گروه محیط زیست: حمله به اداره کل محیط زیست استان تهران و ضرب و شتم مدیر و کارکنان این سازمان، نخستین واکنش قهرآمیز به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود

مصوبه‌ای که براساس آن کلیه اراضی واگذار شده به افراد حقوقی و حقیقی که در زمان واگذاری در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست بوده و باید بازگردانده شود. دراین میان البته گناه مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام این مصوبه بود.

روز گذشته گروهی که خود را اعضای تعاونی مسکن زیتون می‌نامیدند با حمله به اداره کل محیط زیست استان تهران، شیشه‌های این اداره را در هم شکسته و برخی کارکنان و مدیرکل این اداره را مورد ضرب و شتم قرار دادند که در پی آن دکتر صدوق، مدیرکل اداره محیط زیست بیهوش و به بیمارستان لواسانی منتقل می‌شود.

این درحالی است که وی به تازگی عمل قلب باز انجام داده و به توصیه پزشکان باید از کارهای تنش‌زا به‌شدت پرهیز کند.

یکی از مسئولان اداره محیط زیست در باره چگونگی وقوع ماجرا به خبرنگار همشهری گفت: ساعت 10:15 صبح دیروز حدود 200 نفر زن و مرد عصبانی به اداره محیط زیست که در پارک سرخه‌حصار واقع شده وارد شدند و با عصبانیت تاکید کردند می‌خواهند با مدیرکل اداره صحبت کنند.

در پی آن، قرار شد دکتر صدوق در نمازخانه اداره با آنها صحبت کند اما آنها از حضور در نمازخانه سرباز زدند و با دیدن دکتر صدوق با چوب و چماق و مشت و لگد به وی حمله کردند که وی به‌علت بیماری قلبی بیهوش و نقش زمین شد که مهاجمان با تصور اینکه صدوق کشته شده او را رها کردند.

یکی دیگر از کارکنان اداره محیط زیست در این باره گفت: ساعت 10صبح (دیروز) جمعیتی بالغ بر 150نفر که خود را اعضای تعاونی زیتون معرفی می‌کردند با شعار دادن علیه مدیرکل محیط زیست استان تهران به زور وارد اداره شدند و با ضرب و شتم برخی کارکنان اداره و مدیرکل محیط زیست شیشه‌ها و درها را شکستند.

این درحالی بود که با وجود تماس‌های پی درپی زمانی نیروی انتظامی به اداره رسید که مدیرکل اداره بیهوش و به بیمارستان منتقل شده بود.

صدوق که در تهاجم به دفتر وی بیهوش شده بود پس از انتقال به بیمارستان طی گفت‌وگویی کوتاه به خبرنگار ما گفت: این واکنشی بود که از قبل پیش‌بینی می‌شد اما انتظار می‌رفت حداقل ماموران انتظامی زودتر در منطقه حاضر شوند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: ما و سایر مسئولان محیط زیست بارها تأکید کرده‌ایم در مسئله تعاونی زیتون نباید حقی از اعضای این تعاونی ضایع شود و باید حق و حقوق آنان تامین شود.

صدوق تصریح کرد: در ماجرایی که رخ داد به وضوح دست‌های نامرئی زمین‌خواران محسوس بود. به‌طوری که افراد مهاجم همدیگر را نمی‌شناختند تا آنجا که گمان می‌کردند برخی کارکنان سازمان هم جزو آنها هستند. این نشان می‌دهد که زمین‌خواران گروهی را برای تهاجم به اداره محیط زیست تحریک کرده بودند.

صدوق اظهار داشت: مسئله‌ای که وجود دارد اینکه وقتی قانونگذار قانونی را وضع می‌کند باید حداقل در اجرای قانون ا ز مجری حمایت کند و نشان دهد که اراده‌ای قوی در حمایت از اجرای قانون وجود دارد تا قانون‌شکنان در دستیابی به اهداف خود ناکام بمانند.

این گزارش می‌افزاید: چندی قبل دکتر صدوق در گفت‌وگو با همشهری از تصویب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیین نامه اجرایی آن در حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی خبر داد.

براساس تبصره 2 و 5 مصوبه قانون اصلاح ماده 33 اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع که از خردادماه امسال لازم‌الاجرا شده، کلیه واگذاری‌های صورت گرفته قبل و بعد از سال 65 که در زمان واگذاری در مناطق حفاظت شده یا تحت مدیریت سازمان محیط زیست بوده تحت هر عنوان که واگذار شده باشد باید بازگردانده شود.

اصل تبصره 5 بدین قرار است«واگذاری اراضی موضوع تبصره 4 ماده 31 اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع مصوب 14/3/1354 در مناطق مذکور ماده الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مناطق چهارگانه تحت حفاظت مصوب 28/3/1353 ممنوع بوده و نسبت به استرداد زمین اقدام خواهد شد.»

در ماده 8 تبصره 2 فصل سوم آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 33 اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها آمده است: «واگذاری‌های صورت گرفته قبل یا بعد از سال 1365 (اعم از واگذاری‌های انجام شده به اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌های تعاونی مسکن، دستگاه‌های دولتی و...) چنانچه در زمان واگذاری داخل محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست (پارک وحش یا مناطق حفاظت شده، موضوع تبصره 4 ماده 31 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع) قرارداشته باشد حتی اگر مشمول هیچ‌یک از شرایط مندرج در ماده 5 شیوه نامه نباشد، مشمول رسیدگی تبصره 2 قانون بوده و می‌بایست نسبت به خواسته ابطال اسناد صادره و استرداد زمین اقدام گردد.»

دستگیری عوامل تنش 

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: عوامل درگیری در اداره کل محیط‌زیست استان تهران با حضور ماموران نیروی انتظامی تخلیه شده و درگیری به پایان رسیده است.

سردار ساجدی‌نیا در این‌خصوص به ایسنا گفت: پس از گزارش اعلام درگیری تعدادی از اعضای تعاونی مسکن زیتون سرخه‌حصار در اداره کل محیط‌زیست استان تهران به مرکز فوریت‌های پلیسی «110» ماموران انتظامی در محل درگیری حاضر شدند. وی خاطرنشان کرد: بر اثر این درگیری، مدیرکل اداره محیط‌زیست استان تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

3 نفر از عوامل ایجاد تنش شناسایی شدند

سرهنگ احمدی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ نیز از شناسایی 3 نفر از عوامل تنش‌زا در محل خبر داد و گفت: با اعلام گزارش درگیری در پارک ملی سرخه‌حصار در ساعت 11:03 به مرکز فوریت‌های پلیسی «110» اولین واحد گشتی پلیس در ساعت 11:13 در محل حضور یافت و پس از گذشت 15 دقیقه نیز سرکلانتر چهارم و رئیس‌کلانتری به همراه سایر عوامل پلیس به محل رسیدند.

وی ادامه داد: پس از حضور پلیس، تجمع‌کنندگان که حدود 300 نفر بودند، در حسینیه مجتمع محیط‌زیست جمع شدند و سرکلانتر چهارم با آنها صحبت کرد.

وی با اشاره به اینکه درگیری این افراد در اداره کل محیط‌زیست استان تهران با حضور پلیس در ساعت 12:55 به‌طور کامل به پایان رسید، گفت: 3 نفر از افرادی که قصد داشتند تنش را در محل افزایش دهند، توسط عوامل پلیس شناسایی شده‌اند.

کد خبر 62450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز