز