چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ظاهرا در زیمبابوه توافق در خصوص تقسیم قدرت میان رابرت موگابه و رقیبش مورگان چانگیرای به زودی به بار می‌نشیند.

خبرگزاری اتریش از هراره گزارش داد، به گفته محافل دولتی در پایتخت احتمالا توافقنامه‌ای درباره تقسیم قدرت میان دو طرف به امضا خواهد رسید.

گفته می‌شود «با خوش‌بینی می‌توان گفت این توافق امضا خواهد شد و موگابه، رییس جمهور زیمبابوه «از روز چهارشنبه یا در روزهای آینده» دولت را تشکیل خواهد داد. احتمالا در پایان اجلاس سران جامعه توسعه جنوب آفریقای (SADC) این توافقنامه به شکل رسمی ارایه می‌شود تا بدین ترتیب چارچوبی غیرقابل تغییر به خود بگیرد.

«گام‌های بزرگ»
موگابه در هنگام ترک مذاکرات سه‌شنبه شب ابراز خوش‌بینی کرد: «امیدواریم فردا همه چیز تمام شود.» چانگیرای که جنبش تغییر دموکراتیک وی (MDC) اکثریت را در پارلمان به دست آورده است، سخن از «جریان داشتن مذاکرات» به میان آورد. اما گویا آرتور موتامبارا، از رهبران انشعابی MDC از نتیجه کار مطمئن است. وی گفت: «ما گام‌های بزرگی برداشته‌ایم.»

پس از وقفه‌ای دو هفته‌ای، مذاکرات میان حزب ZANU-PF  موگابه، MDC و انشعاب MDC روز دوشنبه از سر گرفته شد.

حزب MDC در انتخابات پارلمانی پایان ماه مارس پیروز شد. از 210 کرسی در مجلس جدید 100 کرسی به MDC تعلق دارد و 99 کرسی به حزب ZANU-PF موگابه و 10 کرسی دیگر هم متعلق به انشعاب MDC است.

پیروزی موگابه در انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه پس از آن قطعی شد که چانگیرای به خاطر اعتراض سرکوب هوادارانش از حضور در انتخابات انصراف داد. اقدام موگابه به انتقاد بین‌المللی منجر شد.

کد خبر 63009

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز