دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

گروه ورزشی: با چشمان بینا و لباس سفیدی که جلوه می‌کرد در نور آشیانه‌پرنده، موسیقی زندگی می‌نواخت.

هنرمند معلول چینی در حالی که آسمان را نگاه می‌کرد با چشمان بی‌سویش آهنگ توانستن را با نور پیوند زد. اینجا در قلب پکن و آشیانه زندگی جلوه‌هایی از انسانیت در افتتاحیه پارالمپیک سیزدهم پکن رقم خورد، جایی که جلوه‌های زیبا از انسان‌هایی به نمایش گذاشته شد که محرومیت را با موفقیت عوض کرده بودند.

بیش از 4 هزار نفر  از برترین ورزشکاران معلول جهان در سیزدهمین دوره این رقابت‌ها حضور خواهند داشت. رقابت‌های پارالمپیک پکن در 3 شهر پکن، هنگ‌کنگ و کینگ‌دائو برگزار می‌شود.

این رقابت‌ها در 20 رشته ورزشی در شش کلاس متفاوت برگزار خواهد شد. کشور چین با 547 ورزشکار از نظر تعداد شرکت‌کننده در رتبه نخست قرار دارد و کاروان ورزشی ایران نیز با
74 ورزشکار در این رقابت‌ها حضور دارد.

چین پیش از این در رقابت‌های پارالمپیک 2004 آتن با کسب 64 مدال طلا به عنوان قهرمانی رسید و اکنون نیز بخت نخست کسب عنوان قهرمانی پارالمپیک پکن است.

200 هزار نفر از معلولان پکن در برگزاری رقابت‌های المپیک و پارالمپیک مشارکت داشته و نزدیک به 12 هزار معلول نیز به عنوان داوطلب انتخاب شدند که 680 نفر از آنان  در مراسم افتتاحیه و همچنین در مراسم اختتامیه این بازی‌ها حضور  داشتند. همچنین همزمان با انجام مراسم افتتاحیه المپیک برنامه‌های هنری با هنرمندی 1500 معلول در میدان‌های فرهنگی پکن برگزار شد.

دعوت از 20 هزار معلول و خانواده‌های آنان برای تماشای بازی‌های پارالمپیک در ورزشگاه‌ها، به فروش‌گذاشتن یک میلیون و 660 هزار قطعه بلیت برای این بازی‌ها، 20 ساعت آموزش فشرده برای 30 هزار داوطلب پارالمپیک چند روز قبل از آغاز رقابت‌ها به منظور دادن خدمات بهتر به ورزشکاران، ایجاد مرکز خدمات به ورزشکاران معلول و اطلاع‌رسانی به آنان در ناحیه شیچاینگ شهر پکن با سرمایه‌گذاری چهار میلیون و 400 هزار دلار از برنامه‌های خدماتی در زمان برگزاری این رقابت‌ها است. حدود 6 هزار هنرمند چینی از جمله افراد معلول در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها که دو ساعت و 50 دقیقه طول می‌کشد، شرکت کردند.

چین با 83 میلیون معلول از این نظر رتبه نخست را در جهان دارد . در حال حاضر دو هزار اتوبوس و 70 تاکسی ویژه حمل معلولین در شهر پکن و دیگر اماکن برگزاری بازی‌ها در حال فعالیت هستند تا امر حمل و نقل این افراد تسهیل شود. تا به حال 300 هزار بلیت این رقابت‌ها به فروش رفته و این در حالی است که بیشترین میزان بلیت‌ها را دانش‌آموزان و افراد معلول خریداری کردند.

058  نفر با طی‌کردن بیش از 13 هزار کیلومتر از یازده استان چین در 9 روز،‌ وظیفه حمل مشعل این رقابت‌ها را بر عهده داشتند.

ایران در مراسم افتتاحیه

در  مراسم افتتاحیه  که در ورزشگاه آشیانه پرنده پکن برگزار شد کاروان ورزشی کشورمان با 76 ورزشکار، مربی و سرپرست  وارد محل برگزاری مراسم شد. کاروان ورزشی ایران با پرچمداری محمدرضا میرزایی عضو باسابقه تیم‌ملی دوومیدانی جانبازان و معلولین، از مقابل جایگاه ویژه و تماشاگران و میهمانان حاضر در این ورزشگاه رژه رفت.

کاروان ورزشی ایران، در هنگام رژه با استقبال محمود ‌احمدی‌نژاد که در جایگاه VIP نشسته بود، مواجه شدند و کارگردان تلویزیونی این مراسم چندین مرتبه چهره رئیس جمهور کشورمان را از مانیتور بزرگ ورزشگاه به نمایش گذاشت. همچنین بیشترین ورزشکاران حاضر در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک 2008 را کاروان ورزشی چین به خود اختصاص داد. کاروان کشورهای فرانسه، آلمان و آمریکا هم جزو پرتعدادترین کاروان‌ها در این مراسم بودند.

پیروزی در روز نخست

در نخستین دیدار از مرحله‌ مقدماتی مسابقات بسکتبال با ویلچر بازی‌های پارالمپیک 2008 پکن تیم‌ملی ایران با نتیجه‌ 73 بر 62 مقابل تیم‌ملی‌آفریقای جنوبی به برتری رسید. ملی‌پوشان ایران در کواتر اول با نتیجه‌ 13 - 10، کواتر دوم 33-28، کواتر سوم 56-43 و در مجموع 73 بر 63 توانستند نماینده‌ قاره‌ آفریقا را شکست دهند. ملی‌پوشان ایران امروز در دومین دیدار خود به مصاف تیم‌ملی سوئد می‌روند.

دیدار تیم‌ملی بسکتبال با ویلچر ایران نخستین دیدار کاروان ایران در سیزدهمین دوره‌ بازی‌های پارالمپیک پکن بود که ساعت 9 به وقت محلی برگزار شد. از سوی دیگر تیم والیبال نشسته نخستین دیدار خود در  بازی‌های پارالمپیک 2008 پکن را با برتری قاطع مقابل ژاپن پشت سرگذاشت.

در این دیدار که در سالن دانشگاه کشاورزی شهر پکن برگزار شد تیم کشورمان در سه ست پیاپی و با نتایج (52 بر7)، (52 بر7) و (52بر5) مقابل ژاپن به برتری رسید.  تیم والیبال نشسته کشورمان در این بازی نمایشی در خور توجه داشت و موفق شد در کمتر از 47 دقیقه حریف آسیایی خود را مغلوب کنند. در این دیدار داود قلی‌پوریان با کسب 12 امتیاز به عنوان بهترین و تاثیرگذارترین بازیکنان مسابقه انتخاب شد. تیم والیبال نشسته ایران امروز در دومین دیدار خود در به دیدار برزیل خواهد رفت.

کد خبر 62765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز