شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

شهردار جدید تهران خیلی زود دست به کار شد.

عليپور
  • یکم 

علیرضا زاکانی ۲ ماه بعد از به دست گرفتن سکان مدیریت شهر، به قبله تهران رفت تا همراه با معاونانش نخستین قسمت از برنامه ادامه‌دار بررسی‌های میدانی را کلید بزند و از این رهگذر، فرصت شنیدن صدای نخبگان و مردم کوچه و بازار برای حلقه مدیران شهری فراهم آید. اینکه نفر اول مدیریت شهری بنا دارد با حضور منظم در مناطق تهران، شنونده درددل‌ها، گلایه‌ها و انتقادات گوناگون مردم باشد، اتفاق مبارکی است؛ بی‌تردید شناسایی مشکلات و معضلات از زبان شهروندانی که با پوست و گوشت خود نابسامانی‌های شهری را لمس کرده‌اند و در همسایگی آسیب‌ها نفس کشیده‌اند، در کنار بررسی‌های کارشناسانه، نتیجه‌محور خواهد بود.  

  • دوم

 بازدیدهای میدانی از محله‌های مختلف تهران نه تنها باعث می‌شود که مدیران شهری از نزدیک و بی‌واسطه مشکلات و نیازهای شهروندان را رصد کنند بلکه این‌ساز و کار، روند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را به سمت و سویی سوق می‌دهد که بیشترین قرابت را با خواسته‌های مردم داشته باشد؛ همان‌طور که شهردار تهران هم در جمع نخبگان ری تأکید کرد: «تصمیم‌سازی‌ها از کف محله‌ها و با تصمیم مستقیم نخبگان انجام شود.» در دل این حرف پیام ویژه‌ای هم نهفته است؛ اینکه قرار است‌ متر و معیار تصمیم‌گیری‌ها در شهرداری تهران نه فقط برپایه نظر مدیران که برگرفته از رای نخبگان محلی هم باشد. این میزان توجه و ارزش نهادن به نخبگان، خبر از تغییر ریل در مدیریت شهری می‌دهد؛ تحولی که اتاق فکر آن، به گفته علیرضا زاکانی، «کانون‌های اندیشه‌ورز» در مناطق ۲۲‌گانه شهر است: «نخبگان محله‌ها پس از شناسایی برای ایده‌پردازی در سطح کلانشهر تهران در کانون‌های اندیشه‌ورز ساماندهی می‌شوند.»

  • سوم

تجربه نخستین بازدید منطقه‌ای علیرضا زاکانی که از قبله تهران آغاز شد، نشان داد گفت‌وگوی بی‌واسطه شهردار و معاونانش با شهروندان، هم تکمیل طرح‌های بر زمین مانده را سرعت می‌بخشد و هم مدیران منطقه‌ای را به تکاپو می‌اندازد تا طرحی نو برای محله‌ها دراندازند. نشان به آن نشان که از دل نخستین بازدید ۱۶ مصوبه بیرون آمد که گره از کار فروبسته طرح‌های عمرانی می‌گشاید. در عین حال، این محله گردی‌ها به اشراف و تعمیق شناخت معاونان جدید شهردار از حوزه‌های مختلف شهری در منطقه مورد بازدید کمک می‌کند. از سوی دیگر، این بازدیدهای میدانی باعث ایجاد فهم و نگاه مشترک معاونان شهردار و مدیران مناطق در جهت جستن بهترین و مؤثرترین راهکار برای حل مشکلات می‌شود.  

کد خبر 635678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha