همشهری آنلاین: دادگاه رسیدگی به کشتار جمعی کامبوج به شکل رسمی بررسی اتهام علیه کائینگ گوک ایو (Kaing Guek Eav) را در دستور کار خود قرار داد.

خبرگزاری سوئیس گزارش داد، این عضو ارشد خمرهای سرخ کامبوج ریاست شکنجه‌گاه توئول اسلنگ (Tuol Sleng) را بر عهده داشته است.

جلسه دادگاه کائینگ گوئک ایو اواخر سپتامبر آغاز می‌شود. این دادگاه که تحت حمایت سازمان ملل است، امروز اعلام کرد مدارک در این باره کافی هستند.

وی که به دوش (Duch) مشهور است، متهم به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متهم است. دوش مسوول اقدامات خونین در شکنجه‌گاه توئول اسلنگ و بدرفتاری با حدود 16 هزار تن بوده است که پس از شکنجه اعدام شده‌اند. دادگاه تحقیق اعلام کرد، وی فقط ریاست شکنجه‌گاه را بر عهده نداشته است، بکله خودش هم زندانیان را شکنجه داده یا رفتارهای غیرانسانی داشته است.

چهار عضو ارشد دیگر از خمرهای سرخ هم به دلیل اتهاماتی مشابه بازداشت شده‌اند. کائینگ گوئک ایو تنها کسی است که ابراز پشیمانی کرده است.

1.7 میلیون کشته
این دادگاه که از سال گذشته با کمک سازمان ملل کارش را آغاز کرده است، قرار است جنایات این رژیم در سال‌های 1975 تا 1979 را بررسی کند. تخمین زده می‌شود در آن زمان 1.7 میلیون تن کشته شده باشند. حاکمیت هراس‌انگیز خمرهای سرخ دوره با نام «مزارع کشتار» در تاریخ ثبت شده است.

کائینگ گوئک ایو آموزگار ریاضی بود. او خیلی زود به کمونیسم علاقه‌مند شده بود. به خاطر فشار پلیس نوردوم سیهانوک، وی به ارتش خمرهای سرخ جذب شد.

کد خبر 60562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز