در روزهایی نه چندان دور در هر خانه جنوب شهر را می‌زدید، چند بچه قد و نیم قد خیلی سریع‌تر از دربازکن برقی در خانه را به روی شما باز می‌کردند

رفاه اقتصادی

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری: ولی در سال‌های اخیر در این مناطق هم مانند سایر نقاط شهر و کشور، نرخ باروری به شدت پایین آمده و زوج‌ها جوان به داشتن فرزندان زیاد، تمایلی ندارند. در ۴ سال اخیر نرخ فرزندآوری کشور ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده و جمعیت‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند تا ۲۰ سال آینده رشد جمعیت کشور به صفر برسد. بر اساس آمار منتشر شده در «اطلس کلانشهر تهران» سیر نزولی جمعیت مناطق جنوب تهران از چند دهه گذشته آغاز شده است. «زهرا کریمی» کارشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی و صاحب مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی است. کریمی در پژوهشی علمی میزان رغبت ۱۰۰ زوج ساکن مناطق جنوب تهران به فرزندآوری را بررسی و دلایل کاهش رغبت زوج‌های جوان به داشتن فرزند را پرس‌وجو کرده است. درگزارش زیر نتایج این پژوهش علمی که از سوی کریمی در اختیار همشهری محله قرار گرفته، برای نخستین بار منتشر شده و با توجه به مستندات آماری «اطلس کلانشهر تهران» و «سالنامه آماری شهر تهران» سیر نزولی کاهش جمعیت مناطق جنوبی تهران بازگو شده است.

بررسی دلایل سیر نزولی رشد جمعیت در جنوب تهران | رفاه اقتصادی زمینه افزایش فرزندآوری است

  • عوامل اقتصادی مؤثر بر فرزندآوری زوج‌ها

۲۰% بیکاری سرپرست خانواده

۱۴% هزینه دوران بارداری و زایمان مادر

۱۸%مشکلات تأمین مسکن

۳۱% مخارج بزرگسالی فرزندان

۱۷% مخارج دوره نوزادی فرزندان

بررسی دلایل سیر نزولی رشد جمعیت در جنوب تهران | رفاه اقتصادی زمینه افزایش فرزندآوری است

۸۲ درصد از زوج‌ها در صورت مساعد بودن شرایط زندگی به داشتن بیشتر از ۲ فرزند رغبت دارند.

۱۸ درصد از مصاحبه‌شوندگان تمایلی به فرزندآوری ندارند.

۱۰۰ زوج ساکن مناطق جنوب تهران جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند.

بررسی دلایل سیر نزولی رشد جمعیت در جنوب تهران | رفاه اقتصادی زمینه افزایش فرزندآوری است

  • اثر مهاجرپذیری بر جمعیت مناطق جنوب تهران

بر اساس اطلاعات «سالنامه آماری شهر تهران» مناطق جنوب تهران در دهه اخیر مهاجرپذیری بالایی داشته‌اند و این امر تعداد خانوار آن را افزایش داده، اما تعداد جمعیت زیر ۱۵ سال این مناطق نشان می‌دهد نرخ فرزندآوری مناطق جنوب تهران با رشد جمعیت این مناطق تناسبی ندارد. در سالنامه آماری شهر تهران ۸۷۴۶۴ خانوار، تعداد خانوار منطقه ۱۶ در سال ۱۳۹۵ بیان شده و جمعیت افراد زیر ۱۵ سال این منطقه ۵۲۳۳۲ نفر بوده است. بر اساس این آمار تعداد خانوار منطقه ۱۷ در این سال ۹۰۰۳۲ و جمعیت زیر ۱۵ سال آن ۵۹۶۶۴ نفر، تعداد خانوار منطقه ۱۸ در این سال ۱۳۰۴۰۵ خانوار و جمعیت زیر ۱۵ سال آن ۹۷۴۵۸ نفر، تعداد خانوار منطقه ۱۹ در این سال ۷۷۷۶۴ خانوار و جمعیت زیر ۱۵ سال آن ۶۰۰۷۱ نفر و تعداد خانوار منطقه ۲۰ در این سال ۱۱۶۴۹۲ خانوار و جمعیت زیر ۱۵ سال آن ۷۷۳۴۴ نفر بوده است. آخرین آمارگیری رسمی کشور در سال ۱۳۹۵ انجام شده است.

زوج‌ها ساکن در مناطق ۱۷ و ۲۰ به داشتن بیش از ۲ فرزند، بیشتر رغبت نشان دادند

  • هزینه بالای درمان ناباروری

۴ درصد از زوج‌ها مورد مطالعه نابارور بودند و هزینه بالای درمان ناباروری را مهم‌ترین دلیل منصرف شدن خود از فرزندآوری ذکر کردند. اغلب این زوج‌ها در سنین ۲۵ تا ۴۵ سال قرار داشتند.

  • تأثیر شیوع ویروس کرونا بر فرزندآوری زوج‌ها

شیوع ویروس کرونا سبب بیکاری یا زیان اقتصادی شدید ۳۲ سرپرست خانوار این جامعه آماری شده که اغلب آنها در مشاغل آزاد یا شرکت‌های خصوصی مشغول بودند. این افراد شرایط ویژه خود در دوران شیوع ویروس کرونا را عامل به تعویق انداختن یا منصرف شدن خود از فرزندآوری ظرف ۵ سال آینده عنوان کردند.

بررسی دلایل سیر نزولی رشد جمعیت در جنوب تهران | رفاه اقتصادی زمینه افزایش فرزندآوری است

  • دلایل کاهش فرزندآوری زوج‌های جوان

۲۵% مشکلات اقتصادی

۱۲% باورهای فرهنگی جامعه

۹% شاغل بودن زن

۱۲% نداشتن تعهد اخلاقی سرپرست خانواده

۱۴% اعتیاد به موادمخدر یکی از زوج‌ها

۱۹% نگرانی از آینده فرزند

۹% حفظ زیبایی زن

کد خبر 612688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha