مصطفی شوقی: علی کفاشیان حالا در یکی از سخت‌ترین دوران مدیریتی خود قرار دارد، آنجایی که باید پس از ناکامی در المپیک پاسخگوی افکار عمومی باشد.

او در آستانه دیدار با تیم‌ملی عربستان از مشکلات مالی سخن می‌گوید. رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گو با همشهری، مکانیسم تامین هزینه‌های مالی فدراسیون را به دو بخش اسپانسر‌ها و حق پخش تلویزیونی تقسیم می‌کند.

 اما فدراسیون علی کفاشیان برای تامین هزینه‌های  جاری خود با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو است: «ما در فدراسیون تمام تلاش‌مان این است که بهترین امکانات را برای تیم‌ملی فراهم کنیم. قطعاً اگر وضع مالی‌مان خوب باشد، بهترین شرایط را ایجاد می‌کنیم و خیلی راحت‌تر می‌توانیم برای تیم‌ملی خرج کنیم و اگر هم پول کمی داشته باشیم، کیفیت امکانات هم پایین‌تر خواهد بود. بازیکنان تیم‌ملی هم فارغ از این مسائل باید به فکر موفقیت تیم‌ملی باشند.»

در این میان ایسنا در گزارشی به بحث مشکلات مالی فدراسیون اشاره می‌کند: «بحث مشکلات مالی فدراسیون فوتبال از زمانی کلید زده شد که یکی از مدیران فدراسیون رقم بدهی فدراسیون که از دوران کمیته انتقالی به ارث رسیده بود را افشا کرد.

 هر چند در آن زمان با توجه به در اولویت قرار گرفتن حل مشکلات مالی و کمک رئیس جمهور امیدواری‌های زیادی برای برطرف شدن این نگرانی ذهنی مدیران فدراسیون ایجاد شد اما، در فاصله یک هفته مانده تا  نخستین دیدار تیم‌ملی در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2010، دغدغه ذهنی مسئولان فدراسیون‌ چند برابر شده است.»

در ادامه این گزارش آمده‌است: «نه فدراسیون توانسته مشکلات مالی‌اش را برطرف کند و نه کمک‌های وعده ‌داده شده به حساب فدراسیون فوتبال واریز شده است. البته این وضعیت وقتی بدتر می‌شود که بدانید فدراسیون در این مدت 1100 میهمان خارجی داشته و تیم‌های مختلفی هم به ایران سفر کرده‌اند. هزینه حضور این تیم‌ها و میهمانان خارجی به ایران را به سفرهای تیم‌ملی برای حضور در تورنمنت‌ها و اردوهای خارجی اضافه کنید تا متوجه شوید که فدراسیون فوتبال با چه حجمی از هزینه‌ها روبه‌روست.»

کفاشیان اما با اشاره به این مشکلات می‌گوید که یکی از راه‌های تامین اعتبار فدراسیون و تیم‌ملی دریافت حق پخش تلویزیونی است که به دلیل مشکلات قانونی که صدا و سیما دارد، با موانعی روبه‌رو است. در این میان موضوع سهمیه لیگ قهرمانان گرچه یک تهدید برای فوتبال ایران است اما فرصتی طلایی است که از درون چالشی بزرگ، بتوان رقم بالایی برای فوتبال کشور تامین کرد. کفاشیان در گفت‌و‌گو با همشهری به راهکارهای جذب اسپانسر برای فوتبال اشاره می‌کند و تامین نیازهای مالی فدراسیون را وظیفه نهادهای رسمی می‌داند.

  • آقای کفاشیان، یک مقدار از چالش‌های فدراسیون به نفع شما شده است.

کدام نفع؟ هر چی بوده خسارت بوده.

  • می‌خواهم به موضوع دریافت حق پخش تلویزیونی اشاره کنم.

اینکه دیگر حق ماست.

  • همین که کنفدراسیون فوتبال آسیا تهدید کرده که سهمیه لیگ قهرمانان باشگاه‌های ایرانی به این دلیل کم خواهد شد.

ببینید ، آقای بن‌همام تهدید نکردند. در جلسه‌ای که با ایشان داشتم، احساس نگرانی داشتند و این نگرانی را انتقال دادند.

  • به هر حال موضوعی است که آنها نگران هستند.

بله، اینکه بگوییم نگرانی آنها بی‌مورد است، درست نیست. در این رابطه ما مذاکرات خیلی زیادی با صدا و سیما داشتیم، مشکلات فوتبال ایران را در صورت دریافت نکردن حق پخش تلویزیونی به آنها انتقال دادیم. آنها هم نظرات خود را گفتند.

  • استدلال صدا و سیما برای ندادن حق پخش چیست؟

آنها می‌گویند ما در قانون چیزی به نام حق پخش نداریم و صدا و سیما ملزم به پرداخت آن نیست، همین. ما می‌گوییم این وظیفه شما و دولت است که پول فوتبال را بدهید. به هر‌حال ما برای اداره فدراسیون و حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و هزینه آن را به ریز در آورده‌ایم. من سال‌ها در بانک کار کرده‌ام و با هزینه کردن و تامین اعتبار آشنا هستم. می‌دانم چقدر تیم‌ملی نیاز مالی برای آماده‌سازی دارد.

  • چقدر؟

برآورد ما چیزی حدود 10 میلیارد تومان است.

  • فقط برای تیم ملی؟

بله، فقط برای تیم‌ملی. حالا بودجه دیگر امور بماند. ما می‌گوییم این پول را چه کسی تامین می‌کند؟ به هیچ وجه نمی‌خواهیم صدا و سیما از بودجه جاری خود هزینه‌ای متقبل شود، اصلا هیچ دستگاهی علاقه به حذف بودجه خود ندارد اما می‌گوییم راهکارهایی گذاشته شده است که یکی از آنها دریافت حق پخش است. این را به ما بدهید؛ حالا صدا و سیما  و یا دولت.

  • مشکل قانونی این موضوع چیست؟

می‌گویند مجلس مصوبه‌ای ندارد.

  • در مجلس ششم بود که مصوبه‌ای تصویب شد، بعد در شورای نگهبان رد شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام  رفت. در آنجا روزی که بررسی می‌شد، مدیران دو تیم استقلال و پرسپولیس نامه نوشتند و گفتند که ما به عنوان دو تیم بزرگ کشور این را نمی‌خواهیم. گویا برخی افراد که الان عضو هیأت‌رئیسه هم هستند این نامه را امضا کرده بودند.

همین دیگر، این کارها دریافت حق پخش را برای ما مشکل کرده است. اما ما امیدوار به حل موضوع هستیم. باید یک سری جوانمرد پیدا شوند و موضوع را برای یک بار هم که شده حل کنند. مقدارش برای سال اول مهم نیست، فقط موضوع حل شود.

کد خبر 62041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز