همشهری آنلاین: درگیری در مراسم انتقال پیکر خوان دومینگو پرون رییس جمهور سابق آرژانتین دست کم 40 مجروح بر جای گذاشت.

به نوشته روزنامه ال موندو، در جریان این حادثه که میان دو بخش اصلی حزبی که پرون در سال 1946 تاسیس کرده بود به وقوع پیوست، دو طرف دوبار با سلاح گرم، چوب‌های بلند و سنگ به جان یکدیگر افتادند.

این درگیری‌ها در زمانی رخ دادند که کاروان حامل جنازه مومیایی پرون به 10 کیلومتری محل دفن رسیده بود.

در تصاویر تلویزیونی که از سوی رسانه‌های پخش شد، استفاده از چوب و سنگ توسط عناصر درگیری به وضوح مشخص بود.

در این تصاویر همچنین فردی نشان داده شده بود که با در آوردن اسلحه‌ای از جیب خود چهار بار به سوی اقامتگاهی که در مسیر قرار داشت،شلیک کرد.

پس از سپری شدن این‌دقایق هولناک کاروان حامل جنازه پرون به آرامگاه رسید و مدتی آرامش و سکوت برقرار شد، سکوتی که با ترنم مارش پرونیستی و سپس با حمله مجدد فعالان پرونیستی در هم شکسته شد. در این زمان فعالان سیاسی با شبه نظامیان درگیر شدند.

درگیر‌ی‌ها هنگامی کاهش یافتند که اوگو مویانو دبیرکل کنفدراسیون کار (CGT) ،بزرگترین مرکز سندیکایی آرژانتین که گرایش پرونیستی دارد، در سخنانی درگیر شوندگان را احمقانی به درد بخور توصیف کرد.    

آنتونیو کافیرو در این جو پرتنش و در حالی که صدایش در فریاد مردم گم شده بود به هنگام جاکسپاری جنازه پرون  با لحنی حماسی گفت:"در آنجا ملت پرون قرار دارد،ملت،فقط ملت.در صلح و آرامش استراحت کنید ژنرال من ومانند همیشه صدای ملت را بشنوید که صدای پروردگار است."

اما این وقایع ناگوار سبب شد تا نستور کرچنر رییس جمهور پرونیست آرژانتین در مراسم دفن تابوت حاوی بقایای پرون در مقبره "اقامتگاه 17 اکتبر " حضور نیابد. این مقبره در ملکی قرار دارد که سابق بر این متعلق به  خوان دومینگو پرون بود، این ملک در 40 کیلومتری بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین واقع شده‌است.

زنده شدن خاطرات گذشته

رویداد‌های خشونت‌باری که در مراسم انتقال جنازه رییس جمهور سابق به وقوع پیوستند یاداور درگیری‌های خونینی هستند که به هنگام بازگشت پرون از تبعید 18 ساله در اسپانیا،در محل فرودگاه بین‌المللی  اسیسا در سال 1973 رخ دادند.

در آن زمان و در جریان آن رویارویی‌‌های خونبار 13 نفر کشته و حدود 400 نفر مجروح شدند.البته این آماری است که در رسانه‌ها در آن موقع انتشار یافت و هیچگاه تحقیقات جامعی در این‌باره صورت نگرفت.

پرون

خوان دومینگو پرون در سال 1974 درگذشت وجنازه‌اش به قبرستان لا چاکاریتا انتقال یافت جایی که تا به امروز و پیش از انتقال به مقبره جدید در آن دفن بود. خوان دومینگو پرون دو دوره و در سال‌های 1946 تا 1955 و 1973 تا 1974 رییس جمهور آرژانتین بود.

جنازه وی اولین بار در یکم ژوییه از خیابان‌های آرژانتین ودر جوی آرام تشییع شد.

پیش از انتقال جنازه پرون ماریا استلا مارتینس همسر وی اجازه داده بود جنازه رییس جمهور سابق آرژانتین جهت  اثبات ادعای زنی 72 ساله که‌می‌گفت دختر پرون است.مورد آزمایش ژنتیک قرار بگیرد.

کد خبر 6107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز