سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه یکی از مهم ترین رویداد‌های منطقه به شمار می‌آید

به گزارش شبکه خبر، در این مقطع زمانی که هم‌ترکیه و هم‌ایران گام‌های مهمی برای توسعه برداشته‌اند، این سفر می‌تواند نقطه آغاز جهشی مهم در تحکیم روابط و حامل پیام بسیار مهمی برای دشمنان دوستی دو ملت نیز به شمار آید.

اهمیت سفر آقای احمدی نژاد از آن روست که حزب حاکم عدالت و توسعه پایگاه بسیار گسترده‌ای در میان مردم مسلمان ترکیه دارد و موقعیت این حزب پس از رای دادگاه قانون اساسی بیش از گذشته تقویت شده است و گواه این حقیقت است که ترکیه در این شرایط، بیش از گذشته به تقویت محور تهران و آنکارا مصمم است.

طبیعی است تاریخ مشترک و روابط فرهنگی پیوسته و همچنین مرز‌های دوستی دو کشور که در صد سال اخیر در منطقه مثال‌زدنی است و نیازهای مشترک دو طرف با توجه به اهمیت ژئوپلتیک هر یک، زمینه خوبی برای تبدیل شدن به یک مدل مناسب همکاری همه جانبه است.

Ahmadinejad and his Turkish counterpart Abdullah Gul

ترکیه در سال‌های گذشته روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران افزایش داده است و حجم روابط از 8ر2 میلیارد دلار در سال 2004 به مرز بی سابقه 8 میلیارد دلار رسیده است.

تلاش ترکیه برای ایفای نقش مثبت در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران و مقاومت در برابر فشار‌های آمریکا در قبال همکاری گازی با ایران نشان دهنده این واقعیت است که ترکیه ابدا حاضر نیست مناسبات تاریخی و اعتماد ساز خود با ایران را قربانی سیاست‌های توطئه آمیز آمریکا کند و در 6 سال گذشته و به ویژه پس از اشغال عراق، دو کشور ایران و ترکیه نشان داده‌اند که در عمل در راه تحکیم روابط در حرکت‌اند.

اکنون دو کشور ایران و ترکیه دو مدل جدید از همکاری و توسعه در منطقه به شمار می‌آیند که در هرسه زمینه روابط دوجانبه و منطقه‌ای و حتی بین‌المللی رویکردی نزدیک و تعاملی رو به جلو دارند و به ویژه در عرصه سیاسی به عنوان دو قدرت منطقه‌ای، بیشترین تلاش‌ها را برای رایزنی و همکاری مشترک حتی در بعد امنیتی داشته‌اند.

این مساعی تنها در سایه اعتماد و اراده مقامات و خواست دو ملت و نیاز‌های متقابل تحقق یافته است و هرگز تحت تاثیر تبلیغات بدخواهان قرار نخواهد گرفت

کد خبر 60751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز