همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر می‌خواهیم نخبگان به هیچ قیمتی، هیچ جایی جز ایران را برای زندگی و کار انتخاب نکنند، باید آن‌ها را فرهیخته تربیت کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، غلامعلی حدادعادل در دومین روز از اجلاس رؤسای آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود، گفت: پرورش انسانهایی با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی وظیفه ماست و اگر نتوانیم افرادی با فرهنگ تربیت کنیم، وحدت و همبستگی ملی از بین می‌رود و میل به استقلال کمرنگ می‌شود.

وی به تشریح تعریفی جهانشمول از فرهنگ پرداخت و افزود: به مجموعه جهان‌بینی، اعتقادات، اخلاق، عادات و رسومی که یک ملت و جامعه دارد، فرهنگ گفته می‌شود و بدین ترتیب فرهنگ برای یک جامعه به منزله شخصیت برای فرد است.

حدادعادل با بیان این‌که ملت‌ها شخصیت جمعی یا ملی دارند که مایه هویت و فرهنگ آنهاست به فرهنگ مشترک و اختصاصی ملت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ اختصاصی ملت ایران، فرهنگ اسلامی ـ ایرانی است.

وی با تشریح این‌که ملت ایران به دلیل سوابق چند هزار ساله تاریخی دارای یک‌سری استعدادها، سنت‌ها و امکانات است، تصریح کرد: اسلام نیز با سنت‌های ملت‌ها تا زمانی که با اصول توحید مغایرتی نداشته است مخالفتی نکرده بلکه تشویق هم کرده است به عنوان نمونه می‌توان به سنت نوروز ایرانیان اشاره کرد که ایرانیان این سنت را با تعالیم معنوی اسلام عجین و پربارتر کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، آشنا کردن دانش‌آموزان به اسلام و ایرانی بودن را از وظایف اصلی و مهم آموزش و پرورش برشمرد و خاطرنشان کرد: آشنایی با دین، قرآن، نهج‌البلاغه و تفاسیر قرآن و نیز توجه و آگاهی دادن به تاریخ مشترک ایرانیان، جغرافیای ایران، زبان فارسی،‌ آداب و رسوم، مردم شناسی و هنرشناسی ایرانیان از عناصر مهم دیگری است که باید در تعلیمات مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حداد عادل در پایان با برشمردن مشکلات فرهنگی کشور از قبیل کم‌کاری، بی‌نظمی، بی‌قانونی، خودرأیی، عدم روحیه کارگروهی، عدم توجه به حقوق دیگران، عدم توجه به نظافت، اسراف، نگاه منفی داشتن، تعصب قومی و افراط در تقلید از بیگانگان، به لزوم جدی گرفتن استقلال آموزش و پرورش در تربیت افراد شایسته برای معلمی اشاره کرد و گفت: کسانی باید تحت تعلیم کار معلمی قرار گیرند که شایستگی تربیت نسلی اسلامی ـ ایرانی داشته باشند و برای تربیت نسل متعهد باید معلمانی متعهد تربیت کرد.

کد خبر 60307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز