همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری در بیست و پنجمین همایش مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور گفت که این نهاد باید جلوتر از زمان حرکت کند.

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهوری که صبح شنبه 19 مرداد در بیست‌و‌پنجمین همایش سراسری مدیران آموزش و پرورش سراسر کشو در اردوگاه شهید باهنر تهران سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید جلوتر از زمان حرکت کرده و دائما در مسیر تحول باشد، تصریح کرد: ماموریت دستگاه آموزش و پرورش این است که با استفاده از استعدادهای سرشار این سازمان به سوی قله‌های پیشرفت حرکت کند زیرا پیشرفت آموزش و پرورش پیشرفت کل کشور است.

دکتر محمود احمدی نژاد اظهار داشت : آموزش و پرورش سرشار از استعدادهای انسانی است اما متاسفانه در عرصه عمل از این استعدادها بی‌بهره مانده است. فرصت‌ها و استعدادهای زیادی در آموزش و پرورش وجود دارد که می‌توان از آنها به نحو احسن استفاده کرد.

وی با اشاره به فلسفه آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: امروز گرایش‌ها، فشارها و طراحی‌ها ی فراوان در نقطه مقابل فلسفه آموزش و پرورش قرار گرفته و آموزش و پرورش باید تلاش کند تا در مسیر درست آرمان‌های الهی قرار گیرد که همین امر خود یک مجاهدت مستمر را می‌طلبد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید نوآوری و شکوفایی را در سرلوحه اقدامات خود قرار دهد، گفت: تلاش برای تحقق اهداف و برنامه‌ها در این عرصه، نیازمند هوشمندی همراه با نوآوری و ابتکارات است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آموزش و پرورش شغل پیامبران است، اظهار داشت: مدیران این سازمان باید تلاش کنند تا روش‌هایی متناسب با این مسئولیت عظیم به کار گیرند.

دکتراحمدی نژاد، دستگاه آموزش و پرورش را محوری‌ترین و اساسی‌ترین دستگاه کشور دانست وتاکید کرد: بقیه دستگاه‌ها مرهون تلاش آموزش و پرورش هستند چرا که هر کس به کمالاتی رسیده و توانمندی‌های اخلاقی و اجرایی دارد مرهون دست نوازشگر یک معلم و نفس حیات آفرین یک مربی است.

رئیس جمهوری در ادامه به رابطه متعالی میان معلم و شاگرد اشاره کرد و افزود: اساس رابطه برجسته میان معلم و شاگرد باید محکم و محفوظ بماند و دستخوش برخی روزه مرگی‌ها نشود .

دکتراحمدی نژاد خاطر نشان کرد: معلمی موفق است که همواره در حال طی کردن مسیر رو به کمال باشد چرا که در غیر این صورت سازندگی اتفاق نمی‌افتد.

وی در ادامه با اشاره به ماموریت خطیر آموزش و پرورش در جامعه امروز گفت: ماموریت آموزش و پرورش بسیار سنگین است و مدیران این سازمان باید قدر خود و موقعیت شان را بدانند زیرا کسی که در این سازمان فعالیت می‌کند در بهترین و سازنده‌ترین دستگاه کشور در حال خدمت است.

رئیس قوه مجریه همچنین به مشکلات مالی این سازمان اشاره کرد و افزود: با مقایسه بودجه آموزش و پرورش در سال 83 با سال 87 در می‌یابیم که امروز این بودجه دو برابر شده است خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی نیز توجه زیادی به آموزش و پرورش وجود دارد و مسائل به طور عمومی در مسیر حل شدن قرار دارد.

وی در این زمینه خاطر نشان کرد: برای مرتفع شدن برخی مشکلات و حرکت بیش از پیش و رو به جلو این وزارتخانه، شاید امروز لازم باشد وزیر آموزش و پرورش یک معاون اقتصادی داشته باشد چرا که این وزارت‌خانه خودش یک دولت بزرگ است.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: مشکل مدارس استیجاری و دستور تخلیه برخی از آنها با همکاری آموزش و پرورش و بدنه دولت حل خواهد شد.

وی همچنین بر پرداخت به موقع برخی مطالبات از جمله معوقات اضافه‌کاری معلمان تاکید کرد و گفت: دولت در این زمینه به آموزش و پرورش کمک خواهد کرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دولت توجه خاصی به آموزش و پرورش دارد و از این رو بودجه این دستگاه را بر خلاف دستگاه‌های دیگر، نه تنها کاهش نداده است که با افزایش قابل ملاحظه‌ای هم همراه بوده است.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر واگذاری برخی مدارس گفت: مدارس باید به خود مدیران و بدنه آموزش و پرورش سپرده شود و از این طریق باید بدنه آموزش و پرورش را در تصمیم گیری‌های کلان شرکت داد.

دکتراحمدی نژاد سازمان آموزش و پرورش را کارآمدترین و منظم‌ترین سازمان کشور دانست و افزود: امروز تنها کانون پویایی که تزریق علم و فهم در جامعه می‌کند، آموزش و پرورش است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به نحوه جذب نیرو در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: البته سال‌هاست که این سازمان با این موضوع در حال کش و قوس است که به نظر من با برخورداری آموزش و پرورش از مرکز آموزش عالی، این سازمان می‌تواند نیروهای خود را در آنجا تربیت و سپس جذب کند .

دکتراحمدی نژاد در ادامه سخنان خود به ظرفیت تحول در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ظرفیت تحول در این سازمان بسیار بالاتر از دستگاه‌های دیگر است. اما اساس این تحول باید در نگرش بدنه آموزش و پرورش صورت گیرد.

رئیس جمهور خطاب به مدیران این سازمان خاطر نشان کرد: از مدیران این سازمان می خواهم که مراقب فشارها و تلاش‌هایی که در صدد پایین نگاه داشتن فضای آموزش و پرورش هستند، باشند. چرا که این سازمان باید تلاش کند تا جلوتر از زمان حرکت کند. آموزش و پرورش یک خانواده با یک آرمان و یک نقطه اتکا است.

وی همچنین با اشاره به رشادت‌های مختلف فرهنگیان در عرصه علم آموزی به نونهالان، نوجوانان و جوانان کشور، تصریح کرد: اینکه معلمی خود را در شعله آتش انداخته و یا به زیر آوار می‌رود تا جان دانش آموزان خود را حفظ کند، از مجاهدت‌های بزرگ فرهنگیان است.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکترعلی احمدی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش ارائه کرد.

کد خبر 60188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز