همشهری آنلاین: جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم افطاری که به میزبانی دکتر روحانی برگزار شد، وی درباره‌ موضوع کاندیداتوری خود و خاتمی در انتخابات آینده گفت: من هنوز برای کاندیداتوری تصمیمی نگرفته‌ام و در مورد آقای خاتمی هم از خودشان بپرسید، اگر ایشان به من هم وکالت می‌داد نمی‌توانستم جواب شما را بدهم.

روحانی در پاسخ به درخواست یکی از روزنامه‌نگاران در مورد تحلیل انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: انتخابات را باید در حد و ظرف خود دید. ریاست جمهوری همه‌ کشور و همه‌ سرنوشت کشور نیست و به مفهوم تغییر در همه‌ ابعاد حکومت هم نیست، اما نقش و اهمیت خود را دارد؛ به طوری که در میان سه قوه هیچ کدام نقش و تاثیر دولت را ندارند.

وی افزود: درست است که مجلس در راس امور است و نقش ارزشمند نظارتی دارد، اما دولت هم نقش مهمی دارد؛ مثلا اگر سیاست‌ها را مجمع تدوین می‌کند پیش نویس آن از سوی دولت نوشته می‌شود، سیاست برنامه‌ی پنج ساله پنجم توسط مجمع تصویب شده و اکنون نزد مقام معظم رهبری است تا آنها را تایید و ابلاغ کنند. همین سیاست‌ها اول از سوی گروه کارشناسی دولت نوشته و به مجمع آورده شد . درست است که برخی از آنها در مجمع تغییر کرد اما پیش نویس اولیه بسیار مهم است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم درباره دولت این است که گرچه مجلس به وزرای معرفی شده از سوی رئیس جمهور رای می‌دهد اما مگر این افراد چقدر تغییر می‌کنند؟ ممکن است در این دولت این تغییر بیشتر و در دولت‌های قبل کمتر بوده باشد اما قطعا دولت در برنامه‌ریزی و اجرا نقش زیادی دارد. همچنین نقش دولت و به ویژه رئیس جمهور در سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی یک نقش کلیدی است؛ به همین دلیل اگر در کشورمان مقایسه‌ای بین انتخابات‌های مختلف داشته باشیم انتخابات ریاست جمهوری مهمترین یا از مهمترین‌هاست که دولت در آن شکل می‌گیرد؛ مخصوصا اگر کاندیداها با برنامه مشخص درصحنه ظاهر شوند.

روحانی همچنین تصریح کرد: شاید قبلا تصور می‌شد چون ما مجلس، مجمع تشخیص و برخی نهادهای دیگر را داریم دستگاه‌ اجرایی کار زیادی نمی‌تواند بکند و باید صرفا در این چارچوب حرکت کند، اما در این سه سال دیدیم که دولت نقش زیادی در سیاست خارجی، اقتصاد، مسائل فرهنگی و دیگر تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، دارد و می‌بینیم که دولت چقدر راحت تعرفه‌ها را بالا و پایین می‌کند. به اعتقاد من نقش دولت از مجلس و قوه قضاییه بیشتر است.

وی یادآور شد: یکی از رسالت‌های رسانه‌ها این است که مردم را برای این انتخابات سرنوشت‌ساز آماده کنند. در انتخابات مجلس حضور مردم چندان مطلوب نبود، باید سعی کنیم غایبین انتخابات مجلس در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشند؛ با این احساس که انتخابات در سرنوشت آنها اثر دارد. انتخابات حداقل در معیشت مردم و تورم اثر دارد. اگر در روایات راجع به فقر صحبت شده و فقر مرز کفر دانسته شده به خاطر اهمیت مساله‌ی معیشت است و دیدید که دولت چقدر در پمپاژ پول به جامعه نقش دارد به طوری که در دو - سه سال گذشته حجم نقدینگی از دو برابر هم بیشتر شد و تاثیر آن در زندگی مردم کاهش قدرت خرید آنها است که قابل مشاهده است.

روحانی اظهار کرد: رسانه‌ها باید اهمیت انتخابات ریاست جمهوری را برای مردم توضیح و تشریح کنند تا مردم برای حضور در انتخابات احساس وظیفه کنند و حداقل برای زندگی خودشان بدانند که این حضور نقش‌آفرین است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: من نمی‌خواهم بگویم الگو یا مبنا آقای احمدی نژاد باشد یا دیگران. می‌خواهم بگویم رئیس جمهور بالذات نقش زیادی در مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی و ... دارد در دوره‌های آقای هاشمی و خاتمی تاثیرات آنها را در مسائل مختلف دیدیم و معتقدم این مسائل را باید برای مردم باز کنیم و بعد ببینیم مردم چطور پای صندوق‌های رای حضور پیدا می کنند. حتما مردم باید اعتماد کنند. اگر اعتماد مردم خدشه‌دار شود و فکر کنند رای‌شان تاثیری ندارد طبیعتا حضور آنها در انتخابات هم کم‌رنگ‌تر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه باتاکید بر اینکه «قطعا مردم با رعب، شایعه و عدم اعتماد پای صندوق نمی‌آیند» گفت که مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند با همکاری نخبگان، نمایندگان و کسانی که در وزارت کشور یا شورای نگهبان حضور دارند، برخی شبهات را رفع و برای آن راه حل پیدا کنند.

وی همچنین در مورد ویژگی‌های مورد نیاز برای یک رئیس جمهور نیز گفت: اگر به همان ویژگی‌هایی که قانون اساسی نوشته عمل شود بسیاری چیزها حل می‌شود به طور مثال عبارت رجال سیاسی و مذهبی که در قانون آمده معنای خاص خود را از نظر سیاسی و تاریخی دارد. این رجل در برابر امرآت نیست و عدد آنها محدود است. شورای نگهبان گفته بود که شرایط رجل سیاسی را می‌شکافیم اما انگار وقتی ما شعار زیاد می‌دهیم نتیجه‌اش برعکس می ‌شود و این کار انجام نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه رئیس جمهور برای اداره‌ کشور نباید ذهن خود را منحصر به یک گروه، حزب و جناح کند، اظهار کرد: ‌در این صورت این گرفتاری وجود دارد که رئیس جمهور جمع و جناح خود را بیاورد و بقیه را بیرون بریزد مثل اینکه می‌گویند اتوبوسی آمدند و اتوبوسی رفتند. رئیس جمهور نباید در تنگنای مسائل حزبی و جناحی گرفتار شده باشد؛ بلکه باید ملی ببیند و بیاندیشد. اشکالی ندارد که از حزبی بیرون بیاید یا حزبی از آن حمایت کند یا حتی در سوابق‌اش از یک جناح بوده باشد، اما وقتی انتخاب شد نماینده‌ ملت است و باید خود را رئیس جمهور ملت ایران بداند نه جناح الف یا ب و مهم‌تر اینکه در مقام عمل فراجناحی باشد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید به کار کارشناسی اهمیت دهد تصریح کرد: رئیس جمهور هرچقدر با استعداد و با سواد هم باشد یک نفر است و باید کار کارشناسی را از سوی گروه‌های کارشناسی بپذیرد . مقام معظم رهبری در دیدار دولت هم تاکید کردند که دولت چطور از نقد دیگران استفاده کند خط، حزب و جناح نباید در کار کارشناسی حاکم باشد زیرا این علم است و علم مرگ نمی‌شناسد. همچنین رئیس جمهور باید اهم و مهم را تشخیص دهد. رئیس جمهور باید جامعیتی داشته باشد و به طور خلاصه با مسائل سیاسی و اقتصادی آشنا باشد و این فلسفه است که قانون، رجل سیاسی بودن را از شرایط رئیس جمهور خوانده.»

روحانی در ادامه‌ این دیدار گفت: مگر می‌شود در دنیای امروز دور کشور دیوار ایجاد کرد؟‌ مگر بدون رابطه با دنیا، اداره‌ی کشور امکان‌پذیر است؟ قطعا ما باید بر مبنای منافع و مصالح خود تصمیم بگیریم، اما مگر می‌شود واقعیت‌های جهان و منطقه را نادیده گرفت؟ پس آثار و تبعات آن چه می‌شود؟ همین‌هاست که ضرورت مدیر ومدبر بودن رئیس جمهور را هم مشخص می‌کند. یک رئیس جمهور باید از خودش، حزب و جناحش بگذرد و خود را برای کشور، ملت و نظام وقف کند و بداند که وقف چگونه است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر فردی بخواهد رئیس جمهور شود فکر نمی‌کنم مشکلی در برقراری ارتباط او با مجلس به وجود بیاید. مثلا آقای هاشمی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری خود با مجلس سوم همزمان بود که به اصطلاح در اختیار نیروهای چپ بود و در ادامه‌ی آن هم با مجلس چهارم که در اختیار نیروهای مقابل بود، همزمان شد. اما با هیچ کدام مشکل آنچنانی نداشت یا مثلا دور اول ریاست جمهوری آقای خاتمی با مجلس پنجم مصادف شده بود که رئیس این مجلس رقیب ایشان بود و بعد از آن هم مجلس ششم روی کار آمد که خود آقای خاتمی بارها گفته بود مجلس پنجم بهتر از مجلس ششم با من ساخت. در حقیقت اگر رئیس جمهور در مقام عمل فراجناحی عمل کند، مشکل خاصی پیش نمی‌آید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره‌ِ گفته‌های یکی از حاضران در خصوص رفتار جمهوری اسلامی با منافقین گفت: خیلی از منافقین پشیمان شدند و برگشتند و جمهوری اسلامی هم با سعه‌صدر با توابین برخورد کرد. هیچ کشوری از این آدم‌ها نمی گذرد، اما اکنون خیلی از آنها در سال‌های اخیر برگشته‌اند و بسیاری از آنها هم آزادند. به نظرمن در این مورد تدبیر خوبی داشتیم و موفق هم عمل کردیم. 

کد خبر 63734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز