دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

در بین ماه‌های قمری، محرم و صفر برای شیعیان و عاشقان اهل‌بیت(ع) اهمیت ویژه‌ای دارد.

محمد کلهری

همه با شنیدن نام محرم و امام‌حسین(ع) یاد استقامت و پایداری، دفاع از دین و اعتقاد و ایستادگی بر اصول می‌افتیم. اگر برخی از روزها و ماه‌ها تنها برای عده‌ای از ما قابل توجه بوده، محرم و صفر برای همه یک معنای مشترک دارد و همه در هر سن و سال و جنسیتی زیر پرچم امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.
در واقع با فرارسیدن این ماه کوچه و محله‌ها رخت عزا می‌پوشند. پارچه‌های سیاه از در و دیوار خانه‌ها و مغازه‌ها آویزان می‌شود و در هر طرف از محله‌ها تکیه، حسینیه و مسجدی دیده می‌شود که سال‌ها جمعیت زیادی از عزاداران حسینی را در خود جای داده‌اند و این موضوع درمحله‌های باهویتی مانند پونک، کن، حصارک، باغ فیض و... بیشتر دیده می‌شود.
اما آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که برپایی عزاداری امام حسین(ع) چه مزایایی دارد؟ آیا فقط پوشیدن رخت عزا، سینه‌زنی و برپایی دسته‌های عزاداری در این ماه کفایت می‌کند؟ معلوم است که هدف از عزاداری در محرم تنها اینها نیست بلکه این ماه پراز اتفاقات خوب و اثرگذار است. بسیاری از جوانانی که سینه خود را مقابل تیر دشمن سپر کرده و در دوران دفاع‌مقدس از جان و مال و ناموسمان دفاع کردند از همین روضه‌های امام حسین(ع) درس معرفت گرفتند و با لبیک به ندای ولایت لباس رزم پوشیدند. بسیاری از جوانان موفقی که برای کشور در عرصه‌های مختلف افتخارآفرینی می‌کنند شاگردان مکتب امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا هستند.
حیف است این شب‌های پرفیض را با غفلت از دست بدهیم. چون عزاداری‌ها فرصت مناسبی برای کنار گذاشتن کدورت‌ها و پایین آمدن از هر مقام و منصب اجتماعی است. در واقع در این ایام مهم نیست چه شغلی داریم یا از چه منابع مالی برخورداریم، بلکه در عزاداری‌سالار شهیدان، مهم این است که نوکر حسین(ع) و عزادارانش باشیم و در شرایطی که با بحران کرونا مواجه شده‌ایم، ‌کاری کنیم تا فرهنگ عاشورایی در جای جای این
مرز و بوم‌ ترویج شود.
 در این میان مدیریت شهری و منطقه ۵ هم رنگ و بوی حسینی به خود گرفته و برنامه‌هایی هم برای زنده نگه داشتن حماسه کربلا در منطقه پیش‌بینی شده که بیش از ۲۰ عنوان فعالیت فرهنگی در محله‌ها را شامل می‌شود. دمام زنی و چاووشی‌خوانی، تعزیه‌خوانی، برنامه کوچه‌های حسینی، سوگواره آیین ایام محرم، عزاداری هیئت عطش العباس(ع)، برپایی کاروان حسینی، روضه حسینی و طرح «هر خانه یک حسینیه» نمونه‌ای از فعالیت‌های اجرایی هستند که با رعایت پروتکل‌ها در کنار هیئت‌ها و تکیه‌های قدیمی منطقه به اجرا در می‌آیند تا یاد محرم ماندگار باشد.

کد خبر 621870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha