دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات ریاست‌جمهوری اکواردور که یکشنبه 15 اکتبر(23 مهر) در این کشور برگزار شد، به دور دوم کشیده شد. این هشتمین انتخابات ریاست جمهوری اکوادور ظرف ده‌سال گذشته است.

براساس اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری اکوادور، دو نامزد اصلی انتخابات شامل "آلوارو نوبوآ" ثروتمندترین فرد این کشور و "رافائل کورئا" نامزد چپ گرایان در دوردوم انتخابات به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت .

به گزارش روز دوشنبه شبکه خبری بی‌بی‌سی، آلوارو نوبوآ با اختلاف ناچیزی از رافائل کورئا در دور نخست انتخابات پیشی گرفته است . نوبوآ با کسب ‪ ۲۵/۷‬درصد آراء تقریبا" یک چهارم آراء را اخذ کرده و کوره آ صاحب ‪۲۴/۱‬ درصد آراء شده است .

دور دوم انتخابات ‪ ۲۶‬نوامبر برگزار می‌شود.

کورئا نامزد ‪ ۴۳‬ساله چپ‌گرا به نتیجه نخست انتخابات اعتراض کرده و آن را ناشی از تقلب می‌داند و می‌گوید که پیروزی وی در انتخابات حتمی بوده‌است.

وی گفته تلاشهایی برای ارتشای تعدادی از کارکنان حزب وی صورت گرفته و وی رسماً و قانوناً در این خصوص شکایت خواهد کرد.

اما در دیگر سو آلوارو نوبوآ ‪ ۵۵‬ساله، که برای سومین بار برای تکیه زدن به مقام ریاست جمهوری اکوادور وارد صحنه رقابت انتخاباتی شده با ابراز رضایت از نتیجه اعلام شده، اعلام کرده منتظر پیروزی صریح خود در دور دوم است.

نوبوآ صاحب یک شرکت بزرگ تولید و توزیع موز است که آن را از پدرش به ارث برده و نفوذ و محبوبیت وی عمدتا"در شهر گایاکیل قطب مالی اکوادور است. وی طرفدار تجارت آزاد است.

کورئا از دوستان صمیمی و نزدیک "هوگو چاوز" رئیس جمهور ضد آمریکائی ونزوئلاست و مخالفت صریح خود را با برنامه تجارت آزاد با آمریکا اعلام کرده است. قطب عمده هواداران کورئا در کیتو پایتخت متمرکز هستند.

سه رئیس جمهور قبلی اکوادور با اعتراض‌های مردمی از حکومت خلع شدند و از سال ‪ ۱۹۷۹‬ تا کنون فقط سه رئیس جمهور موفق شده‌اند دوره کامل ریاست جمهوری خود را تا پایان به انجام برسانند.

مردم اکوادور این بار نیز امید چندانی به برقراری ثبات سیاسی در صحنه سیاستمداران کشور ندارند.

آلفردو پالاسیو" رئیس جمهور فعلی که دوره ریاست جمهوری‌اش رو به پایان است، انتخابات را جشنواره دمکراسی خوانده‌است.

ظرف آشوب‌های سیاسی ده ساله اخیر، اکوادور هشتمین رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کند.

کد خبر 5960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز