از خانه بیرون می‌آیید، به مرکز خرید می‌روید، در پارک قدم می‌زنید، سوار مترو می‌شوید، به کافه می‌روید بعد هم سوار اتوبوس می‌شوید و به خانه برمی‌گردید.

توانياب

حالا تصور کنید دچار معلولیت هستید، دیگر انجام خیلی از این کارها برایتان امکان‌پذیر نیست یا دست‌کم ساده نیست. شهر برای افرادی با این ویژگی آمادگی ندارد. اما مدتی است در تهران و البته منطقه ۷ کارهایی برای مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی ‌و گذرها انجام می‌گیرد. یکی از جدیدترین کارها در این زمینه در سرای محله شاهد انجام شده و این ساختمان برای رفت‌وآمد و استفاده افراد دچار معلولیت مناسب شده است. جزئیات بیشتر را «زهرا کریمیان»، مدیر سرای محله شاهد، توضیح می‌دهد.  

 کار مناسب‌سازی سرای محله از چه زمانی شروع شده است؟  
کارهای اولیه برای مناسب‌سازی‌سرا پیش از عید شروع شد و از اوایل فروردین هم کارهای اجرایی را پیش گرفتیم.  

 این کارها و مناسب‌سازی شامل چه مواردی است؟  

مناسب‌سازی با نظر توانیابان
زهرا کریمیان /مدیر این‌سرا


در سرای محله روی دیوارهای هر طبقه و بیرون و داخل واحدها و همین‌طور مقابل آسانسورها برای افراد نابینا، تابلوهای راهنما با خط بریل نصب کردیم تا بتوانند به‌راحتی واحدی را که می‌خواهند به آن مراجعه کنند، پیدا کنند. روی زمین هم از در ورودی تا جلو آسانسور را با کاشی‌های برجسته مشخص کرده‌ایم تا مسیر را گم نکنند.  

 به جز نابینایان چطور؟ برای افرادی که با مشکلاتی در حرکت مواجه هستند، چه کارهایی انجام شده است؟  
برای این افراد سرویس بهداشتی ویژه ایجاد کرده‌ایم که می‌توانند با ویلچر داخل سرویس بهداشتی شوند. جلو در ورودی‌سرا هم شیبی طراحی شده که بتوانند با صندلی چرخدار از آن استفاده کنند و واردسرا شوند. آسانسور هم برای این افراد قابل استفاده است. ورودی واحدها هم طوری است که به‌راحتی می‌توانند وارد اتاق شوند. داخل یکی از واحدهای طبقه دوم هم که کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، سرویس بهداشتی داریم که تمام دستگیره‌های لازم برای استفاده افراد دچار معلولیت را دارد. در راهروها هم دستگیره‌های لازم نصب شده است تا افرادی هم که از راه‌پله رفت‌وآمد می‌کنند بتوانند با استفاده از این دستگیره‌ها راحت‌تر تردد کنند. بنابراین، ‌سرا برای افراد نابینا و افرادی که با مشکلات حرکتی روبه‌رو هستند، مناسب شده و جایی است که همه شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.  

 چطور شد که هرچند دیر، ولی سرانجام این کار را انجام دادید؟  
 شهرداری منطقه ۷ تعدادی ازسراهای منطقه را انتخاب کرد تا برای استفاده افراد دچار معلولیت یا نابینا مجهز شوند. حوزه سلامت منطقه هم سرای محله شاهد را انتخاب کرد. در این مدت هم اول کارهای تعمیراتی انجام شد و بعد به کارهای مربوط به مناسب‌سازی پرداخته شد.  

 در این مدت افراد توانیاب درسرا حضور داشته‌اند؟  
بله. از کانون معلولان درخواست کردیم تا اعضای نابینا یا کسانی که دچار مشکلات حرکتی هستند، درسرا حضور پیدا کنند و یک روز در اینجا رفت‌وآمد کنند تا نظر بدهند و بر اساس تجربیات آنها معایب کار را اصلاح کنیم.  

 بعداز بازدید آنها تغییراتی هم در کار داده شد؟
 بله. در ورودی برای ورود ویلچر باریک بود. دیوار را خراب کردیم و در بزرگ‌تری کار گذاشته شد تا ویلچر به‌راحتی عبور کند. زیر درهای ورودی واحدها هم لبه‌هایی بود که اجازه نمی‌داد با ویلچر داخل شوند. شیبی روی این لبه‌ها نصب شد تا این مشکل برطرف شود.  
 

کد خبر 624547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha