خانه تاریخی «نقلی»، کوچک‌ترین خانه تاریخی کاشان است که در مرکز بافت تاریخی شهر کاشان و در نزدیکی بقیه خانه‌های تاریخی و مسجد آقابزرگ قرار گرفته و برای پذیرایی از گردشگران آماده شده است.

خانه تاریخی «نقلی» 180 سال قدمت دارد و اینکه نامش «نقلی» است به دلیل این است که نام فامیلی صاحب قبلی خانه، «نقلی» بوده است. اما از طرفی این خانه یک‌دهم خانه‌های تاریخی کاشان (بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها و...) وسعت دارد و از این منظر هم یک خانه نقلی به شمار می‌رود. این خانه از آثار تاریخی دوران قاجار است و با شماره ثبت 10255 در فهرست آثار تاریخی کاشان به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی «نقلی» تمام عناصر یک خانه ایرانی، نظیر آنچه در خانه‌های عباسیان و طباطبایی‌ها و احسان و... مشاهده می‌شود را در دل خود جای داده است. هنگامی که به خانه نقلی وارد می‌شوید حوض و بادگیر و سرداب و ایوان و حیاط اندرونی و بیرونی و اتاق‌های سه‌دری و دودری و یکدری را مشاهده می‌کنید.

این خانه که هم‌اکنون به‌عنوان مهمانسرا مورد بهره‌برداری قرار گرفته، به شکل سنتی تزیین شده و دارای 6 اتاق است که می‌تواند تا حدود 30 نفر را در خود جای دهد.

سرو غذاهای سنتی همچون کله‌جوش، خورش کدوی ترش، کشک‌ و بادمجان، شفته‌بادمجان، آش‌جو، آش‌رشته و همچنین نوشیدنی‌های خوش‌طعم بومی از جمله گل‌گاوزبان، نعنا، بابونه و دارچین و شربت‌های بیدمشک و کاسنی و گلاب از جمله جاذبه‌های کنونی این خانه شده است.

از همه جاذبه‌های بسیار زیاد گردشگری داخل شهر کاشان که بگذریم، می‌توان به سه اقلیم متنوع در اطراف کاشان اشاره کرد. کاشان به شهرهای تهران و قم و اصفهان نزدیک است. نیاسر،  برزک، مشهد اردهال، قمصر، ابیانه، جوشقان ، کامو و نوش‌آباد ، آران و بیدگل از شهرها و روستاهای گردشگری نزدیک به کاشان هستند. کویر مرنجاب تا کاشان تنها 70‌کیلومتر فاصله دارد. بنابراین کاشان برای انواع گردشگری از جمله، اکوتوریسم، مذهبی، روستایی، ماجراجویی و همچنین صنعتی و علمی قابلیت‌های فراوان دارد.

کد خبر 62403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز