کشورهایی که به آمریکا تکیه کرده‌اند نگران روزی هستند که ایالات متحده تصمیم بگیرد شما دیگر اهمیتی ندارید، آنها فقط وسایل خود را جمع کرده و می‌روند و هیچ کاری نمی‌توانید در این مورد انجام دهید.

کاملا هریس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، معاون رئیس جمهور آمریکا، کاملا هریس، با سفر به جنوب شرقی آسیا در میان هرج و مرج افغانستان وظیفه دارد آسیای جنوب شرقی را در مورد خروج آشفته آمریکا از افغانستان متقاعد کند.

هریس در آغاز یک سفر دوره‌ای کوتاه در حالی وارد سنگاپور شد که باید نسبت به تعهد واشنگتن به منطقه در میان افزایش نگرانی‌ها از نفوذ روزافزون چین اطمینان ایجاد کند.

یک مقام آمریکایی گفت سفر هریس، که از امروز، یکشنبه آغاز شده نشان می‌دهد که واشنگتن در جنوب شرقی آسیا برای ماندن برنامه و تعهدی پایدار دارد. 

با این حال نگرانی‌های فعلی در مورد نتیجه حضور این کشور در افغانستان می‌تواند این پیام را چرکین کند.

کارشناسان می‌گویند که هریس پس از خروج آشفته از افغانستان و تصرف برق‌آسای طالبان بر این کشور، با سوالاتی درباره قابلیت اطمینان از ایالات متحده روبرو است.

یون سان، مدیر برنامه شرق آسیا در اندیشکده مرکز استیمسون گفت: «آنچه در افغانستان اتفاق افتاده برای بسیاری از کشورها بسیار ناامید کننده و ناراحت کننده بوده است.»

وی به رویترز گفت: «نگرانی درباره روزی است که ایالات متحده تصمیم بگیرد شما دیگر اهمیتی ندارید، آنها فقط وسایل خود را جمع کرده و می‌روند و هیچ کاری نمی‌توانید در این مورد انجام دهید.»

ترک آشفته کابل، پایتخت افغانستان، تصویری از خروج ایالات متحده از ویتنام در سال ۱۹۷۵ را به یاد آورد، هنگامی که بالگردهای آمریکایی با پیشروی نیروهای ویتکنگ، آخرین نیروهای خود را از پشت بام سفارت خارج کردند.

پس از جنگ، واشنگتن دولت ویتنام را به مدت ۲۰ سال منزوی کرد ، اما اکنون با توجه به نگرانی‌های مشترک در مورد چین، روابط گرمی با آن ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود هریس روز سه شنبه به ویتنام سفر کند. او دو روز در ویتنام جلسه دارد و اولین معاون رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که از این کشور دیدن می‌کند.

کد خبر 621854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha