درست کردن مربای آلبالو کار دشواری نیست اما برای داشتن مربای خوش‌رنگ و شفاف و خوشمزه باید نکاتی را رعایت کنیم. برای تهیه مربای آلبالوی خوش‌رنگ ادامه این مطلب را بخوانید.

مربای آلبالو - Cherry jam

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از اکالا، آلبالو یکی از میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار و پرخاصیت تابستانی است که از آن برای تهیه مربا، شربت آلبالو، لواشک، آلبالو پلو و ترشی آلبالو و خیلی موارد دیگر استفاده می‌شود.

مربای آلبالو یکی از محبوب‌ترین انواع مرباست که در وعده صبحانه مصرف می‌شود و حتی در بعضی شهرها با بعضی از غذاها خورده می‌شود. درست کردن مربای آلبالو کار دشواری نیست اما برای داشتن مربای خوش‌رنگ و شفاف و خوشمزه باید نکاتی را رعایت کنیم. برای تهیه مربای آلبالوی خوش‌رنگ ادامه این مطلب را بخوانید.

مواد لازم مربا آلبالو

آلبالوی بدون هسته یک کیلوگرم
شکر  ۹۰۰ الی یک کیلوگرم

طرز تهیه مربا آلبالو

۱- آلبالوها را بشویید و اجازه دهید خشک شود و بعد هسته آلبالوها را دربیارید. (از خیلی روش‌ها می‌توانید برای درآوردن هسته آلبالو استفاده کنید. خیلی‌ها با دست هسته آلبالو را درمی‌آورند یا می‌توانید از هسته‌گیر مخصوص آلبالو یا نی استفاده کنید و نی را از یک طرف وارد کنید تا هسته از طرف دیگه خارج شود.)

چند تا از آلبالوها را بخورید اگر ترش‌ بود یک کیلو شکر استفاده کنید و اگر شیرین یا ملس بود نهصد گرم شکر استفاده کنید. داخل قابلمه مناسب شکر را لابه‌لای آلبالوها بپاشید.

۲- یک فنجان آب جوش روی آلبالوها و شکر بریزید و در قابلمه را بگذارید و به مدت دوازده الی بیست و چهار ساعت داخل یخچال قرار دهید تا آلبالوها آب بیندازند. (این مربا نیازی به استفاده از آب اضافی ندارد؛ آلبالوها خودشان به اندازه کافی آب می‌اندازند.)

بعد از طی این زمان قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و سعی کنید طی زمان پخت حرارت را کم و زیاد نکنید چون این کار باعث طولانی شدن زمان پخت می‌شود و در نهایت مربا تیره‌رنگ می‌شود.

وقتی قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم مربا از کناره‌ها شروع به جوشیدن می‌کند و شکرها آب می‌شوند و آلبالوها آب می‌اندازند. به آرامی با قاشق آلبالوها را از کناره‌ها به سمت وسط بیاورید. این کار را آرام انجام دهید تا آلبالوها له نشوند و قسمت‌های آب شده با شکرهای باقی مانده مخلوط شوند.

۳- کم کم تمام شکرها آب می‌شود و مربا شروع به جوشیدن و کف کردن می‌کند و بالا می‌آید. برای این مربا حتما باید از قابلمه‌ای استفاده کنید که گنجایش دو یا سه برابر شدن مواد را داشته باشد و سر نرود و مجبور به کم و زیاد کردن حرارت نشوید. سعی کنید کف روی مربا را با قاشق در حد امکان بردارید تا مربای شما شفاف و خوش‌رنگ شود.

۳- موقع برداشتن کف مربا وقتی حس کردید شیره از قاشق به حالت فنری برمی‌گردد یعنی مربا به قوام رسیده. کمی از شیره مربا را توی نعلبکی بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود و بعد با انگشت از وسط روی شیره مربا بکشید اگر زود جایش پر نشد و به عبارتی شیره مربا آرام حرکت می‌کرد و غلیظ بود یعنی به قوام رسیده و یا اینکه چند قطره از مربا را ما بین دو انگشت تست کنید اگر حالت چسبنده و کشسانی داشت و آبکی نبود یعنی به قوام رسیده و باید حرارت را خاموش کنید.

۴- در حالت کلی به قوام رسیدن مربا نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشد. چون زیاد جوشیدن مربا باعث تیره شدن رنگش می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود، مربا را در حجم کم و به صورت یک کیلو تهیه کنید. چون هر چقدر حجم مواد بیشتر باشد مدت پخت هم بیشتر می‌شود. همچنین حرارت را کم و زیاد نکنید.

توی مربای آلبالو چون خود آلبالو ترش است نیازی به استفاده از جوهر لیمو با آب لیمو ترش نیست و معمولا شکرک نمی‌زند. وقتی حرارت را خاموش کردید و مربا به حجم اولیه خودش برگشت کف‌های باقی مانده را هم با قاشق با دقت از روی مربا جمع کنید تا هیچ کفی باقی نماند. این کار خیلی مهم است و باعث خوش‌رنگی و شفافیت مربا می‌شود.

اجازه دهید مربا داخل همان قابلمه سرد شود و بعد داخل شیشه بریزید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای آلبالو | رازهای شکرک و کپک نزدن مربا

۵ نکته کلیدی تهیه مربای آلبالو برای شکرک و کپک نزدن آن

۱- برای تهیه مربای آلبالو سعی کنید از آلبالوهایی که رنگ روشن دارند استفاده کنید و آلبالوی تیره استفاده نکنید. چون روی رنگ مربا تاثیر دارد. آلبالوی روشن باعث خوش‌رنگ شدن مربا می‌شود و به هیچ عنوان از آلبالوی پیوندی که دانه‌های درشت دارد برای مربا استفاده نکنید چون مناسب مربا نیست. موقع خرید آلبالو برای مربا دقت کنید ته آلبالوها کاملا گرد باشد و از خریدن آلبالوهایی که تهشان گودی دارد و فرو رفته است خودداری کنید. چون هسته به این قسمت از آلبالو چسبیده و موقع درآوردن هسته آلبالو له می‌شود و به درد مربا نمی‌خورد.

۲- در صورت تمایل اواخر پخت و قبل از خاموش کردن حرارت می‌توانید نوک قاشق چایخوری وانیل هم به مربا اضافه کنید (چون وانیل در صورتی که زیاد روی حرارت بجوشد تلخ می‌شود) تا خوش‌عطرتر شود اما خیلی‌ها مربا را با طعم خود میوه می‌پسندند و وانیل اضافه نمی‌کنند که این امر سلیقه‌ای است.

۳- قوام مربا تاثیر زیادی روی کیفیت آن دارد؛ مربایی که قوام لازم را نداشته باشد و رقیق باشد کپک می‌زند و مربایی که بیش از حد جوشیده و غلیظ شده باشد شکرک می‌زند و یا حالت آدامسی پیدا می‌کند دقت کنید که غلظت شیره مربا بعد از خنک شدن بیشتر می‌شود.

۴- اگر اواسط پخت دیدید که آلبالوهای شما بیش از حد آب انداخت و تا به قوام رسیدن مربا ممکن است زمان زیادی صرف شود و مربا تیره شود می‌توانید با یک کفگیر آلبالوها را از شیره جدا کنید و اجازه دهید شیره به تنهایی بجوشد و به قوام برسد و بعد آلبالوها را بهش اضافه کنید و اجازه دهید پنج دقیقه با هم بجوشند و حرارت را خاموش کنید.

۵- قاشق و کفگیری که برای داخل مربا استفاده می‌کنید حتما تمیز و خشک باشد چون استفاده از قاشق مرطوب باعث کپک زدن مربا می‌شود، ظرفی هم که در نهایت مربا را توش می‌ریزید باید کاملا تمیز و خشک باشد.

کد خبر 615928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha