دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر-کامران محمدی: در فاصله 5 روز مانده به هفته دفاع مقدس جزئیات بیشتری از برنامه‌های هنری مرتبط با این مناسبت تشریح می‌شود

 اما در بین همه برنامه‌های هر ساله، امسال اجرای سوئیت سمفونی «این فصل را با من بخوان» از همین حالا بیش از همه مورد توجه است.

این سمفونی که در قالب رسم تازه وزارت فرهنگ و ارشاد برای تولید موسیقی‌_‌نمایش، به رهبری مجید انتظامی و کارگردانی حسین پارسایی تولید می‌شود، قرار است از روز پنجم هفته دفاع مقدس در تالار وحدت اجرا شود.

البته این سوئیت سمفونی، دستپخت سال گذشته انتظامی است، اما به گفته خود او «سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شد به‌طوری ‌که تصمیم گرفتیم امسال مجددا با تغییراتی آن را به صحنه ببریم.»

از جمله تغییرات امسال، استفاده انتظامی از امکانات خانوادگی است که سبب می‌شود عزت‌الله انتظامی 85 ساله نیز به جمع هنرمندان کار بپیوندد.

مجید انتظامی در این باره می‌گوید: «مدت‌ها بود که مایل بودم کار مشترکی با حضور پدرم اجرا کنم و از آن‌جا که قطعات این سوئیت سمفونی از قبل تنظیم شده بود لذا نمی‌توانستیم تغییراتی در آن ایجاد کنیم به‌خصوص که گروه نمایش در سکوت‌های ارکستر ایفای نقش می‌کنند، اما با این‌ وجود پدرم به خاطر من در این نمایش حضور پیدا کردند و مطمئنم که ایشان در بخش مربوط به‌خودش آن‌قدر هیجان تولید می‌کند که به شخصه به‌عنوان رهبر ارکستر نگران این هستم که برای دقایقی مردم فراموش کنند که برای دیدن یک کنسرت آمدند. »

البته حسین پارسایی علت حضور عزت‌الله انتظامی را کمی جدی‌تر از رابطه پدر فرزندی می‌بیند: «عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر است و به‌دلیل لطفی که به حوزه تئاتر دارد می‌توان عنوان کرد که او یکی از معدود چهره‌هایی است که خود و هنرش را برای این مرزوبوم و مردمان آن ایثار کرده است. پس بهترین انتخاب برای میان‌پرده قطعه ایثار ایشان بودند.»

ظاهرا قطعه ایثار، برگ برنده اجرای امسال است که آهنگساز و کارگردان بر آن تاکید دارند. پارسایی در باره این قطعه می‌گوید: «قطعه‌ ایثار ویژه‌ترین بخش این سوئیت سمفونی است که با هماهنگی عزت‌الله انتظامی طراحی شده است و یکی از تازگی‌ها و نقطه‌های عطف در اجرای دوباره این اثر محسوب می‌شود.»

مریلا زارعی و حبیب رضایی نیز میان‌پرده‌های بخش‌های آغازین را تا قبل از اجرای سمفونی ایثار برعهده دارند.

اما امسال از مهتاب نصیرپور خبری نیست. پارسایی در این باره می‌گوید: «سال گذشته تمام بخش‌های روایی توسط مهتاب نصیرپور اجرا می‌شد، ولی امسال به‌دلیل تراکم کاری ایشان و سفری که در برنامه داشتند امکان حضور در این اجرا را پیدا نکردند. مهتاب نصیرپور سال گذشته به زیبایی نقشش را ایفا کرد و قطعا در اجرای امسال غیبت ایشان محسوس است.»

اما مجید انتظامی درباره تغییرات بخش‌های موسیقایی امسال نیز می‌گوید: «سال گذشته در اجرای برخی از قطعات احساس کردم که تنظیم‌ها نیاز به تغییر دارد پس آن بخش‌ها را برای اجرای مجدد آنها تغییر دادم اما در ساختمان موسیقی به‌دلیل هماهنگی گروه نمایش تغییراتی ایجاد نکردم هرچند که دوست داشتم قطعات دیگری مثل دوئل را اضافه کنم.»

انتظامی ادامه می‌دهد: «دوست داشتم در این اجرا خواننده‌هایی را در تمام بالکن‌ها قرار دهم که به‌دلیل نبود ظرفیت موجود تعدادی از آنها را در دو بالکن طبقه اول و مشرف به صحنه خلاصه کردم؛

از سوی دیگر دوست داشتم در این اجرا تماشاگر را به‌عنوان جزئی از ارکستر نگاه کنم تا آنها در این اجرا دخیل باشند و حتی پیشنهاد دادم که گروه کر از میان تماشاگران وارد سالن شوند اما امکانات سالن اجازه چنین کاری را به ما نداد.»

اما اینها همه این فصل را با من بخوان نیست. این سوئیت سمفونی بخش‌های تصویری نیز دارد که پارسایی درباره‌اش می‌گوید: «بخش تصویری قطعات نمایشی توسط فرشید صفاری طراحی شده است که شامل افکت‌های نوری و قطعاتی است که با ریتم موسیقیایی پخش می‌شود و در کنار آن قطعات اسلایدگونه‌ای هم وجود دارد که در حال و هوای اجرا و براساس ضرباهنگ‌های کار تغییر می‌کند که ناخودآگاه تنظیم قطعات گروه و حرکت هم در این اجرا تغییر کرده است.»

قسمت شیرین ماجرا

بلیت‌های موسیقی نمایش «این فصل را با من بخوان» بین 15 تا 25 هزار تومان فروخته می‌شوند. 25

برای همکف، 20 بالکن اول و 15 برای بالکن دوم و سوم. آن طور که مدیر بنیاد رودکی که اتفاقا تهیه‌کننده کار هم هست می‌گوید، «از اول شهریور بلیت‌های برنامه در3 مرکز تالار وحدت، مجموعه آزادی و انجمن موسیقی به فروش رسید که تاکنون نزدیک به 40 درصد از بلیت‌های کار به فروش رسیده است.»

به گفته امیرنیا50 درصد از بلیت بالکن‌ها به دانشجویان موسیقی و با تخفیف ارائه خواهد شد.

کد خبر 63471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز