گروه بین‌الملل: ادامه اختلافات عراق و آمریکا در مورد موافقت‌نامه امنیتی 2کشور سبب شد

 تا کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه برای به ثمر رساندن این توافقنامه در ماه‌های کم باقیمانده از دوران ریاست‌جمهوری بوش، رهسپار بغداد شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رایس در بغداد پس از گفت‌و‌گو با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق که از سیاستمداران عراق و از حامیان امضای موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا محسوب می‌شود، گفت: آمریکا و عراق در آستانه دستیابی به توافقی درباره آینده نیروهای آمریکایی در عراق هستند. رایس هم بدون ارائه جزئیات این توافق، افزود، این توافق براساس قوانین عراق و حفظ حاکمیت این کشور است.

محمد الحاج محمود، رئیس هیات عراقی مذاکره‌کننده با آمریکا در مورد توافقنامه امنیتی هم دیروز گفت: براساس توافق صورت گرفته میان مذاکره‌کنندگان دوطرف، تمامی نظامیان آمریکایی تا پایان سال  ۲۰۱۱ میلادی از عراق خارج می‌شوند.

به گفته این مقام عراقی براساس توافق  ۲۷‌ماده‌ای بین دوطرف، همچنین تمامی نیروهای رزمی آمریکا باید تا ژوئن۲۰۰۹  از شهرهای عراق خارج شوند.

وی افزود: جورج بوش هم با مفاد این پیش‌نویس موافقت کرده و در حال حاضر به موافقت رهبران عراق نیاز است.

رئیس هیات عراقی مذاکره‌کننده با آمریکا گفت که در توافق صورت گرفته به تمامی موضوعات رسیدگی شده است، اما این احتمال وجود دارد که نظامیان آمریکایی بنا بر اقتضای شرایط امنیتی، تا قبل از سال  ۲۰۱۱  از عراق خارج شوند  یا تا پس از این تاریخ نیز در عراق باقی بمانند. 

وی تاکید کرد که حتی درصورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان سال   ۲۰۱۱ برخی از این نیروها برای آموزش نیروهای امنیتی عراق، احتمالا در کشور باقی می‌مانند.

این در حالی است که مهلت سازمان ملل متحد برای ادامه حضور 147هزار نیروی آمریکایی در عراق در آذرماه سال‌جاری به پایان می‌رسد و هرگونه توافق‌ دیگر در این زمینه باید توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، مالکی و پارلمان عراق تایید شود.

اما با وجود رایس و زیباری مبنی بر قریب‌الوقوع بودن امضای موافقت‌نامه امنیتی میان عراق و آمریکا، موضوع مصونیت قضائی نیروهای آمریکایی در عراق که واشنگتن تاکید بسیاری بر آن دارد، هنوز حل نشده باقی مانده است.

از سوی دیگر مخالفت‌های فراوان نمایندگان عراقی با مفاد این موافقت‌نامه، امضای آن را در شرایط فعلی بعید به‌نظر می‌رساند. 

پیش ازاین قرار بود عراق و آمریکا تا   پایان ماه ژوئیه(اوایل تیرماه) پیمانی را در زمینه وضعیت نیروهای آمریکایی مستقر در عراق امضا کنند.

اما مخالفت شدید رهبران عراق بر سر موضوعاتی مهم همچون تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، مصونیت نظامیان آمریکایی در برابر قوانین عراق و زمان خروج آنها از این کشور، انعقاد چنین پیمانی را به تاخیر انداخت.

ادامه اعتراضات مردمی

مردم عراق هم پس از نماز جمعه در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به توافقنامه امنیتی بغداد-واشنگتن تظاهرات کردند. این تظاهرات به دعوت جناح صدر انجام شد و همین امر نیز سبب شد تا ارتش عراق به دفتر این جناح در بغداد حمله و ضمن کشتن یکی از محافظان این دفتر، اقدام به دستگیری دیگر حاضران در آن کند.

کد خبر 61239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز