سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر صنایع و معادن اعلام کرد که پلیس مسئول تدوین استانداردهای خودرو نیست.

چندی پیش، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به نبود ایمنی در برخی خودروهای تولید داخل اعلام کرده بود، درصورتی که خودرو‌سازان داخلی نسبت به رفع مشکلات ایمنی در تولیدات خود اقدام نکنند، پلیس اسامی خودروهایی را که از ایمنی لازم برخوردار نیستند، اعلام خواهد کرد. 

روز گذشته وزیر صنایع و معادن در حاشیه نشست خبری هفته دولت با رسانه‌های جمعی در پاسخ به این دیدگاه گفت: در هیچ کجای دنیا پلیس مسئول تدوین استانداردهای ایمنی نبوده و ندیده‌ام پلیس این نوع استاندارد یا هر نوع استاندارد دیگری را تدوین کند.

بر این اساس استاندارد ایمنی خودرو نیز براساس استانداردهای این بخش تدوین شده و نظام استاندارد خودرو نیز توسط کارشناسان و متخصصان این صنعت تدوین می‌شود.

علی اکبر محرابیان، با بیان اینکه نمی‌دانم صحبت‌های مطرح شده در زمینه ایمنی خودروهای تولید داخل بر چه پایه و اساسی صورت گرفته است، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه میزان کارآمدی اقدامات وزارت صنایع برای رعایت استاندارد‌های ایمنی در صنایع خودروسازی افزود: ارتقای ایمنی خودروهای تولید داخل قطعا در برنامه وزارت صنایع قرار داشته و برنامه‌ای همیشگی است.

با وجوداین  محرابیان از پاسخگویی به این پرسش که اکنون در همه دنیا وجود ترمز ای. بی. اس و کیسه هوا اصل اولیه و پذیرفته شده ایمنی خودرو محسوب می‌شود اما هنوز بسیاری از خودروهای تولید داخلی از این استاندارد برخوردار نیستند، خودداری و عذرخواهی کرد.

رشد ناچیز قیمت خودرو

وزیر صنایع میزان رشد قیمت خودرو در بازار را فوق‌العاده ناچیز و در برخی خودروها منفی قلمداد کرد و اظهار داشت: در برخی خودروها افزایش قیمت در بازار غیررسمی را شاهد بوده‌ایم که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، رقم افزایش قیمت خودرو چندان قابل توجه نبوده و خودرو‌سازان با بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌ها از افزایش قیمت خودرو جلوگیری و بازار را مدیریت کرده‌اند.

این روند موجب شده تا با وجود افزایش اندک قیمت پراید از سال 83 تا کنون شرکت سایپا در سال 86 چند صد میلیارد تومان سود داشته باشد.

کاهش تولید را کتمان نمی‌کنم

محرابیان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در زمینه تاثیر قطعی انرژی در بخش صنعت و معدن بر کاهش تولید و رشد این بخش و میزان تحقق وعده جبران این زیان گفت: تاثیر قطعی گاز در سال گذشته بر کاهش تولید بخش صنعت و معدن قابل کتمان نیست گرچه هنوز ارقامی از میزان خسارات یا تاثیر قطعی گاز بر کاهش تولید و نرخ رشد این بخش نداریم اما در 5 ماهه امسال اعداد تولید نشان می‌دهد، قطعی برق تاثیر چندانی بر کاهش تولید نداشته است.

پاسخ رویانیان به محرابیان

فارس: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در واکنش به اظهارات وزیر صنایع گفت: در ایران اقتصاد بر ‌ایمنی تقدم دارد ولی در جهان پلیس اصلی‌ترین مرجع اعلام ایمنی خودروست.

سردار محمد رویانیان گفت: در همه دنیا ازجمله کشور‌های عضو اتحادیه اروپا هیأتی متشکل از کارشناسان گوناگون از جمله پلیس که نمایندگان شهرداری هستند، استانداردهای خودرو را در ابعاد مختلف بررسی و اعلام نظر‌ می‌کنند.

وی افزود: به‌دلیل اهمیت نظریه پلیس در این هیأت‌ها از 2 نماینده پلیس استفاده می‌شود.

کد خبر 61706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز