به خیابان شهید خانعلی‌زاده در محله جوادیه که می‌رسیم خانه‌ای در کوچه شهید مهری می‌بینیم که در میان خانه‌های دیگر رنگ و رویی متفاوت دارد.

خانه متروكه

همشهری آنلاین_رضانیکنام:  یک خانه قدیمی حدود ۸۰‌مترمربعی که ۲ طبقه دارد و درست در میانه کوچه قرار گرفته است. از شکل و شمایل خانه پیداست که سال‌هاست به حال خود رها شده و بیشتر به بیغوله‌ای می‌ماند. دیوارهای آجری ترک خورده، دود سیاه‌رنگ و غلیظ برپیکر ساختمان و پنجره‌هایی بدون چهارچوب آهنی که گویا سرقت شده، همه و همه حکایت‌های تلخی را بازگو می‌کند.

  این خانه آسایش و امنیت را از همسایه‌ها و اهالی محله جوادیه سلب کرده و آنها نمی‌دانند که چگونه خود و خانواده‌شان را از آسیب‌های این مخروبه، که شب‌ها محل تجمع معتادان و خلافکاران است، رها کنند. ساکنان کوچه شهید مهری شب‌ها خواب خوشی ندارند، چراکه در سکوت شب سایه ناامنی از دیوار این خانه بالا می‌رود و خواب را برآنها حرام می‌کند.  

سال‌ها قبل در این خانه متروکه بروبیایی بود. اهالی ساکن در آن بسیار مردمدار و مهمان‌نواز بودند، اما پس از مدتی این خانواده محله را ترک کردند.  
«سعید کلانتر» شورایار محله جوادیه این مطلب را عنوان می‌کند و می‌گوید: «مدتی این خانه را اجاره داده بودند، اما چون این خانه قدیمی و فرسوده بود، مستأجرها به سرعت از این خانه دل می‌کندند و می‌رفتند. تا اینکه خانه به حال خود رها شد و به مرور زمان به این شکل در آمد.» 
این خانه متروکه دیگر قابل سکونت نیست و اکنون امنیت خانواده‌های ساکن در این محله را از بین برده است. کلانتر، ما را به نزدیک خانه می‌برد: «این خانه مخروبه و غیرقابل استفاده محل امن و مناسبی برای تجمع معتادان وخلافکاران شده است. آنها شب‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند و از در و دیوار خانه بالا می‌روند تا در اینجا بزم شبانه راه بیندازند. به تازگی هم در آهنی آن سرقت شده و از همانجا هم داخل می‌شوند. این مشکل را وقتی با نیروی انتظامی در میان گذاشتیم چند بار برای گشتزنی آمدند، اما این دردسر باید چاره اصولی داشته باشد.» 

  •  خانه وحشت اینجاست
خوابگاه معتادان شب‌رو
سعید کلانتر/شورایار محله جوادیه

 ترددخلافکاران و معتادان به این خانه، امنیت اعضای خانواده‌مان، به‌ویژه زنان و دختران را از بین برده است. بانوان برای خرید با وحشت از این محل رفت‌وآمد می‌کنند. یکی از بانوان هم‌محله‌ای خودش را معرفی نمی‌کند، اما در این‌باره حرف می‌زند. می‌گوید: «اینجا را خانه وحشت می‌نامند.

شهروندان که می‌خواهند برای خرید ساده از خانه بیرون بیایند، می‌ترسند از کنار این خانه رد شوند. بعضی از خلافکاران می‌ترسند که حضورشان را در این محل به پلیس اطلاع دهیم. به همین دلیل تهدید می‌کنند و ترس را در دل و جان شهروندان این محله انداخته‌اند. البته شهروندان این محله نمی‌خواهند با اراذل و معتادان درگیر شوند. اهالی می‌دانند هر درگیری ممکن است جان‌شان را به خطر اندازد، برای همین تلاش می‌کنند این مشکل را با آرامش برطرف کنند.»

  •  رخنه معتادان 

حضور خلافکاران در خانه متروکه خیابان شهیدخانعلی‌زاده از ساعت ۱۰ شب تا ۹ صبح است. آنها به دلیل نداشتن جا و مکان مناسبی برای خواب و استراحت اینجا را انتخاب کرده‌اند «محمد حیدری» از کاسبان قدیمی محله، اینجا را خوابگاه معتادان و خلافکاران شب‌رو می‌داند و می‌گوید: «معتادان در این خانه متروکه رخنه کرده‌اند. هم موادمخدر مصرف می‌کنند و هم جای خواب‌شان است. البته بیشتر در ساعاتی که کسی در خیابان و محله نیست وارد خانه می‌شوند.»

  •  در انتظار اقدام مسئولان 

خوابگاه معتادان شب‌رو

خانه متروکه و رها شده محله جوادیه چندین بار به دلیل روشن کردن کاغذ و مقوا توسط معتادان دچار حریق شده است. خدا می‌داند که اگر همسایه‌ها نبودند آتش به خانه‌های دیگر سرایت می‌کرد و خسارت زیادی به بار می‌آورد. حیدری از ساکنان بومی محله برای حل این مشکل به همت مسئولان نیروی انتظامی امید دارد: «بارها اهالی شکایت خود را به مسئولان مربوطه ارائه کرده وآنها را در جریان خطرات و مشکلاتی که با آن دست به گریبانند، گذاشته‌اند، اما پاسخ قانع‌کننده و امیدوارکننده‌ای نشنیده‌اند.»

  •  ترس و اضطراب بر جان اهالی 

اهالی سال‌هاست که در همسایگی با خانه متروکه دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده‌اند و با ماندن و زندگی در این محله خطر کرده‌اند و به قولی جان خود و خانواده را کف دست‌شان گرفته‌اند.  
«فرهاد محمدیان» شهروند قدیمی ساکن در کوچه شهید مهری عنوان می‌کند که بیشتر اهالی دچار استرس و نگرانی شده و دیگر تاب و تحمل این وضعیت را ندارند.  
او می‌گوید: «اضطراب‌شان بی‌دلیل نیست، چون می‌ترسند که فرزندان‌شان در گوشه‌ای از این محله خانواده‌ها تنها یک درخواست دارند و آن تعیین تکلیف این خانه مخروبه است. کاش جای این همسایه مزاحم، خانه و ساختمانی امن در کنارمان بود.»

  • «حامد خداوردی» شهردار ناحیه یک منطقه ۱۶/مالک تعیین تکلیف نکند قوه قضاییه وارد می‌شود
خوابگاه معتادان شب‌رو
حامد خداوردی /شهردار ناحیه یک منطقه ۱۶

مدتی قبل شهروندان مشکلات این خانه مخروبه را مطرح کردند و شهرداری حسب وظیفه قانونی و ذاتی خود طبق قانون و مقررات عمل کرده است. پس از مسدود کردن ورودی خانه مذکور و بستن راه عبور و مرور به داخل آن، اخطار کتبی به مالک ساختمان داده شد که هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف این ملک اقدام کند.

ضمن اینکه برای تشویق مالک یا مالکان به بازسازی بافت فرسوده، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که به محض درخواست در اختیارشان قرار می‌گیرد. حتی اگر همسایه‌ها و ساکنان محله ملک را خریداری کنند، این امتیاز را دریافت می‌کنند. در هر صورت اگر دوباره مالک و مالکان بی‌اعتنایی کنند، اهالی می‌توانند استشهاد محلی تهیه و تنظیم کرده و از قوه قضاییه برای رفع مشکل کمک بگیرند.  

کد خبر 603372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha