منطقه ۲۱ در سال‌های اخیر شاهد ساخت‌وسازهای گسترده و در نتیجه افزایش روز افزون جمعیت بوده است.

وردآورد

همشهری آنلاین _  مهدی اسماعیل پور:   این در شرایطی است که زیرساخت‌ها و سرانه‌ها تقریباً ثابت مانده و متناسب با این ساخت‌وسازها افزایش نداشته است. این موضوع در برخی از محله‌ها مانند «تهرانسر» بیشتر و شدیدتر است. محله‌ای که با اضافه شدن هزاران واحد مسکونی جدید از جمله «مسکن ویژه تهرانسر» با مشکلاتی مانند کمبود مدرسه، کلاس درس و یا ترافیک روبه‌رو است. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده با ساکن شدن در همه واحدهای مسکونی ساخته شده، مشکلات و کمبودها نیز بیشتر شود. در کنار تهرانسر، یکی دیگر از محله‌هایی که چند سالی ساخت‌وساز در آنها رونق گرفته، شهرک «وردآورد» است. این محله قدیمی و خلوت در یک دهه اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده است و شاهد بالا رفتن آپارتمان‌های بلند مرتبه و حتی برج‌ها در آن هستیم. این موضوع نگرانی و گلایه اهالی محله را به دنبال داشته است. به‌ویژه اینکه چنین ساخت‌وسازهای گسترده و بزرگی از سوی افراد غیربومی انجام می‌شود و این امتیاز برای به اصطلاح «بساز و بفروش» ها است و اهالی محله برای نوسازی خانه‌های فرسوده خود با محدودیت و مشکلات قانونی روبه‌رو هستند. افزایش لجام گسیخته ساخت‌وسازها و به دنبال آن افزایش بی‌رویه جمعیت از یک سو و مشکلات و موانع موجود برای نوسازی بافت فرسوده توسط ساکنان بومی از سوی دیگر سبب شده است تا اهالی نگران آینده محله خودشان باشند.

«ساسان احمدی» دبیر شورایاری وردآورد درباره ساخت‌وسازهای بی‌رویه در این محله و نگرانی‌هایی که در آینده وجود دارد، به همشهری محله می‌گوید: «چند سالی است که در وردآورد شاهد ساخت‌وسازهای بی‌رویه و انبوه‌سازی به‌ویژه از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی هستیم. این در شرایطی است که در این ساخت‌وسازها، موضوع تأمین سرانه‌ها رعایت نمی‌شود. از جمله در زمینه فضاهای آموزشی که با وجود افزایش جمعیت، متأسفانه حتی یک کلاس درس هم اضافه نشده است. پس از بازگشایی مدارس، این موضوع بیشتر خود را نشان می‌دهد و با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو خواهیم شد. تا پیش از این وردآورد نیز با کمبود کلاس درس روبه‌رو بود و در ۲ سال اخیر با افزایش بیشتر جمعیت، این مشکل دوچندان شده است.

در صحبت‌هایی که با برخی از اهالی محله داشتم، مدیران مدارس والدین را تشویق می‌کنند تا برای ثبت‌نام به محله‌های هم‌جوار مانند شهرک «غزالی» و «چیتگر» بروند. در یک دهه اخیر، جمعیت منطقه تقریباً ۲ برابر شده است. در اوایل دهه ۹۰ جمعیت محله حدود ۹ هزار نفر بود، اما امروز جمعیت ساکن وردآورد بالغ بر ۱۸ هزار نفر می‌شود. این آمار و شرایط تنها برای بخشی از محله وردآورد است که در منطقه ۲۱ واقع شده است. این وضعیت در بخشی از وردآورد که در منطقه ۲۲ قرار دارد، از این هم اسف‌بارتر است. در آن بخش میزان ساخت‌وسازها بسیار بیشتر و امکانات و سرانه‌هایشان بسیار کمتر از اینجا است.»

انفجار جمعیت بدون افزایش سرانه‌ها
ساسان احمدی/ دبیر شورایاری
  • خیابان‌ها و معابر محله گنجایش ندارند

ساسان احمدی تأکید می‌کند که سرانه محله از هر نظر با کمبود و کاستی‌هایی روبه‌رو است و اگر از شدت ساخت‌وسازها کاسته نشود و این سیاست تغییر نکند، وردآورد به‌زودی با مشکلات جدی و اساسی‌تری روبه‌رو خواهد شد: «تنها مشکل، موضوع سرانه آموزشی نیست. وردآورد به سبب سرانه درمان نیز سال‌ها است که مشکل و کمبود دارد و فقط یک مرکز بهداشت در اینجا فعال است که نمی‌تواند به جمعیت محله خدمات ویژه‌ای ارائه دهد. پیرامون موضوع‌های ترافیکی نیز شرایط از این بدتر است.

معابر و خیابان‌های باریک محله گنجایش و ظرفیت این تعداد تردد و عبور و مرور را ندارند. همین اکنون هم با مشکل کمبود فضای پارک روبه‌رو هستیم. اگر با همین رویه پیش برویم، وردآورد در آینده‌ای نه چندان دور منفجر خواهد شد! این موضوع را در جلساتی که با مسئولان مختلف از جمله شهردارهای مختلف منطقه طی این ۱۰ سال داشته‌ایم، گوشزد و عنوان کرده‌ایم، اما متأسفانه هیچ تأثیری نداشته است. برای مثال، کنار ضلع جنوبی زمین فوتبال وردآورد، درست در وسط بافت صنعتی مجوز ساخت یک ساختمان ۶ طبقه صادر شده است. بدیهی است که ساکنان این خانه در آینده با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد. تأمین زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز را هم باید به این موارد اضافه کرد. نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد این است که به اهالی وردآورد تراکم داده نمی‌شود.»

  • سیاست دوگانه در محله، انبوه‌سازی و بی‌توجهی به بافت فرسوده

دبیر شورایاری محله وردآورد درباره مشکل ساخت‌وسازهای بی‌رویه و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، به همشهری محله می‌گوید: «برخی از سازنده‌هایی که با شهرداری در ارتباط هستند در این محل اقدام به انبوه‌سازی می‌کنند و باتوجه به اینکه بخشی از محله وردآورد جزو بافت فرسوده محسوب می‌شود، مردم شاهد تضادی در این زمینه هستند. از یک سو در محله انبوه‌سازی می‌شود و از سوی دیگر شهرداری به بافت فرسوده محله بی‌توجه است. از سال‌های پیش سیاست اتخاذ شده در شهر تهران به این صورت بوده است که بافت فرسوده، احیا شود تا شهر در مقابل حوادث طبیعی مانند «زلزله» ایمن باشد، اما در وردآورد حدود یک‌ سال است که یک طبقه اضافه تشویقی بافت فرسوده را لغو کرده‌اند. این در شرایطی است که انبوه‌سازی در محله گسترش پیدا کرده است. در این شرایط بافت فرسوده وردآورد نیز نوسازی نمی‌شود، چون برای مالک صرفه اقتصادی ندارد که ساختمان ۲ طبقه خود را نوسازی کند.»

انفجار جمعیت بدون افزایش سرانه‌ها
روح‌الله‌عظیمی/ شورایار سابق
  • پیگیری کردم اما به نتیجه نرسیدم

«روح‌الله‌عظیمی» از شورایاران سابق بر این باور است که وردآورد با امکانات و شرایط کنونی توان و ظرفیت چنین افزایش جمعیتی را ندارد: «مشکل دیگر ما در محله وردآورد این است که به انبوه‌سازی‌هایی که در محله انجام می‌شود، سرانه‌های مورد نیاز آن از جمله فضای سبز و آموزش و... تأمین نمی‌شود و همه این موارد مشکلاتی است که این انبوه‌سازی‌ها به دنبال خود دارند. نسبت به ۱۰سال اخیر، جمعیت محله تقریباً ۲ برابر شده است، اما سرانه‌ها مانند گذشته است و امکانات ویژه‌ای به محله اضافه نشده است. از سوی دیگر، یکی دیگر از مشکلات ما در محله خیابان‌ها هستند. خیابان‌هایی که زمانی خلوت بوده‌اند و در حال حاضر شلوغ شده‌اند و دیگر جای پارک مناسبی برای خودروها وجود ندارد. زمانی که دبیرشورایاری بودم، این مشکلات را با شهرداری وقت منطقه مطرح کردم، اما جواب مناسبی نگرفتم. سال‌ها است که این مشکلات به‌ویژه موضوع‌های مربوط به بافت فرسوده در وردآورد وجود دارد، اما هیچ زمان به جایی نرسیده است. حتی بسته تشویقی بافت فرسوده را هم حدود ۴ سال است که برداشته‌اند. اما اینکه چرا این کار را کرده‌اند، جوابی برای آن وجود ندارد!؟ و این در شرایطی است که انبوه‌سازان به آسانی ساخت‌وساز انجام می‌دهند.»

کد خبر 621890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha