جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

«وصفنارد» که در برخی نوشته‌ها «وسفنارد» هم ثبت شده، یکی از محله‌های باهویت منطقه ۱۷ است که در قدیم روستایی بزرگ بوده است.

یخ بستنی

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی: ساکنانش دارای خویشاوندی‌های فامیلی بودند که می‌توان به خاندان عزیزی، پوربخت اسماعیل‌آباد، زندیه، یافت‌آباد، غیاثی قلیانی، چهاردانگه و... اشاره کرد. همچنین خاندان عباسقلی از قدیمی‌های محله بودند که حاج «علی‌اکبر عباسقلی» زمین حمام قدیم وصفنارد و مسجد اعظم وصفنارد را وقف کرده است. از حمام وصفنارد اثری باقی نمانده، ولی مسجد اعظم وصفنارد که امروزه به مسجدجامع سیدالشهدا(ع) معروف است، از مکان‌های قدیمی و شناخته شده محله وصفنارد است که در ابتدای خیابان مسجد قرار دارد.
 روزگاری در این محله یخچال‌هایی وجود داشت که در زیر زمین قرار داشتند و مردم با طی پله‌های زیادی، از آنجا یخ یا آب خنک برای مصارف خانگی خود بر می‌داشتند. «اکبر مشتی ملایری» بستنی‌ساز معروف تهران قدیم هم یخ مصرفی‌ خود را بیشتر اوقات از یخچال «گورنگ» در همین محله تهیه می‌کرد.   منطقه ۱۷ بافت متراکم و جمعیت زیادی دارد و بسیاری از محله‌های آن سرانه فضای سبز کمی دارند، اما وصفنارد از محله‌های سرسبز منطقه به شمار می‌رود؛ چراکه ۹ بوستان دارد و اهالی به راحتی به آنها دسترسی دارند. بوستان‌های جوانان، الهادی(ع)، سبزه، سلامت، سایه، قرآن، عترت، رازیانه و ظافر از فضاهای سبز این محله‌اند و با توجه به مساحت کم سرانه قابل قبولی هم در حوزه ورزش دارد.
 تنها مشکل فعلی ساکنان این محله، دسترسی سخت آنها به امامزاده زید(ع) است. روزگاری این امامزاده جزئی از محله وصفنارد بود که با ساخت بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی دسترسی به آن سخت شد. این درحالی است که اموات اهالی در صحن و محوطه این امامزاده مدفونند و برای زیارت اهل قبور باید پله‌های زیاد پل‌های هوایی را طی کنند.

کد خبر 626745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha