پیش‌بینی قیمت نفت به‌دلیل تاثیر عوامل متعدد و گوناگونی که میزان تاثیر آنها در قیمت نفت قابل محاسبه نیست از سوی اغلب کارشناسان بیهوده و غیر‌کارشناسی قلمداد می‌شود.

این دیدگاه در 3 سال اخیر با پیش‌بینی مؤسسه مالی و مشاوره سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس در مورد فراتر رفتن قیمت نفت از 100 دلار و حتی رسیدن آن به
 150 دلار این افسانه را تحکیم بخشید که پیش‌بینی قیمت نفت در دسترس است.

دیروز این مؤسسه باردیگر در پیش‌بینی جدیدی اعلام کرد: قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در 3 ماه پایانی سال 2008 به بیش از 130 دلار و در سال 2009 میلادی نیز به بیش از 140 دلار افزایش خواهد یافت. این مؤسسه اما این احتمال را داده است که اگر اقتصاد جهانی وارد  رکود شدید شود، قیمت جهانی نفت به کمتر از 100 دلار خواهد رسید. این مؤسسه در پیش‌بینی خود خاطر نشان ساخت قیمت نفت در بلندمدت به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. این پیش‌بینی هرچند با توجه به شرایط بازار قابل‌قبول است ولی به تحولات انتخاباتی در آمریکا نیز بستگی دارد.

شکی نیست که با حضور دمکرات‌ها در کاخ سفید قیمت‌های نفت نمی‌تواند براساس پیش‌بینی این مؤسسه به روند افزایشی خود ادامه دهد.آنچه مسلم است پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی حتی در سال 2009 بیش از هرچیز از پیش‌بینی انتخابات آمریکاو پیروزی جمهوریخواهان از سوی مؤسسه گلدمن‌ساکس حکایت دارد.

این درحالی است که مؤسسه فیچ که در امر مشاوره سرمایه‌گذاری و رتبه بندی مؤسسه‌های اقتصادی فعال است پیش‌بینی کرد قیمت نفت در‌آینده بین 50 تا 100 دلار در نوسان خواهد بود. این مؤسسه به شرکت‌های نفتی جهان توصیه کرد باید خود را برای کاهش قیمت نفت به بین 50 تا 100 دلار آماده کنند.

براساس گزارش فیچ، کاهش رشد اقتصادی جهان موجب افت چشمگیر قیمت نفت خواهد شد. البته قیمت نفت به سرعت به سطح قیمت‌های سال 2004 باز نخواهد گشت.
 افزایش قیمت نفت طی 18 تا 24 ماه گذشته سود سرشاری را عاید شرکت‌های بزرگ نفتی جهان کرده است. در این مدت عملکرد دولت‌ها مانع از افزایش سود شرکت‌های نفتی هند و چین شده است. دولت‌های چین و هند به‌منظور کنترل تورم، اجازه افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی را نداده‌اند.هیچ‌یک از این مؤسسه‌ها به نتایج انتخابات در آمریکا اشاره نکرده‌اند ولی بی‌شک یک عامل مهم در نوسان قیمت نفت در سال‌آینده میلادی، نتایج انتخابات آمریکا است.

کد خبر 63406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز